A klíma karbantartását akár otthon, saját kezűleg is el lehet végezni az autóalkatrész-kereskedőknél kapható klímatisztító spray és fertőtlenítő használatával. De lehet választani az erre szakosodott szervizekben elérhető ózonos klíma fertőtlenítést is.
A Bárdi Autó Zrt. szakértői emellett a kétévenkénti diagnosztika fontosságára is felhívják a figyelmet. Egy ilyen vizsgálat során a nyomásértékek és a hűtési teljesítmény ellenőrzése mellett a kondenzátor tisztítására és a rendszer teljes átvizsgálására is érdemes sort keríteni. Négyévenként pedig ajánlott a maradék klímagáz lefejtése és a klímarendszer tömítettségének ellenőrzése, majd a megfelelő mennyiség visszatöltése is. Ekkor van lehetőség új kompresszor olajat betölteni a rendszerbe, illetve a szárító szűrő cseréje is javasolt.
Hogyan lesz hideg az utastérben?
Arra csak kevesen gondolnak, hogy mi történik az A/C gomb megnyomása után. Pedig egy hosszú évekig tökéletesített folyamatnak köszönhető, hogy még a nyári forróságban is kellemes környezetben utazhatunk. Akárcsak az otthoni légkondicionáló, úgy az autóba épített rendszer is a hűtőközeg nyomás- illetve halmazállapot-változására épül.
Ez a folyamat természetesen energiát igényel. A légkondicionáló bekapcsolása általában 5-10 lóerőt elvesz az autó erejéből, emiatt a régebbi, gyengébb teljesítményű modelleknél az ember könnyen érezheti úgy, hogy még valaki beült mellé. Szintén jellemző tünet, hogy az alapjárati fordulatszám kissé megemelkedik, hiszen a kompresszor meghajtásáról is gondoskodnia kell a motornak. Az is teljesen természetes, hogy a hűs levegő nem azonnal, hanem fél, illetve egy perccel később érkezik meg az utastérbe, hiszen ennyi időre van szüksége a klímának ahhoz, hogy a folyamat megtörténjen.
Minden autóra igaz – legyen az régi vagy új –, hogy a hűtőközeg elszökik. Azt gondolnánk, hogy a régi autóknál ez gyakori jelenség, de mivel az új, hatékonyabb berendezéssel felszerelt autókban kevesebb a gáz, ezért éppen az új járműveket sokkal súlyosabban érinti ez a probléma.
Azt, hogy elszökik a klímagáz, az autósok kocsijuk egyre gyengülő teljesítménye alapján következtethetnek – vélik a Bárdi Autó Zrt. szakértői. A hűtőközeg csökkenése miatt ugyanis az autó már nem tudja tartani a korábbi nyomás és hőmérsékleti értékeket. A klímarendszer alkatrészei közül igen gyakran a kompresszor hibásodik meg. Ennek elhasználódását szinte minden esetben az egyre hangosabb működési zaj jelzi, egészen addig, amíg az alkatrész el nem romlik.
Nyár elején sokan szembesülnek azzal, hogy a légkondicionáló bekapcsolásakor kellemetlen szag jön a szellőzőrácsok közül. Mindez a folyamatos páralecsapódás számlájára írható, a gyakori ki- és bekapcsolás (azaz a rövid utakon való közlekedés) miatt ugyanis rengeteg baktérium megtelepszik a rendszerben. A gombák és baktériumok idővel akár súlyos megbetegedést is okozhatnak annak, aki hosszú ideig használja a szennyezett klímát. A baktériumok megtelepedése azzal is megelőzhető, ha egy hosszabb út után, röviddel a megérkezés előtt kikapcsoljuk a légkondicionálót, hogy kiszáradjon a rendszer – tanácsolják a Bárdi Autó Zrt. szakértői.