Üzleti szempontból nem csak az a kérdés, hogy milyen új technológiák jönnek, hanem az, hogy hogyan fogja ez megváltoztatni a fogyasztók gondolkodását és elvárásait. Persze mondhatjuk, hogy amit mi csinálunk, az úgy jó, ahogy van. Vagy, hogy a mi üzletünkben nem releváns a mobil technológia. De higgyük el, hogy tévedünk és nem érdemes szembe menni a trendekkel. A legjobb példa a közelmúltból a taxisoknak a közösségi fuvarozásban áttörést hozó Uber elleni tüntetése. Aznap amikor a taxik nem mentek, 850%-kal nőtt az Uber forgalma – pedig finoman szólva nem ez volt a cél. Hasonló, hogy a bankok még mindig rengeteg pénzt költenek rá, hogy csillogó-villogó fiókokkal várjanak minket, holott az emberek többsége egyre kevésbé és egyre kevesebb dolog miatt szeretne bemenni személyesen a bankfiókba. A legjobb példa a Kodak, amely hosszú évtizedekig a vezető gyártó volt a fényképezés iparban, de nem tudott váltani a digitális fényképezés korára és 2012-ben egyszerűen csődbe ment. A tanulság, hogy ha nem haladunk a korral, egy pillanat alatt lemaradunk – hangzott el a Google női vállalkozóknak szervezett képzésén.
Kétszer gyorsabb fejlődés a webbel
500 millió potenciális fogyasztó már ott van az interneten az EU-ban, és ha a kkv-k megtanulják kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket, akkor annak a gazdaságnak a motorjaivá válhatnának, amiből csak az applikáció ipar 63milliárdos forgalmat bonyolít és 4,8 millió embert foglalkoztat majd a becslések szerint 2018-ra. A felmérések azt is mutatják, hogy kétszer gyorsabban nőnek azok a kkv-k, akik teljesen kihasználják a webben rejlő lehetőségeket.
Kiváló példa erre a magyar Color Cat Design – már az árukészletet aszerint alakították ki, hogy mi az, amit AdWordsben jól és jó megtérüléssel tudnak hirdetni. Az eredmény, hogy fél évvel az indulásuk után a második üzletüket is meg tudták nyitni.
A megújulás fontos! Az amerikai multáik 93 százalékánál az üzleti modell váltás a mindennapi rutin része. Folyamatosan változtatnak ahhoz, hogy sikeresek maradjanak! A legfontosabb érv, hogy miért van erre szükség az, hogy a keresleti oldal, a fogyasztók folyamatosan változnak. De szerepet játszik a technológia és a versenytársak változása is.
65% mobileszközön kezdi a vásárlást
46% vásárol mobileszközön
81% vásárol spontán mobileszközön
41% vásárol otthonán kívül mobileszközön
(Forrás: Google Our Mobile Planet kutatás)
Egyre kevesebb brit gyereknek van például tévé a szobájában a felmérések szerint, az 5-15 éves korosztályban viszont minden harmadik brit gyereknek van saját tabletje. Sőt, a három év alattiak 11 százaléka is rendelkezik saját tablettel. Ez azért minimum elgondolkodtató, a piacnak pedig reagálnia kell.
Kutatások szerint a felhasználók 85 százaléka szerint a mobileszközök az élet központi szereplőjévé váltak. A mobiltelefonnal rendelkezők fele elsődleges képernyőként használja a telefont. 100 százalékkal növekedett az online eltöltött idő a tableteknek és okostelefonoknak köszönhetően. Az emberek naponta 150-szer veszik elő a telefont, összesen naponta 162 percet töltünk a telefonnal – ez azt jelenti, hogy egyszerre viszont alig egy percet töltünk vele- ez is jelentős változás ahhoz képest, hogy korábban leültünk a számítógéphez.
A használattal együtt az elvárások is változnak!
A fogyasztó elkényelmesedett. Könnyen használható, hatékony eszközöket akar használni, elvárás, hogy legyen egyszerű keresni, összehasonlítani és válogatni, ha pedig megvan, amit keres, gyorsan és egyszerűen megszerezni azt.
