A ragaszkodó ügyfélért: Nem a nagyvállalatok privilégiuma a korszerű ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer

Ahány vállalat, annyiféle megközelítés létezik a CRM-re, vagyis az ügyfélkapcsolatok kezelésére. Ám azt mindenki elismeri, hogy ma már ez az ügyfelek megtartásának nélkülözhetetlen eszköze. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy legyen bármilyen korszerű is a technológia, a szoftver, nem váltja be a hozzáfűzött reményeket ügyfélközpontú hozzáállás nélkül.

A CRM kialakulását az tette indokolttá, hogy a 20. század végére olyan megjegyezhetetlenül sok az eladásra szánt termékmárka ákmegjegyezhetetlenül nagy számban jelentek meg a piacon, hogy ha a mindezeket gyártók . A termékeket és forgalmazók meg akartták tartani kedvező gazdasági mutatóikaértékesítési adataikat, nem maradt más választásuk, mint a termékközpontú szemléletet fel kellett váltaniuk üket elhagyva, meghonosítsák az úgynevezett ügyfélkapcsolati menedzsmenttel. vállalataiknál. Azaz a vásárlók figyelése, szokásaik megismerése, a tőlük kapott információk elemzése ma különösen fontossá vált. Hiszen miután az egyre nagyobb versenybenszolgáltatói piacokon lassan kezd elfogyni az a bizonyos torta, egyre kevesebb az új vásárlót is egyre nehezebb lehet megnyerni, a saját ügyfélkör megtartása is nagy erőfeszítéseket igényel.ük értékét növeljék, a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az adott ügyfélkörnek minél többet adjanak el.

A lojális vevőért

A vállalatok számára döntő fontosságúvá vált vevőik megtartása. A kellő intelligenciával történő elérésük záloga, hogy lojálisan maradnak. A CRM (Customer Relationship Management – ügyfélkapcsolat-kezelés) segítségével a vállalatok pontosan meghatározhatják célcsoportjukat, szegmentálhatják a vevőiket, szűréseket végezhetnek, majd a kinyert adatok alapján kampányokat kezdeményezhetnek és folytathatnak le. A kellő minőségű adatok kinyeréséhez azonban értelemszerűen szükség van egy állandóan bővített bázisra. Az alap gyakran valamilyen integrált vállalatirányítási (ERP – Enterprise Resource Planning) vagy más tranzakciós rendszer. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy legyen bármilyen korszerű a technológiánk, ,a szoftverünk, ügyfélközpontú hozzáállás nélkül nem váltja be a hozzáfűzött reményeketügyfélközpontú hozzáállás nélkül nem váltja be a hozzáfűzött reményeket.

Analitikus, operatív, kollaboratív

Az egyszerűbb definíció szerint minden, ami az ügyféllel, az ügyfélinterakcióval kapcsolatos, a CRM része. Ide tartozik az értékesítés, a marketing, valamint az ügyfélszolgálat.

Egy másik megközelítésben a CRM elemei: analitikus (elemző), operatív (működtető) és kollaboratív (együttműködő). Az analitikus CRM-nek a finomhangolás a feladata. Riport- és adatbányászati technikákkal megismerhető az ügyfélkör, előre jelezhető az egyes csoportok várható viselkedése, például a lemorzsolódási valószínűség vagy a keresztértékesítési lehetőségek. Az ügyféllel az operatív CRM lép kapcsolatba, de az analitikus alkalmazások visszacsatolást, javaslatokat adnak az operatív alkalmazásoknak.

– Ha rendelkezésre áll az adattárház, és működnek az analitikus CRM-alkalmazások, akkor érdemes a működtetéshez szükséges eszközöket beszerezni. Ebbe, tehát az operatív kategóriába tartozik a call center is, ami a kommunikációs csatornákat fogja össze, rangsorolja a céghez beérkező megkereséseket, sőt a fejlettebb kontaktcenterek kimenő hívásokat is lebonyolítanak. Az analitikus és az operatív CRM összekapcsolása révén jön létre a kollaboratív CRM, amely lehetővé teszi például, hogy a call center-ügyintéző az analitikus rendszerből érkező adatok alapján célzott termékajánlatot tegyen a vevőnek – foglalja össze a szükséges ismereteket Schay Krisztina, az analitikus piacon meghatározó SAS Institute Kft. üzleti konzulense.

Kiaknázatlan internet

A szolgáltatói szektorban – banki, telekommunikációs, biztosítási területen – az ügyfélkapcsolat az utóbbi időben különösen sokat változott, mert az infokommunikációs eszközökkel gazdagodtak az értékesítési csatornák, amelyeken keresztül a hagyományos kommunikációnál sokkal hatékonyabb, direktmarketing-kampányokat lehet lebonyolítani. E-mailben vagy SMS-sel olcsón el lehet juttatni az ügyfelekhez a kívánt ajánlatot, persze vigyázva arra, hogy azok ne vegyék zaklatásnak. A direktmarketing-kampányok esetében a válaszadás aránya sokkal nagyobb, mint a hagyományos tömegmarketing-kampányoknál.

