Annak érdekében, hogy megítélhessük a szabályozás online kiskereskedelemre gyakorolt hatásait, a GKI Digital lakossági felmérést végzett az interneten vásárló felnőtt lakosság körében, melynek nagysága közel 2,3 millió fő és akik között a hagyományos bevásárlás is népszerű időtöltés volt vasárnaponként.
A válaszadók mint negyede jellemzően minden héten élt ezzel a lehetőséggel, összességében pedig közel 60 százalékuk vásárolt havi rendszerességgel vasárnaponként valamilyen üzletben. Mindössze 11 százalék mondta, hogy eddig se járt vasárnap boltba, további 30 százalék esetében pedig alig évi néhány alkalommal volt erre példa. A vasárnaponként gyakran vásárlók körében ez a nap jellemzően a közepes méretű bevásárlásról szólt. (A turizmusnak is betehet a vasárnapi nyitvatartás.)
Inkább jó, mint rossz
Egy, a témában publikált felmérés (Szonda-Ipsos) adatai alapján, a lakosság kétharmada negatív véleményt fogalmazott meg a vasárnapi zárva tartásról. Az online vásárlók esetében ez az arány valamivel magasabb, 74% – köszönhetően az aktív dolgozók nagyobb arányának. A rendszeresen vasárnap is vásárlók 91%-a a szabályozást rossz, vagy nagyon rossz ötletnek tartja.
Az online is vásárló lakosság közel tizedét egyáltalán nem érinti a törvény, hiszen saját bevallásuk szerint vasárnap sohasem vásárolnak boltban. Ennek ellenére, még körükben is 44% azok aránya, akik negatívan ítélik meg a szabályozást.
Gyerekekkel máskor nem megy
A vasárnap boltban vásárlók 45 százaléka azért járt vasárnap boltba, mert máskor nem tudta ezt megoldani. Ráadásul, minél több kiskorú gyermek van a háztartásban, annál nagyobb problémát jelent a vasárnapi bevásárlás helyettesítése.
Az interneten is vásárló lakosság 14 százaléka már most is úgy vélekedik, hogy a szabályozás miatt növelni fogja online vásárlásainak számát. Ugyanakkor ez az online forgalom tekintetében legfeljebb 2-3 százalékos bővülést okozhat.
Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a törvény e-kereskedelemre gyakorolt hatását valójában az online vásárlóknak az a közel 50 százaléka fogja meghatározni, akik jelenleg még nem tudják megítélni, hogy a vasárnapi boltbezárás miként alakítja át eddigi vásárlási szokásaikat.