A családi vállalkozások nemzetgazdasági szempontból nagyon fontosak, de világviszonylatban is igaz, hogy a cégek többsége családi, ezektől származik a GDP fele, és ezek biztosítanak munkát a foglalkoztatottak meghatározó többségének. Ez itthon is sok százezer munkahelyet, és éves szinten sokmilliárdos bevételt jelent.
A családi vállalkozások fontossága mellett a szociológusok is könnyen találnak érveket. Ilyen például az, hogy ha a családtagokat gazdasági érdek is összeköti, rendszeresebbé válnak a találkozások, így felnőttkorban is kisebb valószínűséggel távolodnak el egymástól a testvérek, ami viszont magával hozza, hogy az unokatestvérek is szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki. Az megegyezés kérdése, szóbahozzák-e az üzletet egy nagycsaládi ebédnél (részben azért is, hogy ezzel is a témához szoktassák a gyerekeket), vagy pedig szigorúan különválasztják az üzleti és családi beszélgetéseket.
Hazánkban a szocializmus idején nem léteztek családi magánvállalkozások, csak néhány iparos vagy kereskedő üzemeltethetett saját üzletet. A rendszerváltás után azonban felszabadult a piac, és egyre többen adták fel az alkalmazotti létet, és indítottak vállalkozást. Ezeknek egy része még az első évforduló előtt bebukott, ám – olyanok is bőven akadnak- melyeknek alapja a szaktudáson kívül egy jó egyéni ötlet- azóta is virágoznak. Kérdés, meddig.
A generációváltás rendszerint akkor okozza egy családi vállalkozás gyorsmegszűnését vagy lassú elsorvadást, ha az örökösökből hiányzik a szándék vagy a képesség, illetve az alkalmazkodási hajlam. Egy új generáció felnövése nyilvánvalóan magával hozza a világ, a környezet változását is, ezért nem mindig kötelező arra törekedni, hogy a cég hagyománytiszteletből semmit se változtasson a megszokott irányvonalon. Érdemes fiatalítani a cégfilozófián is. Egy vendéglőben évtizedeken keresztül megőrizhetők a védjegynek tekintett, és a vendégek körében legkedveltebb ételek, de vannak olyan nagy múltú éttermek, melyek étlap nagyobb részét az aktuális trendnek megfelelően alakítják ki. Sok múlhat azon, hogy egy cég mennyire hajlandó alkalmazkodni a folyamatos változásokhoz. A nagypapa fúróberendezése jól mutat a műhelyben mementóként, de nem biztos, hogy azt annak idején a ma használt anyagokra tervezték.
Gondoljunk csak bele, mekkora sikereket könyvelhetne el a Ford, ha még mindig az 1908-27 között gyártott T-modell tömeges értékesítésével próbálkozna, vagy egy ruhaipari vállalkozás a divatból 50 éve kiment felöltőket dobna piacra.
Engedni kell
Cserpes István az ország egyik legsikeresebb vállalkozásának alapítója. Tejkészítményeit valamennyi régióban árusítják. Az üzletemben 50 éves elmúlt, ezért már – még idejében- elkezdte tervezni a cég jövőjét.
Az üzletember fontosnak tartja, hogy a cég az ő távozása után is működjön, és boldoggá tenné a tudat, hogy az üzem évtizedek, generációk múlva is megélhetést biztosít a család számára.
- A mai kor már nem alkalmas arra, hogy ugyanolyan multik jöjjenek létre a semmiből, mint az elmúlt ötven-száz év során. Én nem szeretnék egy akkora vállalkozást felépíteni, hogy már azt sem tudjam, hány üzemem van, és éppen mit csinálnak az embereim, a gyermekeim. Mindennek megvan az értelmes mérete.
A nagyvállalkozások mellett természetesen a kisebb üzletek is eltarthatnak családokat generációkon keresztül. (A vezetés átvételét viszont ki is kell érdemelni - véli szakértőnk.) Az egyik budapesti piac lángossütője a Piac & Profitnak elmondta, az üzletet szüleitől vette át.
- Egy jól működő boltot vétek lenne felszámolni csak azért, mert a működtetője nyugdíjba vonul majd meghal. A családi hagyományok sokat segítenek a talpon maradásban. A gyermekeimnek is azt tanítom, nagy értéke van annak, hogy a nagyija létrehozott valamit, ami még ma is gondoskodik a családról. A lángostészta receptje a mi titkunk. Annyit elárulok, hogy az összetevőket illetően nagy meglepetés senkit se érne, ami csak ránk jellemző, az az arányok meghatározása – mondta Piroska. A generációváltás náluk még nem esedékes, ő leghamarabb 20 év múlva megy nyugdíjba.
- A fiam idén érettségizett. Nem vették fel főiskolára, ezért egy évet akár itthon is tölthetne. Mi viszont úgy döntöttünk, inkább megpróbáljuk kiaknázni az új munkaerőben rejlő lehetőségeket. Kisrobogója van, ezért kitaláltuk, hogy kérésre házhoz szállítja a forró lángost. ha az ötlet beválik, az kiváló terjeszkedés. Ha valami oknál fogva valamikor erről a piacról mennünk kell, még mindig ott a lehetőség, hogy a vevőkör egy részét akkor is megtartsuk, ha telephelyet váltunk.
Kevésbé optimista az egyik nagykörúti kalapos. Ő még apjától vette át a mesterséget. Egykor jól ment az üzlet, ma viszont alig. A világ sokat változott az üzlet alapítása óta. Ma már kevesebben vásárolnak kézzel készített fejrevalót, a legtöbben inkább az olcsóbb dömpingárut választják.
- A gyerekeim szerencsére tanult emberek, ezért nincs gond a megélhetésükkel. A műhelyünk viszont valószínűleg bezár, ha én nyugdíjba megyek.
K.