– Az internet mint kommunikációs és értékesítési csatorna nagy áttörést hoz. Ugyanakkor az az ügyfél, aki on-line szolgáltatásokat vesz igénybe, elvárja, hogy az adataiért cserébe rendszeresen információt, személyre szabott ajánlatokat kapjon – teszi hozzá Schay Krisztina.

Az i-CRM – azaz az internet alapú CRM – terjedésének egyik mérőszáma, hogy van-e a vállalatok honlapján regisztrációs oldal, hiszen ez a funkció alapfeltétele az interneten keresztüli ügyfél-azonosításnak és a személyes megszólításnak. GKI Gazdaságkutató Rt., Westel Távközlési Rt. és Sun Microsystems egy 2003-ban készült felméréséből kiderül, hogy elsősorban az informatikai szolgáltatásokat (is) nyújtó vállalatok esetében a legmagasabb azoknak az aránya, akiknél van regisztrációs oldal. Ezt az idei legfrissebb kutatás is megerősítette, kiegészítve azzal, hogy az i-CRM mutatószám a logisztikai és a kereskedelemi ágazatban a legmagasabb.

Kicsiben is lehet kezdeni

– A vállalatirányítási rendszerek nagy részének van integrált CRM modulja, amely nagy előnyt jelent a tényleges kereskedelmi folyamatok és a marketingtevékenység, az ügyfélkezelés összehangolásakor. Ezért korábban döntően a nagyvállalatok vezettek be ügyfélkapcsolat-kezelési rendszert. Ám a piac telítődésével a gyártók egyre inkább a kis- és középvállalati szektor felé fordulnak CRM-termékeikkel, és egyre több kisebb cég látja a CRM előnyeit. Olyanok is, ahol a CRM nem kapcsolódik szorosan az üzleti vagy kereskedelmi tevékenységhez, csak az ügyfelekkel való kapcsolattartást szolgálja. Nekik ehhez elég egy önálló termék – mondja dr. Schvarcz Zoltán, az XAPT Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember szerint a kisebb cégeknél először egy kisebb rendszer implementálásának van értelme, amin be lehet gyakorolni a működést, majd azután a vevőszámhoz és a vállalatmérethez optimalizált CRM rendszer beszerzése a megoldás.

– A vállalatok azt is kezdik belátni, hogy az értékesítés, a marketing és az ügyfélkapcsolat minősége különböztetheti meg őket egymástól. Rájönnek, hogy nem csak az árakban kell versenyezni. Ezért mostanában fellendülőben a CRM-piac – véli Balai Imre, a Synergon Rt. CRM-vezetője.

A CRM projektek alapfeltétele, hogy az üzleti terv bizonyítsa a beruházás megtérülését. Ez akkor a legvalószínűbb, ha a beszerzett rendszer egyaránt támogatja az eladás, a marketing és az ügyfélszolgálat területét, az összes lehetséges csatornán (call center, internet, értékesítési csatornák) keresztül. Ami természetesen nem jelenti azt, hogy ne lehetne lépésről lépésre kiterjeszteni a rendszert, nem feledve azonban, hogy az egymással nem összefüggő szigetrendszerek hosszabb távon drágábbak, mintha előre gondolunk a jövőre.

– Havonta rendezünk CRM workshopokat, s a kisvállalatok részéről is komoly az érdeklődés – veszi át a szót Tutinka Zoltán, az Scala ECE Hungary Kft értékesítési igazgatója. – Kisvállalati körben mi többlépcsős bevezetést javaslunk. Így az első beszerzés után azonnal alkalmazható a rendszer, s a megtérülése is megkezdődik. Néhány hónappal később pedig, a gyakorlati tapasztalatok alapján, kialakítható a stratégiai jellegű használat.

– Valóban számos szolgáltatócég érdeklődik az önálló CRM-megoldások iránt, ám vannak, amelyek nem egészen a rendeltetésének megfelelő célokra használják – egészíti ki kollégáit Király Márton, az aPLUS Consulting Kft. termékmenedzsere. – Előfordul, hogy valaki csupán az ügyfelei keresését szeretné vele megkönnyíteni, vagy a marketingkampányait levezényelni. Sőt, vannak olyanok, akik csak az adatbázisukat építik fel a segítségével. Tény, hogy a rendszer hatékonyan alkalmazható ezekre a részfeladatokra is.

Újdonság, hogy a CRM-megoldások esetében is megjelent az állam mint felhasználó, hogy hatékonyabbá és eredményesebbé tegye a hivatalokban az ügyfélkiszolgálást.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo