Pusztító hibák a közösségi médiában

Habár a közösségi oldalak a fogyasztók elérésének egyik legolcsóbb és leghatékonyabb eszközei, van egy nagy veszélyük: a hibáknak itt katasztrofális következménye lehet, akár egy egész cég belebukhat a felhasználók haragjába. Mutatunk néhány emlékezetes hibát, amelyek elkerülhetőek lettek volna.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Failblog.org

Nem véletlenül tartják a közösségi oldalakat a kkv-k marketing-csodafegyverének: mint azt már korábban megírtuk, ezeken a felületeken ár–érték arányban a lehető legjobb a potenciális fogyasztók elérése, és itt akár egy kisbolt is dobbanthat nagyot a multikkal szemben. Csakhogy van egy olyan veszélye is a közösségi oldalak használatának, amelyet sokan figyelmen kívül hagynak: a hibákért itt nagy árat kell fizetni. A reakció ugyanis azonnali és pusztító, akár tönkre is teheti a céget, ha helytelenül kezelik a helyzetet. Mutatunk néhány hibát, amelyek elkerülhetőek lettek volna, és Mike Schlossberg, a Political Fails blog írójának, illetve Eric Samson, a Group 8A marketingügynökség alapítójának a segítségével a tanulságokat is levonjuk.

Ne rángasd, miközben vezetsz! (Don’t Jerk and Drive)

Talán az egyik legjobb példa a fentiekre a dél-dakotai közlekedési felügyelet biztonságos téli vezetésre felszólító kampánya, amelyben arra kívánták felhívni az autósok figyelmét, hogy ne rángassák a kormánykereket a csúszós utakon. Csakhogy szakítani akartak az unalmas kormányzati szlogenekkel – vagy talán nyitni akartak a fiatalabb közönség irányába –, így a fenti hastaggal jelölték meg a kampányüzenetüket. „A szöveg félreérhető, és természetesen felháborodást keltett, hiszen egy kormányzati hivatal nem viccelődhet szexuális tartalmú hirdetésekkel, mivel ezzel a hitelességét kérdőjelezi meg” – vélekedett Mike Schlossberg az eset kapcsán az Entrepreneur magazinnak.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak – gondoljunk csak a Volkswagen botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.
Elhibázott üzenet

Egy amerikai képviselő azzal kívánta alátámasztani véleményét, miszerint ellenzi a melegek és leszbikusok felvételét a hadseregbe, hogy egy olyan képsorozatot rakott ki a Facebook-oldalára, ahol egy férfi egy kutyát zaklat éppen. A felháborodás következtében elvesztette a választási kampányt, és számtalan alkalommal kellett bocsánatot kérnie. „Fontos, hogy végiggondoljuk a következményeit annak, amit közzéteszünk a közösségi oldalakon, mert ha egyszer kiment, akkor az idők végezetéig ott is marad. Az internet ugyanis nem felejt, és bármikor előhúzhatják ellenünk” – hangsúlyozta Schlossberg.

A fotó, ami felrobbantotta a netet

Egy amerikai diszkont áruházlánc egy olyan fotót jelentetett meg a Függetlenség Napján, az amerikaiak nemzeti ünnepén, amely a Challenger űrsikló 1986-os felrobbanását ábrázolta – azt hitték ugyanis, hogy egy tűzijátékot ábrázol a kép –, és mivel ünnepnap volt, senki sem nézett rá a cégtől. „Az eset tanulsága, hogy kétszer is ellenőrizzünk mindent, amit közzéteszünk” – vélekedett az esetről Eric Samson, aki szerint azonban el kell választani a véletlen hibát a szándékos rosszindulattól. A hiba ugyanis megbocsátható, míg a rossz szándék nem.

Hogyan őrizzük meg a hírnevünket?
Egy vállalkozás életében szinte kikerülhetetlen, hogy időnként egy-egy megsértődött, elégedetlen ügyfél, vagy akár egy ellenlábas kirobbantson egy ügyet a cégünk ellen, amit sokszor a sajtó is felkap. Ezek a szituációk nem csak presztízsveszteséggel járnak, hanem komoly üzleti visszaeséssel is párosulhatnak, ezért fontos, hogyan viselkedünk egy ilyen a helyzetben. Ehhez ad tanácsokat a marketing szakértő.
A rossz válasz és még rosszabb védekezés

Ezért nehezen védhető egy arizonai étterem stratégiája, amelyet  – nem ok nélkül – lehúztak egy televíziós műsorban. Az étterem vezetői viszont a közösségi oldalukon kezdték el a panaszkodó fogyasztókat és a műsor készítőit gyalázni. „Szánalmas kis punkok vagytok, kiröhögünk titeket.” Majd azzal védekeztek, hogy feltörték a Facebook-oldalukat. Csakhogy ezzel az akciójukkal nagyobb figyelmet keltettek, mint maga a műsor – így nagyobb károkat okoztak maguknak, mint a rossz kritika. Az eset tanulsága, hogy ha már megtörténik a baj, fontos, hogy megőrizzük a profizmusunkat, és ne kezdjünk el személyeskedni.

Ha lelövöd a gyerekek kedvencét, ne pózolj vele

A múlt év egyik legpusztítóbb tévedését követte el egy amerikai fogorvos, aki Zimbabwe-ban kilőtte az ottani egyik nemzeti park legnagyobb látványosságát, Cecilt, az oroszlánt, akit Szimba, az oroszlánkirály mintájának tartottak – és ezt a tettét nem szégyellte a globális közönség előtt is felvállalni. „Ha olyan tartalmat teszünk közzé, ami rossz fényt vet ránk, akkor számítanunk kell a következményekre, ebből pedig nem lehetett jól kijönni” – vélekedett Eric Samson. A fogorvos praxisa tönkrement, magánélete is romokban hever, miután első számú közellenség lett a fotó közzététele után. Hasonlóan járt az a magyar operatőrnő is, aki tavaly nyáron felrúgott egy menekült kisgyermeket és egy szintén kisgyermekes apukát a déli határsávon. Bár nem ő tette közzé a cselekedeteit ábrázoló képeket, szembe kellett néznie azzal a ténnyel, hogy ma már nehéz megúszni az ilyen felháborító cselekedeteket szemtanúk nélkül, és azonnal meglehetősen kellemetlen világhírre tett szert.

Akar róla beszélni? Belső kommunikáció krízis előtt, alatt és után
Egy szervezet munkavállalói a vállalati reputáció legfontosabb védelmezői, márkanagykövetei lehetnek. Ők azok, akik személyes jelenlétükkel, ügyfélkapcsolati munkájukkal, a közösségi média használatával megjelenítik a szervezetet a külvilág, a közvélemény számára. Ahhoz, hogy egy krízis esetén valóban számíthassunk a dolgozók támogatására, érdemes már a baj bekövetkezése előtt néhány aranyszabályra figyelemmel lennünk.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo