A 2000-es és 2010-es években felpörgött ásványvíz-fogyasztásunk, valamint az egyszer használatos plasztikcsomagolások s az eldobható műanyageszközök elterjedése meghozta a maga szörnyű eredményét. A folyókon keresztül a tengerekbe özönlött a műanyaghulladék, ahol az elemek tombolásának kitéve széttöredezett mikroplasztikká válnak. A mikroműanyag ma már az ivóvizünkben és a talajban is megtalálható, így az állatok testében és a mi szervezetünkben is. A Greenpeace hat kontinens 42 országában 239 szemétgyűjtő akciót végzett partokon és tengereken, hogy rájöjjön, melyek a leggyakrabban előforduló brandek a természetet szennyező műanyagszemétben.
Több mint 187 ezer darab műanyagtárgyat néztek át a kutatók, melyek között több ezer márka csomagolására leltek. A leggyakoribb brand a Coca-Cola lett, melynek hulladéka 42 országból 40-ben megtalálható. „Ezek a márkaauditok megcáfolhatatlan bizonyítékát adják annak, milyen szerepet játszanak a vállalatok a globális műanyagszennyezés-válság súlyosbításában. Azzal, hogy továbbra is problémás, nem újrahasznosítható, eldobható műanyag-csomagolásokban bocsátják ki a termékeiket, ezek a vállalatok tömeges méretekben bűnösek bolygónk szennyezésében” – mondta Von Hernandez, a Break Free From Plastic kampány globális koordinátora.
A kampány a következő márkákat azonosította a leggyakoribb szennyezőkként:
- Coca-Cola
- PepsiCo
- Nestlé
- Danone
- Mondelez International
- Procter & Gamble
- Unilever
- Perfetti van Melle
- Mars Inc.
- Colgate-Palmolive.
Afrikában az ASAS Group, a Coca-Cola és a Procter & Gamble lettek a befutók, együttesen 74 s százalékkal. Ázsiában a Coca-Cola, a Perfetti van Melle és a Mondelez volt a legsűrűbben előforduló szemét, az egy hétig tartó Fülöp-szigeteki szemétgyűjtő akcióban a Nestlé és a Unilever lett a „győztes”. Ausztráliában a 7-Eleven, a Coca-Cola és a McDonald’s lett az első három helyezett, s ezek rendkívül nagy arányt, 82 százalékot fedtek le.
A Break Free From Plastic kampány célja nyomást gyakorolni a világcégekre, hogy csökkentsék az egyszer használatos műanyag használatát, tervezzék újra a szállítási rendszereiket, hogy kevesebb csomagolóanyaggal legyen megoldva a folyamat, amíg a termék eljut a vásárlóig, továbbá vállaljanak felelősséget a globális műanyag-szennyezésben játszott szerepükért.