Műanyagszemét: ezek a legismertebb márkák a tengerben

Műanyagszemetünk már több száz kilométerre a lakott területektől is megtalálható: ott van a bálnák gyomrában, sőt az Északi-sark jegében is találtak már plasztikot. A Greenpeace 239 tisztítóakcióban szedett össze hulladékot, ez alapján állapította meg, melyik a leggyakrabban előforduló brand az óceánokban.

A 2000-es és 2010-es években felpörgött ásványvíz-fogyasztásunk, valamint az egyszer használatos plasztikcsomagolások s az eldobható műanyageszközök elterjedése meghozta a maga szörnyű eredményét. A folyókon keresztül a tengerekbe özönlött a műanyaghulladék, ahol az elemek tombolásának kitéve széttöredezett mikroplasztikká válnak. A mikroműanyag ma már az ivóvizünkben és a talajban is megtalálható, így az állatok testében és a mi szervezetünkben is. A Greenpeace hat kontinens 42 országában 239 szemétgyűjtő akciót végzett partokon és tengereken, hogy rájöjjön, melyek a leggyakrabban előforduló brandek a természetet szennyező műanyagszemétben.

Több mint 187 ezer darab műanyagtárgyat néztek át a kutatók, melyek között több ezer márka csomagolására leltek. A leggyakoribb brand a Coca-Cola lett, melynek hulladéka 42 országból 40-ben megtalálható. „Ezek a márkaauditok megcáfolhatatlan bizonyítékát adják annak, milyen szerepet játszanak a vállalatok a globális műanyagszennyezés-válság súlyosbításában. Azzal, hogy továbbra is problémás, nem újrahasznosítható, eldobható műanyag-csomagolásokban bocsátják ki a termékeiket, ezek a vállalatok tömeges méretekben bűnösek bolygónk szennyezésében” – mondta Von Hernandez, a Break Free From Plastic kampány globális koordinátora.

Kép: PP archív

A kampány a következő márkákat azonosította a leggyakoribb szennyezőkként:

  1. Coca-Cola
  2. PepsiCo
  3. Nestlé
  4. Danone
  5. Mondelez International
  6. Procter & Gamble
  7. Unilever
  8. Perfetti van Melle
  9. Mars Inc.
  10. Colgate-Palmolive.
Megdöbbentő adatok plasztikszemetünkről
A világ közvéleménye végre felébredt, az emberek tisztában vannak vele, hogy a plasztikszemetünk eltakarításának megoldása és a műanyaghasználat kiiktatása vagy legalábbis csökkentése égető fontosságú probléma. Néhány megdöbbentő adat arról, hogy miért.
A top 10-be csak azok a cégek kerülhettek be, melyeket a 42 országból legalább tízben megtaláltak a Greenpeace kutatói. A leggyakoribb műanyagfajta a polisztirén volt, ami a legtöbb országban nem újrahasznosítható, a második pedig a PET, amiből az italospalackok és egyéb csomagolások készülnek. Európa tengerpartjain és tengerein a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé a legtöbbet hömpölygő brandek. A három cég csomagolásai az elemzett hulladék 45 százalékát alkották. Észak-Amerikában a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé végeztek dobogós helyen. Ez a három márka felelt a műanyagszemét több mint kétharmadáért!

Afrikában az ASAS Group, a Coca-Cola és a Procter & Gamble lettek a befutók, együttesen 74 s százalékkal. Ázsiában a Coca-Cola, a Perfetti van Melle és a Mondelez volt a legsűrűbben előforduló szemét, az egy hétig tartó Fülöp-szigeteki szemétgyűjtő akcióban a Nestlé és a Unilever lett a „győztes”. Ausztráliában a 7-Eleven, a Coca-Cola és a McDonald’s lett az első három helyezett, s ezek rendkívül nagy arányt, 82 százalékot fedtek le.

A Break Free From Plastic kampány célja nyomást gyakorolni a világcégekre, hogy csökkentsék az egyszer használatos műanyag használatát, tervezzék újra a szállítási rendszereiket, hogy kevesebb csomagolóanyaggal legyen megoldva a folyamat, amíg a termék eljut a vásárlóig, továbbá vállaljanak felelősséget a globális műanyag-szennyezésben játszott szerepükért.

Egy magyar srác mentheti meg a világot a műanyagszeméttől
A Loop projekt kiötlője, Tom Szaky szerint az újrahasznosítás „vesztes iparág”. Szerinte meg kell tartani a csomagolásokat, a futárcéggel visszajuttatni a termékgyártóhoz, majd ki kell mosni. és újra élelmiszert, italokat meg más árucikkeket helyezni beléjük.

Véleményvezér

Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost

Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost 

A független országgyűlési képviselőnek hétmillió forintba került egy régebbi Orbán-beszéd lejátszása a parlamentben. 
Megéri majd átmenni vásárolni: olyan bolt nyílik Szlovákiában, amilyen Magyarországon nincs

Megéri majd átmenni vásárolni: olyan bolt nyílik Szlovákiában, amilyen Magyarországon nincs 

Komoly vetélytársat kapnak a diszkontláncok.
Orbán Viktor Európa szégyenpadjára tette Magyarországot

Orbán Viktor Európa szégyenpadjára tette Magyarországot 

Mivel egyedül vétózott. 
Milyen rezsicsökkentés? Nálunk a legmagasabb az áram ára

Milyen rezsicsökkentés? Nálunk a legmagasabb az áram ára 

Erre Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívtál fel a figyelmet.
Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt

Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt 

Marad az ukrán ellenállás.
Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország

Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország 

Ukrajna eltűnhet a térképről.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo