Cikkünk előző részében azt soroltuk fel, hogy milyen papírokat kell beszereznünk és milyen szakembereket kell megbíznunk ahhoz, hogy telephelyünkön üzembe helyezhessük a munkavégzéshez szükséges gépeket. De nem papírokra van szükség, hanem egyéb előírásoknak is meg kell felelni.
1. A dolgozók egészségügyi alkalmassága
A veszélyes gépeken dolgozóknál különösen oda kell figyelni arra, hogy a gépen dolgozók munkaköri orvosi alkalmassági vizsgálata érvényes legyen, ennek hiánya ugyanis okot adhat munkavédelmi bírság kiszabására. Ehhez szüksége van a cégnek foglalkozás-egészségügyi szolgáltatóra. Amennyiben az Ön vállalkozásának nincs ilyen szolgáltatója, sürgősen keressen egyet, különösen, ha munkatársai veszélyes gépeken is dolgoznak!
2. Ismételt munkavédelmi oktatás
A munkavédelmi oktatást az új veszélyforrás miatt meg kell ismételni. A törvény értelmében a munkáltatónak oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló
a) munkaeszköz átalakításakor vagy új munkaeszköz üzembe helyezésekor,
b) új technológia bevezetésekor elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat.
Az oktatást rendes munkaidőben kell megtartani, és szükség esetén időszakonként - a megváltozott vagy új kockázatokat, megelőzési intézkedéseket is figyelembe véve - meg kell ismételni. Az oktatás elvégzését a tematika megjelölésével és a résztvevők aláírásával ellátva írásban kell rögzíteni. A jogszabály szerint, amíg a munkavállaló nem részesült a fenti oktatásban, addig önállóan nem foglalkoztatható.
3. Kockázatértékelés felülvizsgálata
A kockázatértékelés jelentőségéről már írtunk korábban, de jó ha tudja, az új munkaeszköz üzembe helyezése után a kockázatértékelést is felül kell vizsgálni. A munkáltató – a Munkavédelmi törvény értelmében – a kockázatértékelést és megelőző intézkedéseket indokolt esetben köteles elvégezni. Indokolt esetnek kell tekinteni különösen a kockázatok (munkakörülmények, az alkalmazott technológia, veszélyes anyag, készítmény, munkaeszköz, munkavégzés) lényeges megváltozását, illetőleg új technológia, veszélyes anyag, munkaeszköz, munkaszervezés bevezetését, alkalmazását.
4. Időszakos biztonsági felülvizsgálat
Az üzembe helyezés után, minimum ötévente időszakos biztonsági felülvizsgálatot kell végezni, kivéve, ha jogszabály, szabvány, vagy a gyártó nem ír elő ennél gyakoribbat. Ha a berendezés rendeltetésszerű alkalmazás során közvetlenül veszélyeztette a munkavállaló egészségét és biztonságát, vagy ezzel összefüggésben munkabaleset következett be, használatát meg kell tiltani, és soron kívüli ellenőrzést kell végezni.
A veszélyes munkaeszközt, (pl. traktor, munkagép, láncfűrész) a telephelyen kívül csak akkor szabad üzemeltetni, ha az azon elhelyezett jelzésről nyilvánvalóan megállapítható, hogy a felülvizsgálatot elvégezték. Az időszakos biztonsági felülvizsgálatot szakirányú képzettséggel és munkavédelmi szakképzettséggel rendelkező személy, jogszabályban erre feljogosított személy, illetve erre akkreditált intézmény végezheti.