Nagy adat, nagy lehetőség

Felértékelődhetnek a következő években az úgynevezett nagy adatban, big data-ban rejlő lehetőségek, a cégek nyolcvan százaléka úgy véli, akár már középtávon profitálhat az eddig feldolgozatlan komplex adatmennyiségből.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Óriási lehetőségek rejlenek a nagy adattömegek feldolgozásában - kép: Pixabay

„Az EY legfrissebb elemzéséből is kitűnik, hogy a nagy adathoz kapcsolódó megoldások növelhetik a cégek versenyelőnyét és profitabilitását. A válságból kivezető úton ez egy olyan eszköz lehet a vállalatok számára, amely egyrészt gyorsabb növekedési pályára állíthatja az adott szervezetet, másrészt növeli is a hatékonyságot. A nagy adat kezelése valódi szakértelmet és globális tapasztalatot igényel, a hozzá kapcsolódó kihívások és esetleges problémák megoldásához pedig lokális ismeretekre van szükség” – mondta Pintér László, az EY Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának menedzsere. (Öt év múlva a vállalatunkra sem ismerünk rá.)

A megkérdezett cégvezetők 79 százaléka szerint vállalatuk profitálhat majd az egyre nagyobb mértékben rendelkezésre álló úgynevezett nagy adatból. Azonban a cégek négyötöde még csak a kezdeti stádiumban van ezeknek a komplex és hagyományos módszerekkel nem feldolgozható adatoknak a szisztematikus elemzésében és felhasználásában – derül ki a jelentésből.

Az elemzés szerint pénzügyileg is jelentős lehetőségek rejlenek nagy adat elemzésében: csak a kereskedelmet és a gépgyártást tekintve 325 milliárd dolláros bevétel-növekedés lenne elérhető világszinten a megfelelő stratégiák kidolgozásával és bevezetésével. (A big data lehet az idei év egyik legfontosabb trendje a vállalati informatikában!)

Az EY tanulmánya szerint a nagy adattal kapcsolatos stratégia kidolgozásakor hét fontos lépést kell figyelembe venniük a cégeknek. Megfelelő mélységű információval kell rendelkezniük a rendelkezésre álló adatokról; meg kell határozniuk, hogy pontosan milyen célokat szeretnének elérni az adatelemzéssel; fókuszálniuk kell a releváns tartalomra; megtérülési mérési módszereket kell kidolgozniuk; fel kell készülniük az egész szervezetet érintő átalakításra; valamint kockázatmenedzsmenti stratégiát kell kidolgozniuk.

Miközben a nagy adat elemzési folyamatok jelentős lehetőségeket tartogatnak a cégek számára, számos kihívásra is fel kell készülniük a vállalatoknak. Ezek közé tartoznak a jogi és szabályozói kockázatok, valamint a fogyasztói, felhasználói reakciók a személyes adatok használatakor.

Aki a fejlődésben lemarad, az a rostán is kiesik
„A virágzó világpiacon akár öt komputerre is lehet kereslet” – mondta Thomas Watson, az IBM egyik vezetője 1943-ban, és még Bill Gates is úgy vélte, „640 kilobájt mindenki számára elég lesz”. Tévedtek, de a tévedéseik rámutatnak a technológiai fejlődés kiszámíthatatlanságára. És minél gyorsabb az evolúció, annál veszélyesebb, ha valaki nem tartja lépést.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo