Nem segített a vendéglőknek az áfacsökkentés

A vendéglők a kisebb áfával sem tudtak több étket eladni, igaz ugyan, hogy a 18 százalékosra csökkent áfa nem is nagyon látszódott meg az étlapokon. Az éttermeknek a június volt az első jó hónapja, a családok ekkor kezdtek el mélyebben beletúrni a zsebükbe.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2017 elejétől 27-ről 18 százalékra csökkent a vendéglátás jelentősebb részében az áfa (bár az értelmezéssel, hogy helyben kell készíteni, elfogyasztani, asztal mellett széken ülve, sok volt a baj), ennek ellenére nem tudtak több enni-innivalót rátukmálni a vendégekre. Az éttermi árak pedig emelkedtek is. A munkahelyi vendéglátás piaca viszont nőtt, ahol egyébként maradt a 27 százalékos áfakulcs.

A vendéglátás teljes piaca 2016-ban túllépte az ezermilliárd forintot, ami a boltos élelmiszer-vásárlásoknak mintegy 30 százaléka, tehát van súlya. Összességében több mint négyezer milliárd forint megy el a családi költekezésben enni-innivalókra. Vendéglátóhelyből eközben több van, mint élelmiszerboltból, mivel előbbiek száma 52 ezer, utóbbiaké viszont csak 41 ezer.

Habár a bevétel nőtt ugyan a vendéglátóhelyeken, ez azonban csak az áremelkedés gyümölcse volt az elmúlt hónapokban. Míg 2016 első félévében 421 milliárd forint volt a kereskedelmi vendéglátás bevétele, addig 2017 hasonló időszakában 431 milliárd forint. Az emelkedés azonban NEM a forgalom növekedéséből származik. A pincéreknek – bár nagyon kevesen vannak, és nagyon kevés pénzért – nem kellett többet cipekedniük, amikor felszolgálták az ételt-italt a vendégeknek, hiszen a vendéglők mennyiségben mért értékesítése 2017 első félévében összességében nem változott a korábbiakhoz képest.

A vendéglőknek június volt az első jó hónapjuk, ami annyiban hasonló a boltos kereskedelemhez, hogy ott is a félév vége, a május–június volt az erős, ami felfele húzta a mérleget. Úgy tűnik, hogy a családok a 10 százalék feletti béremelések révén kapott vastagabb borítékokba csak a félév vége felé kezdtek mélyebben beletúrni bevásárlás vagy éppen vendéglőzés előtt.

Különadót kapnak az éttermek
2018. január 1-jétől bevezeti a kormány a turizmusfejlesztési hozzájárulást. Ezzel vélhetően a már bejelentett áfacsökkentéssel kieső bevételeket akarják pótolni. Az érdekképviseleteknek tetszik a különadó.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo