Mit tehet velünk a behajtó? És mit nem?

A legtöbb ember azt hiszi, ha követeléskezelőtől kap levelet, nagy baj van. Pedig nem akkora. Ők nem hatóság, csak erőszakosak és hivatalos stílusban leveleznek. Lássuk, mit tehetnek és mit kéne tenniük!

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megannyi kisvállalkozónál előfordul, hogy megcsúszik egy számla befizetésével – vagy akár a szolgáltatók félre és túlszámláznak - , amit hiába egyeztet az ügyfélszolgálaton, a kétszázötvenedik alkalmazott, kiküldi a levelet és be akarj a hajtani a tartozást, ami ha nem történik meg, már jön is az egyik követeléskezelő cég levele, hogy most már az ő jutalékukkal együtt fizessük meg a tartozást.

(Egyébként "hitelezőként" érdemes használni a követeléskezelés lehetőségét a kisvállalkozásoknak is, jó esetben akár pár hét alatt a pénzükhöz juthatnak. Hogyan? Itt megtudhatja.)

A követeléskezelő cégtől kapott levél kapcsán a dolog annyira komoly, hogy végrehajtást kezdeményezhetnek. A dolog akkor válik komollyá, ha önálló bírósági végrehajtó ír levelet, ő bizony már tényleg letilthatja a számlánkról a tartozást és lefoglalhatja a kocsinkat (ha a cégé), vagy elárverezheti a cégünk birtokában lévő ingatlant is. (Ráadásul maga az inkasszó sincs ingyen.)

Kép:Fotolia

Minden tekintetben jogutód

Fontos tudni, hogy ha a hitelező engedményezi a tartozást egy követeléskezelő cégre, akkor az utóbbi nemcsak az összeg tekintetében jogutód, helyt kell állnia az adott bank eljárásaiért is, tehát, ha nem állapodtunk meg a bankkal olyan THM-ben a szerződéskötéskor, mint amit számoltak a követeléskezelőnél kell panaszt tennünk, stb.

Védjük magunkat
A követeléskezelő cégek mindig jelzik, hogy a velünk folytatott beszélgetéseket rögzítik. Tegyünk mi is így! Diktafon funkcióval már a legtöbb okostelefon rendelkezik.
A követeléskezelő cégeknek egyébként az ügyfél kérésére hivatalosan ki kell adnia a rögzített felvételt egy eljárás esetén.
A követeléskezelőknek az MNB iránymutatása szerint be kellene mutatni a kamat és díjszámítás módját.  Tájékoztatniuk kellene az ügyfelet – azaz minket - a fizetéskönnyítő megoldásokról - például futamidő hosszabbításról, átmenetileg mérsékelt törlesztőrészlet fizetésének lehetőségéről, és a tőkefizetésre rendelkezésünkre álló türelmi időről.

Nagyon fontos, hogy a követeléskezelőknek információt kell nyújtaniuk a panaszkezelésről – ha ezt nem teszi meg, az már önmagában megérhet egy panaszbeadványt.

A követeléskezelőnek védenie kell az adós banktitokhoz és személyhez fűződő jogait, ennek megfelelően kialakítani a kapcsolatfelvételi formákat. Az adósón kívül illetéktelen harmadik személy részére nem adhatnak át információt a követeléskezelésről, még a követeléskezelés tényéről sem.

Nem zaklathat

A követeléskezelő cégek magatartási módozataira vonatkozóan a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló jogszabály rendelkezései irányadóak.

A követeléskezelés során az ilyen cégeknek az adóssal történő kapcsolattartás során tartózkodni kell az erőszakos, zaklató és félrevezető magatartásoktól, mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy az ügyintézők ne alkalmazzanak pszichikai nyomást, a követelés megtérülését a lehetőségek és a várható következmények tényszerű és kiegyensúlyozott bemutatásával érjék el. Hogy ennek esetleges ellenkezőjét bizonyítani tudjuk, érdemes felvenni a velük folytatott beszélgetéseinket,

Mit tud rólunk
Egy „behajtó cég” elsősorban olyan információ-állománnyal rendelkezik, amely alkalmassá teszi arra, hogy a hozzá forduló ügyfeleik követeléseit érvényesíteni tudja az adóson. Tehát az adóst pillanatok alatt megtalálhatják, telefonon hívogathatják, adósnyilvántartásba vehetik, személyesen felkereshetik, részletfizetést adhatnak, egyéb egyezséget köthetnek jogosult javára stb. Általánosságban az ügyérték 5-15% + áfa áron dolgoznak, illetve egyszeri fix összegű ügykezelési díjat is felszámítanak (pl: 2.500.- Ft) és néha hihetetlenül eredményesek tudnak lenni...
Zaklatni nem zaklathatják az adóst. A követeléskezelők szerződésenként heti három alkalomnál többször nem létesíthetnek kapcsolatot az adóssal, ide tartozik a telefonhívás és az sms is. Ha ezt megteszik, érdemes a felügyeleti hatóságnál panasszal élni és a már két oldalról rögzítésre kerülő beszélgetésben elmondani, hogy ezzel megsértik a normát, és zaklatásnak minősül mindaz, amit tettek. Még csak azt a benyomást sem kelthetik, hogy a követeléskezelő hatósági kényszerintézkedést foganatosít velünk szemben, vagy hatósági személyként járna el velünk szemben. Annak a hamis állítása, vagy érzékeltetése is tilos, hogy a követeléskezelőnek módjában áll olyan követeléskezelési lépés megtétele, amelynek valójában az adott helyzetben nincs jogi alapja.

Vagyis nem foglalhatja le a bankszámlánkon lévő pénzt, sem az autónkat, se az ingatlanunkra nem vezethet végrehajtást. Többnyire a behajtó cég alkalmazása után következik az "igazi" jogi eljárás Persze ekkor már a költségek is emelkednek.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo