Bring Your Own Device, azaz BYOD – újabb négybetűs szó, amelyet meg kell tanulniuk a vállalati döntéshozóknak. Jelentése: saját informatikai eszközök a munkahelyen. Egyre több munkavállaló szeretné ugyanis a saját mobil eszközeit használni az irodában is. Elsősorban a vállalati PC-t váltják le szívesen a saját laptopjukra, és most már a mind többet tudó táblagépekre. A folyamat a cégek számára is kedvező: a legfontosabb előnye a hatékonyság növekedése mellett az, hogy nő az alkalmazottak saját munkájukkal való elégedettsége is. Ráadásul a privát életben megszokott eszközök munkahelyi használata a betanulási időt is csökkentheti, nem érdemes tehát gátat szabni a BYOD terjedésének, de tekintettel kell lenni a benne rejlő veszélyekre.
A cégek többsége azonban még a veszélyek nagyságrendjével sincs tisztában a világ legtöbb országában. A munkavállalók 46 százaléka úgy használja saját mobileszközeit (mobiltelefon, tablet, notebook) a munkahelyén, hogy a munkáltatója nem tud róla, nincs erre vonatkozó szabályzata, vagy ha van is, azt soha nem íratta alá a dolgozókkal – idézi a Balázs & Holló Ügyvédi Iroda a londoni székhelyű Ovum piackutató cég globális BYOD-felmérését. Dr. Holló Dóra, az iroda partner-ügyvédje szerint itthon még ennél is rosszabb a helyzet.
A hatályos jogszabályok szerint, ha a vállalati adat a munkáltató által nem ellenőrzötten, azaz erre vonatkozó szabályzat vagy erre is kiterjedő munkaszerződés nélkül kerül a munkavállaló saját eszközére, a munkáltató máris megsérti az adatkezelésre vonatkozó adatvédelmi kötelezettségét. Holló Dóra szerint, ha ez kitudódik, az érintettek akár kártérítést is kérhetnek, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság pedig 100 ezer–10 millió forint között bírságolhat, és az eset nyilvánosságra kerüléséből adódó vállalati reputációs veszteség sem elhanyagolható. Gondoljuk csak el, ha például megszűnik a munkavállaló munkaviszonya.
Erre vonatkozó szabályozás nélkül a munkáltató nem tudja a céges adatokat anélkül visszaszerezni vagy törölni, hogy ne sértené meg a munkavállalót védő adatvédelmi szabályokat. Ha viszont nem ellenőrzi a munkaadónál maradó adatokat, az üzleti titok megtartására vonatkozó szabályokat szegi meg.