A globalizált kereskedelem a konténeres áruszállításon alapszik. A konténerek nagy részét óriási teherhajókon szállítják Ázsia és a többi földrész között. A többek között terményekkel kereskedő, 155 000 főt foglalkoztató Cargill több mint 70 országban van jelen, köztük a hazai piacon is. A cég terményszállító armadája 650 hajóból áll. 2017-es vállalati felelősségvállalási jelentésében az óriáscég elkötelezte magát a tengeri áruszállítás fenntarthatóságának javítása mellett, s egyúttal igyekszik segíteni a szektor zöldebbé válását is.
A célok ismertek. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) üvegházgáz-csökkentési stratégiája szerint 2050-re 50 százalékkal kellene csökkenteni a tengeri áruszállítás emisszióját a 2008-as bázisév kibocsátásához képest. 2030-ra 40 százalékkal kellene növelni az energiahatékonyságot a hajókon, 2050-re pedig 70 százalékkal (ugyancsak a 2008-as állapotokhoz képest).
Ezt az ágazati zöldülést hivatott segíteni az a verseny, amit a DNV GL-lel és a Rainmakinggel összefogva hirdetett meg a Cargill. A DNV GL szerepe az lesz a pályázatok elbírásában, hogy a felvázolt technológiai megoldásokat modellálja, kivetítésekben rendszerszintűvé teszi, s megállapítja, milyen ÜHG-csökkentést lehet elérni velük. A Rainmaking tagságában olyan vállalkozók találhatók meg, akik több mint 40 országban startupgyorsítókat működtetnek, illetve innovációs programokat visznek.
A tengeri teherszállítás zöldebbé tétele több módon is lehetséges, ezek közé tartozik a hatékonyabb hajódizájn, a flották hatékonyabb kihasználása a big data segítségével (eddigi logisztikai mintákat és szokásokat összegezve), a zéró kibocsátású üzemanyagok használata s az energiahatékonyság javítása.
A pályázatokat szeptember 17-ig várják a „CO2 Challenge” honlapján. Egyébként évekkel ezelőtt már megjelentek napelemes meghajtású hajók a világpiacon, ezek azonban még inkább személyszállításra vagy kisebb teherbírásra alkalmasak, mint az óriási teherhajók.
(Sustainable Brands)