Elvárás a folyamatos kapcsolat is, ami azt jelenti, hogy bármilyen eszközön ott akarjuk folytatni a folyamatot, ahol egy másikon abbahagytuk – tehát ha akarom, fejezhessem be a mobilon elkezdett vásárlást a számítógépen. Mindent azonnal akarunk, bárhol és bármikor el akarjuk intézni amit akarunk – alapvetően ez lett a fogyasztói elvárás.
A fenti változásokkal együtt így már nem meglepő, hogy minden harmadik konverzió (32%) mobil kereséssel indul mára – és ez még csak a kezdet. A fogyasztók ráadásul nem tudatosan döntenek a változtatás mellett, az új technológiák szinte észrevétlenül veszik be magukat az életünkbe, a váltás az esetek túlnyomó többségében nem tudatos, hanem organikus.
- Mobilinternet (több milliárd ember így fog rögtön csatlakozni a nethez, egyszerűen átugorják a desktop korszakot) 2017-ben a világ népességének 85 százaléka rendelkezik majd 3G lefedettséggel, a 4G-s szolgátatás a népesség 50 százaléka számára lesz elérhető. Az okostelefon-előfizetések száma eléri a 3 milliárdot, a globális adatforgalom 15-szörösére növekszik.
- Mesterséges intelligencia- rengeteg automatizálást tesz majd lehetővé
- A dolgok internete
- Felhő – bárhol és bármikor elérhető adatok, ami teljes egészében változtatja meg a munkavégzést
- Fejlett robotika
- önjáró járművek
- fejlett genomika
- energiatárolás
- 3D nyomtatás
- fejlett anyagok
- fejlett kitermelés
- megújuló energiák
Ami a közeli jövőben biztos, hogy durván átalakít az a Google szerint a mobil technológia, a cégek már elkezdtek nagyon kreatív válaszokat adni ezekre az újdonságokra. – már a Magyar Posta is lehetővé tette a mobilos csekkbefizetést – kis probléma, hogy nem szóltak róla senkinek…
Nordstrom divatcég online, percre kész készletnyilvántartást tesz lehetővé a vásárlói számára mobilon keresztül – vagyis magunk meg tudjuk nézni, hogy hol elérhető az adott ruhadarab.
Van rá lehetőség – pl. az Office Depot használja -, hogy az eladók egy mobileszközzel minden adatot, készletet látnak a boltban sétálgatva, de adott esetben akár kártyával fizetni is lehet náluk ezen eszköz segítségével.
Új jelenség a „showrooming”, amikor a vásárlók nézelődni és próbálni járnak a fizikai boltokba, majd az adott terméket megveszik online – alapvetően sokkal olcsóbban. Erre is van válasz. Csak muszáj menni arra, amerre a felhasználó menni akar. A Best Buy például azt csinálta, hogy minden eladó kapott egy mobil eszközt és ha azt látják, hogy valaki a telefonját használja a boltban, odamennek és segítenek az ár összehasonlításban. Ha pedig a neten az derül ki, hogy valahol olcsóbb, akkor azonnal adják meg azt a kedvezményt a vásárlónak. Tehát náluk a legolcsóbban veszi meg a vásárló az adott terméket. Ez még mindig sokkal jobban megéri, mint elveszíteni a vásárlót. A marketing vezetőjük szerint, ha egy ember már bejött a boltba és nem lesz belőle vásárló, az mindig a cég hibája és nem a vásárlóé.
A folyamatos változás a mostani idők mindennapi valósága. Azonban még nem tudjuk, hogy merre fog menni valójában a világ. Nincs kész recept, viszont fontos a bátorság mindenek felett, hogy azonnal és rugalmasan tudjunk reagálni a most már generációkon belül történő változásokra.
Fontos ugyanakkor, hogy ne hagyjuk elvakítani magunkat! Attól, hogy jön egy technológia, még nem biztos, hogy a mi üzletünkben is használnunk kell. Minden esetre figyeljünk és kövessünk mindent, hogy megtalálhassuk azt, ami a mi cégünk számára a megváltás, az új jövő lesz.