Kellenek a világnak a női főnökök

Manapság alig 30 százalék a cégvezető nők aránya - ezen belül is a kisvállalkozások teljesítenek jobban a multikhoz képest. A pszichológus szerint sokkal inkább a világnak van szüksége a női vezetőkre, semmint a nőknek erre a státuszra.

Ma globálisan a vállalatok 30 százalékát vezetik nők, ám főleg a mikro- és kisvállalkozások között felülreprezentáltak a női főnökök, míg az igazgatótanácsokban ülőknek mindössze 19 százaléka hölgy, és csupán öt százalék azoknak a multinacionális nagyvállalatoknak az aránya, amelyek első számú vezetője nő – mutat rá a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) statisztikája. A hazai arányok is hasonlók a Bisnode kutatása szerint: míg a legkisebb vállalkozásokat 34 százalékban nők vezetik, a 250 fő feletti cégeknél már csak 15,1 százalék a női vezetők aránya. A Top 200 vállalat esetében pedig 15 százalékos a nők részvétele az igazgatótanácsban, 17 százalékos a menedzsmentben.

Kép:PP archív

Az Európai Bizottság 2012 novemberében terjesztett elő egy uniós jogszabályt annak érdekében, hogy 2020-ra a tőzsdén jegyzett európai vállalatok vezetésében 40 százalékos legyen a nők aránya – Magyarország 20 százalékot vállalt –, de az európai országokon kívül is Izraeltől Indiáig jellemzőek a női kvóták.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke kinevezésekor két nőnek is fontos szerepet adott a bizottságban: a svéd Cecilia Malmström lett a belügyekért felelős, a dán Margrethe Vestager pedig a versenypolitikáért felelős európai biztos.
Már a férfi vezetés lesz hátrány?
Ahogy változik az üzleti környezet, a sikert hozó vezetői attitűd is alakul. A 19. század végén, a 20. század elején a vállalkozó típusú főnök és vezető volt sikeres, az, aki mindent átlátott, mindent irányított, és mindent tudott. A 20. század második felében azonban a nagyvállalatokat már a hierarchikus rend jellemezte, amelyben a vezetők szigorú, bürokratikus szabályok szerint irányították a céget, amelyben ily módon a munkatársak könnyedén helyettesíthetővé váltak. A 20. század vége a tudásalapú társadalom és a lapos szervezetek kora, amelyben felértékelődik az innováció, a dolgozók személye. A menedzserek helyét a leader típusú vezetők veszik át. A női vezetés már versenyképességi kérdés.
Az eredmények azonban csak lassan jönnek, amit egyrészt magyarázhat az, hogy limitált az igazgatótanácsi férőhelyek száma, de a nők maguk is részei a helyzetnek.

– Sokkal inkább a világnak van szüksége a női vezetőre, semmint a nőknek erre a státuszra. Nem vágynak a hatalomra, fontosabb számukra, hogy szeretve legyenek, és hasznosnak érezzék magukat. Nem vonzó számukra a vezetéssel járó adminisztráció, sokkal inkább az alkotó, közvetlen visszajelzést adó munkát keresik – mutat rá Valló, aki szerint azért is nagyon fontosak a kvóták, hogy látható, érezhető életpályaminták legyenek a nők előtt. Ma még több a férfi vezetői minta, amely nem feltétlenül vonzó egy nőnek.

Lehetséges serkentők

Ahhoz, hogy az igazgatótanácsokban, felsővezetők között megjelenjenek a nők, szükséges, hogy a gazdasági élet alsóbb szintjein is több nő vegyen részt. Egyes a témával foglalkozó nemzetközi szakértők úgy vélik, nem a kvótáknak köszönhető, hogy Ausztráliában, Norvégiában, Dániában vagy Finnországban jelentős gazdasági súlyuk van a nőknek, hanem a társadalmi berendezkedésnek.

mondja dr. Valló Ágnes életmódtanácsadó, terapeuta , a Menedzsernők, menedzserfeleségek című könyv társszerzője szerint az is lassítja a folyamatot, ha meg kell küzdeni a sztereotípiákkal.

– Magyarországon az a felfogás, hogy ha már muszáj beengedni egy nőt a vezetőségbe, legalább csinos legyen. Amikor egy női vezetővel készül riport, szinte mindig felmerülnek a női szerepkörrel – háztartással, családdal – kapcsolatos kérdések, míg a férfiak esetében soha nem kérdezik meg, hogy be tud-e verni egy szöget, vagy ő vágja-e a füvet. Ha egy nő inkompetens, általában a nőket értékeljük le, míg ha egy férfi bizonyul rossz vezetőnek, akkor csak a konkrét személyt éri bírálat.

Női kvóták

Egyesült Királyság: 2015 végére 25%-ban női tag az igazgatótanácsokban

Németország: 2016 végére 100 legnagyobb cég felügyelőbizottságában 30% nő

Európai Unió: 2020-ig a nagyobb tőzsdei vállalatok felügyelőbizottságában 40% nő

A World Economic Forum jelentése három tényezőt emelt ki, amelyek hozzájárulnak a nőknek a gazdasági életben betöltött szerepének növekedéséhez. Az egyik mindenképpen az állami szektor elköteleződése: Norvégiában a kvóta bevezetését követően hirtelen megugrott a női igazgatótanács-tagok száma. 2003-ban mindössze kilenc százalék volt a súlyúk, 2012-ben pedig már meghaladta a 40 százalékot. Angliában is használt az ösztönző: 2010 és 2014 között az FTSE 100 vállalatának igazgatótanácsaiban 11-ről 21 százalékra nőtt a nők aránya. Másrészt a magánszektor szerepvállalása is kell az eredményekhez, hogy elkötelezettek legyenek a sokszínű vezetőség mellett. És nem utolsósorban a transzparencia is hozzájárul a nők szerepének erősödéséhez. Az élenjáró országok részvénytársaságai nemritkán stratégiai célként fogalmazzák meg a kiegyensúlyozott nő–férfi arányt a felsővezetők körében, és erről a befektetőket is tájékoztatják. Az Amerikai Egyesült Államokban például az érintett vállalatok közel 75 százalékánál szerepel az igazgatótanács-tagok toborzási kritériumai között a nemek aránya.

Alapjaiban a diverzitás vezet diverzitáshoz: azok a vállalatok, amelyek igazgatótanácsában szerepet kapnak a nők, nyitottabbakká válnak a női felsővezetőkre. És minél több női felsővezető jelenik meg a gazdasági életben, annál több nő jut középvezetői pozícióhoz, és így tovább…

EQ (Emotional Quotient) – érzelmi intelligencia

Daniel Goleman 5 érzelmikészség-kategóriája (1995)

  1. A képesség felismerni és megnevezni saját érzelmi állapotunkat; megérteni a kapcsolatot az érzelmeink, gondolataink és tetteink között.
  2. Az érzelmeink kezelésének a képessége, azaz képesnek lenni ellenőrzést gyakorolni felettük, illetve a nem kívánatos érzelmi állapotokat kívánatosabb érzelmi állapotok irányába tolni el.
  3. Képesség arra, hogy tudatosan olyan érzelmi állapotba kerüljünk – képesek legyünk az önmotiválásra –, amely produktivitáshoz és sikerességhez vezet.
  4. Képesség mások érzéseinek olvasására, érzékenynek lenni azokra, illetve befolyásolni őket.
  5. Képesség kielégítő kapcsolatok létrehozására és fenntartására.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo