Változik az e-útdíj rendszer: erre kell figyelni!

A tengelyszám-beállítást, az útdíj adatszolgáltatást és a díjköteles szakaszok elszámolását is érintik az útdíj rendszer február 9-én életbe lépő változásai. Mire érdemes figyelniük az úthasználóknak a következő napokban?

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alig fél éve indult a rendszer - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

Számos ponton módosul a több mint fél éve bevezetett elektronikus útdíj rendszer. A február 9-én 00 óra 00 perckor életbe lépő változások célja az útdíj bevallás megkönnyítése és az adminisztráció egyszerűsítése, az első néhány napban azonban fokozott figyelmet igényel a felhasználók részéről az átállás. A Webeye összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat.

Az egyik legfontosabb változás a jármű díjszabási kategória beállítását, azon belül is a tengelyszám állítást érinti. A gépjármű tengelyszámát eddig is minden fuvarfeladat előtt ellenőriznie kellett mind a fedélzeti eszközzel, mind a viszonylati jeggyel közlekedő úthasználóknak, hiszen ez is befolyásolja a fizetendő útdíj mértékét. Február 9-től ez annyiban módosul, hogy a fedélzeti eszközt használóknak felül kell vizsgálniuk a korábban megadott tengelyszámot, és a HU-GO portálon a megfelelő opció kiválasztásával nyilatkozniuk kell arról, hogy a jövőben hol kívánják beállítani az erre vonatkozó adatokat: továbbra is a HU-GO portálon keresztül, vagy a bevallási közreműködő segítségével.

Lényeges változás még, hogy a tengelyszám állítás csak a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) visszaigazolását követően számít hatályosnak, tehát az e-mailben kapott megerősítést minden esetben meg kell várni indulás előtt. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy egy esetleges ellenőrzéskor még a korábban beállított tengelyszám alapján kalkulál a rendszer, így akár büntetés is kiszabható.

E-útdíj: áthárították!
Éves szinten mintegy egy százalékkal emelheti az élelmiszerárakat a július 1-jén bevezetett útdíj. A drágulás mérsékeltnek tekinthető annak fényében, hogy a fuvarozó cégek szinte teljesen áthárították a többletköltségeket a megrendelőikre, és a jelentős szállítási igényű élelmiszer-feldolgozó ipar szereplői is emelték átadási áraikat.
„A járművek tengelyszáma a legtöbb bevallási közreműködőnél rugalmasan beállítható a fedélzeti egységen keresztül, ezért sokan eddig is ezt a megoldást választották. Ez a lehetőség a jövőben is adott lesz, azonban vasárnap erről külön nyilatkoznia kell majd a felhasználóknak. Azt javasoljuk, hogy mindenki ellenőrizze az aktuálisan beállított tengelyszámot a HU-GO portálon és amennyiben szükséges, frissítse az adatokat. Így elkerülhetőek az átállásból adódó esetleges problémák vagy büntetések” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

További változás, hogy az útdíj adatszolgáltatás határideje 25 napra módosult - az úthasználatot követően ennyi idő áll rendelkezésre a fedélzeti eszköz adatainak letöltésére. Ez főleg akkor jelenthet problémát, ha a jármű esetleg külföldre távozik, vagy váratlanul szervizbe kerül. Fontos tehát rendszeresen ellenőrizni a fedélzeti eszköz állapotát és meggyőződni arról, hogy az üzemszerűen regisztrálja a jármű által megtett útvonalat.

„Arra biztatjuk az úthasználókat, hogy a következő napokban vizsgálják meg a jelenlegi útdíj beállításaikat. Apróságnak tűnhet, de érdemes ellenőrizni a regisztrációkor megadott e-mail címet is, hiszen a HU-GO rendszer ezen keresztül értesíti a felhasználókat. Az e-mailben kapott értesítéseket célszerű megőrizni a későbbi adminisztráció megkönnyítésének érdekében. A vasárnap életbe lépő változások a bevallási közreműködők szerződési feltételeit is módosítják, ezért mindenkinek azt tanácsoljuk, hogy körültekintően tájékozódjon a szolgáltatójánál” –hangsúlyozta az ügyvezető.

E-útdíj: olcsóbb nem lesz
2015-ig a fizetős útszakaszok bővülésére és a bevallási közreműködők fokozott szelekciójára számíthatunk. A jövőben tovább finomodik majd a rendszer érzékenysége és bővül a kényelmi funkciók köre, azonban a tarifák csökkenését nem tartja valószínűnek.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo