Várhatóan szeptemberben terjesztik a Parlament teljes plénuma elé a kérdést. Ha ott is megszavazzák a bioetanol tulajdonképpeni leminősítését, ennek fényében szinte biztosan búcsút mondhatnak a gazdák a busás állami támogatásoknak (legfeljebb annak gyérebb verziója maradhat érvényben). Az új javaslat már csak 5,5 százalékban szabná meg az üzemanyagokban előírt kötelező etanol-hányadot (a 2008-ban bevezetett, 2020-ig elérendő 10 % helyett).
A kérdést azonban nem fogják ilyen egyszerűen rendezni a tagországok, hiszen nagy a megosztottság, az etanol-termelő államok nyilvánvalóan újfent a régi rendszer megőrzése mellett fognak kardoskodni. Mint tették eddig is.
Eközben az Egyesült Államokban is szorongatják a szektort. Egy fellebbviteli bíróság nemrég kimondta, hogy az etanolgyártók is a légszennyezést szabályozó szövetségi törvények hatálya alá tartoznak, annak dacára, hogy a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 2011-ben 3 évre mentességet adott az ilyen üzemeknek (valamint a famegmunkáló- és papírgyáraknak).
Az érintettek azért kapták meg az ideiglenes mentességet az EPA-tól, mert az állami szerv további tudományos vizsgálatokat akart végeztetni a növények égetése és az üvegházhatás kapcsolatáról. Amikor a zöldek nem értenek egyet valamely EPA-rendelettel, rendszerint feljelentik az ügynökséget a bíróságon – így működik az amerikai demokrácia. E peres ügy folyományaként adott nekik igazat a bíróság.
A hazai bioetanol gyártás létkérdés a mezőgazdaságnak
A magyar mezőgazdaságban újra munkahelyeket teremtő bioetanol gyártás társtermékei valódi megoldást jelenthetnek a takarmányimport csökkentésében. A bioetanol iparág vezető képviselői a bioetanol adókedvezményének fenntartására és növelésére ösztönzik a mindenkori magyar kormányt, annak érdekében, hogy a hazai gyártású zöld üzemanyagra támaszkodva csökkenthető legyen hazánk kőolajimport függősége.
- Az Európában 16,7 milliárd dollár éves volumenű bioüzemanyag-szektor kétharmadát a biodízel gyártása alkotja.
- A közvetett földhasználatról szóló, az elmúlt 2-3 évben a bioetanol ökológiai értékét lényegesen átértékelő megállapításokat az Európai Bizottság saját kutatóintézete (Joint Research Center) is megerősítette idén. Elsősorban a repcéből készült etanollal voltak fenntartásaik, mondván a hagyományos fosszilis üzemanyagokhoz mérten ugyan kisebb az ÜHG-kibocsátása, ám az így előálló emisszió-megtakarítás túl csekély ahhoz a légszennyezéshez képest, amit az erdőirtás révén okoz. (A kivágott fákból a levegőbe áramlik a megkötött széndioxid.)
- A cukor- és gabonafélékből készült bioetanolnak a járművek kipufogócsövénél kisebb a karbonvonzata, mint a zöldségolajokból készült bioüzemanyagnak (pl. repceolaj, pálmaolja, szójaolaj).