Felmondás, vagy közös megegyezés?

A munkaviszony megszüntetésének három formája ismert a hatályos munka törvénykönyve szerint. Ezek: a közös megegyezés, a felmondás és az azonnali hatályú felmondás. Mindhárom jogcímmel a munkáltató és a munkavállaló is megszüntetheti a jogviszonyt – néhol azonban eltérő szabályok vonatkoznak rájuk –, de a munkaviszony megszüntetéséről mindenképpen a munkáltatói jogkör gyakorlójának kell meghoznia a döntést. A Piac & Profit szakértője a következőkben a munkáltatói megszüntetéssel foglalkozik, e cikkben pedig a közös megegyezéssel és részben a felmondással.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 

A közös megegyezés a legegyszerűbb, de a felmondásnak is megvannak a maga előnyei.... - Kép: Pixabay

A közös megegyezés a legrugalmasabb, a felmondás pedig a leggyakoribb megszüntetési jogcím.

Közös megegyezés

Ebben az esetben a felek közösen megállapodnak a jogviszony megszüntetésében, amit szerződésbe foglalnak. Itt nincsenek szigorú törvényi elvárások, csak az általános követelményeket kell betartani. Ilyenek: az együttműködési kötelezettség, a rendeltetésszerű joggyakorlás és a kényszer, fenyegetés nélküli szabad döntés lehetőségének biztosítása. E követelmények teljesülése esetén a két fél gyakorlatilag bármiben megállapodhat egymással, vagyis nincs szükségszerű felmondási idő – de lehet –, nincs végkielégítés (még ha egyébként járna is) – de lehet, még akkor is, ha az egyébként nem járna, mértékében a felek szabadon dönthetnek –, és nincs munkáltatói indokolási kötelezettség sem. A jogszerűség szempontjából pedig ez támadható a legnehezebben, ha az említett feltételek a munkavállalónak biztosítottak.

Felmondás és okai

Itt a legfontosabb kérdések: a felmondás okai, a munkáltató indokolási kötelezettsége, a felmondási tilalom, illetve korlát, a felmondási és felmentési idő, valamint a határozott idejű munkaszerződésre vonatkozó eltérő szabályok.

A munka törvénykönyve (Mt.) a munkáltatói felmondás okait három esetkörben foglalja össze – ezek: a munkavállaló képességeivel, a munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával, valamint a munkáltató működésével összefüggő okok –, a felmondás pedig kizárólag akkor lehet jogszerű, ha e csoportok egyikébe bele lehet vonni a felmondás konkrét okát.

Végkielégítés – kinek, mikor és mennyi jár?
Sokan ismerik a végkielégítés intézményét, a pontos szabályozással már kevesebben vannak csak tisztában. Végkielégítésre a munkavállaló abban az esetben jogosult, ha a munkáltató felmondással szünteti meg a munkaviszonyát, vagy ha a munkáltató jogutód nélkül megszűnik.
● A munkavállaló képességeivel összefüggően számtalan ok elképzelhető, ilyen lehet például a munkaköri alkalmassági vizsgálaton kapott alkalmatlan minősítés.

● A munkaviszonnyal kapcsolatos magatartással összefüggésben is számos elképzelhető ok merülhet fel. Ezek között is lehet súlyosabb – például, ha a munkavállaló a munkavégzési vagy rendelkezésre állási kötelezettségét sérti meg –, vagy lehet enyhébb is. Ilyen például, ha a munkavállaló nem tud együtt dolgozni a kollégáival. Nagyon fontos hangsúlyozni: ez a felmondási jogcím nem alkalmazható akkor, ha a munkavállaló a munkaviszonyán kívül tanúsít olyan magatartást, amely a munkáltatónak vállalhatatlan. (Ilyenkor legfeljebb az azonnali hatályú felmondás sokkal szigorúbb szabályai által lehet a munkavállalónak felmondani).

● A munkáltató működésével összefüggő okok körébe kizárólag a munkáltatóval kapcsolatos indokok tartoznak, mint amilyen például egy átszervezés, amibe beletartoznak a szélesebb körben vett szervezeti átalakítások éppúgy, mint akár csak egy munkaterületet vagy munkakört érintő változások. Ilyenek lehetnek a munkáltató egészét vagy egy részét érintő szervezeti változás, átalakulás, létszámleépítés, tevékenységi körök kiszervezése, a munkaköri feladatok újrastrukturálása, munkakörök átcsoportosítása, megszüntetése, összevonása vagy szétbontása. Fontos megjegyezni azonban, hogy a munkáltató személyében bekövetkező változás önmagában nem indokolhatja a munkaviszony megszüntetését, mint ahogyan a munkaszervezési körülmények megváltozása sem igazolja önmagában az átszervezést. Fontos tehát, hogy a munkáltató az indokolásban alá tudja támasztani, hogy valójában miért is nincs szükség már a munkavállaló munkájára.

Világos, valós, okszerű
Világos – vagyis tartalmaznia kell azokat az okokat, tényeket és körülményeket, amelyekre a munkáltató a felmondását alapozta. Az indokolás lehet összefoglaló is, nem szükséges, hogy minden apró részletet tartalmazzon, de kell olyan utalás, amiből kiderül, hogy a részletek hol ismerhetők meg (például jegyzőkönyvben, korábbi fegyelmi eljárás irataiban vagy írásbeli figyelmeztetésekben). A Legfelsőbb Bíróság MK 95. állásfoglalása szerint nem világos az indokolás, ha az közhelyszerű vagy tartalmatlan.
Valós – vagyis igaz, megfelel az objektív tényszerűségnek. Nagyon fontos, hogy az oknak a felmondás időpontjában fenn kell állnia, vagyis abban az időpontban kell igaznak lennie. Nem lehet jogszerű a felmondás, ha az ok, amire alapul, később valóban fennáll, de a felmondás időpontjában még nem, hiszen az indokolás a közlés időpontjától végleges.
Okszerű – vagyis egyértelműen ki kell derülnie, hogy a munkavállaló munkájára a meghatározott okok miatt nincs többé szükség. Az indokolásnak kellően komolynak és meggyőzőnek kell lennie, hiszen egy esetleges későbbi bírósági eljárásban is a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy a munkavállalót nem tudja és nem is kívánja tovább foglalkoztatni.
A felmondás indoklása

A hatályos Mt. szerint a munkáltató köteles a felmondását megindokolni, kivéve, ha a munkavállalója nyugdíjasnak minősül. Ez a kivétel azért fontos, mert ha a munkáltató ennek ellenére mégis megindokolná a felmondást, és az a törvényi követelményeknek nem felel meg, a bíróság megállapíthatja a felmondás jogszerűtlenségét. Nyugdíjas munkavállaló esetében ezért az indokolási részbe csak annyit írjon a munkáltató, hogy az az Mt. 66. § (9) bekezdése alapján nem kötelező.

A munkáltatói indokolással szemben támasztott követelmény, hogy az világos, valós és okszerű legyen.

Fontos tudni, hogy egy esetleges bírósági eljárás során a bírónak nincs jogosultsága azt vizsgálni, hogy munkáltató döntése célszerű vagy gazdaságos volt-e, csupán azt, hogy az adott okok megfelelnek-e a követelményeknek, és ezek alapján igazolható-e, hogy a jogviszony a továbbiakban nem tartható fenn.

dr. Szabó Gabriella Onlinejogsebész

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo