Egy vevőnek sem kívánjuk, hogy visszavigye az ajándéknak szánt terméket, mégis vannak olyan hibák, amelyeket jobb nem elkövetni, hiszen ezek már utólag nem minden esetben, vagy csak körülményesen orvosolhatóak. Cége az ünnepek utáni napokat pedig reklamálókkal és papírmunkákkal kezdheti és meglehet, vevője legközelebb más üzletben fog majd vásárolni.
Ahhoz, hogy elkerülhesse a hibás termékek forgalomba kerülését, meg kell előzni a problémák kialakulását, melyre jól bevált lehetőségek vannak. A megrendelt termékek beérkezésekor a tételes, az értékbeli és minőségi (szemrevételezés) ellenőrzésen kívül célszerű az alábbi szabályokat betartania:
- A gyártónak fontos, hogy gyártás előtt meggyőződjön arról, milyen alkatrész, termékelem kerül beépítésre a termékébe.
- A kereskedő nemcsak az átvételkor, de még a gyártónál a csomagolás előtt elvégzett végellenőrzések eredményét bekérve is kiszűrheti a hibákat. Nem utolsó szempont, hogy a gyártó, milyen ellenőrzésekkel biztosítja a termék megfelelőségét, a termék tanúsított-e, vagy hogyan szabályozza az előállítást és szállítást? A kereskedő megteheti, hogy ellenőrző bizonylatot kér a gyártótól, különösen akkor, ha termékeivel rendszeresen problémák adódnak!
- A szállítónak a szerződésben meghatározott módon kell teljesítenie. Az ettől való eltérések (pl.: határidő vállalás) befolyásolják az üzletet.
- Ellenőrizni kell, hogy a szerződésben meghatározott minőségi kritériumoknak megfelel-e a termék. Amennyiben a szerződés erre nem tér ki, akkor a szállító felé történő esetleges reklamáció alól a partner kibúvót találhat.
- A kiegészítő szerviz lehetőség vagy egyéb megoldás rögzítése a szerződésben biztosítékot ad arra, hogy nem marad segítség nélkül, ha baj van.
- A hibás termékek megkülönböztetése biztosítja, hogy azok véletlenül se keveredjenek a hibátlan árukkal.
- Mindig érdemes alternatív ellátási forrásra gondolni, olyan szállítóra, aki kész segíteni a nehéz időkben.
A hibás termékek idő előtti kiszűrése egyrészt a költségek megtakarítása miatt fontos, másrészt pedig azért, mert a vevő a hibát nemcsak a gyártóhoz, hanem ahhoz az üzlethez is köti, ahol megvásárolta. Az igazi érték a vevő. Azonban az elégedetlen vevő kárt fog okozni, ha negatív reklámot kelt. A minőségügyi előírások ilyen módon is segítenek abban, hogy mindenkinek ünnep maradjon a Karácsony.
Kohl Zsuzsanna Minőségirányítási szakértő www.kontrolpont.hu