Miért a hazait?

Van egy furcsa magyar szokás: jobban szeretjük a külföldit. Holott a helyi piacon szocializálódott, hasonló méretű megoldásszállítók már egy szóból megértik a problémát, és könnyebben adnak rá jó választ. A vállalatirányítási rendszerek esetében sem feltétlenül a nagy multinacionális szoftvercégek kínálatában kell keresnie egy hazai kkv-nak a számára ideálisat.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma már egyetlen cég sincs meg informatikai háttér nélkül. A vállalatirányítási rendszer pedig arra is képes, hogy a kis- és középvállalkozások általános problémájának – tudniillik, hogy sok a költségük és kevés a bevételük – okát feltárja. A kis- és középvállalatoknak először arról kell dönteniük, hogy milyen megoldásra van szükségük, amely ár–érték arányban optimálisan kiszolgálja az igényeiket, majd ki kell választaniuk a szállítót. Egyik sem könnyű feladat, ráadásul a döntés hosszú évekre szól.

Kép:Fotolia

Lefelé nyitnak

Ahogyan néhány éve a bankok voltak kénytelenek nyitni a kkv-k felé, miután a nagyvállalati ügyfelek piacát már felosztották, most a nagy, nemzetközi szoftverfejlesztő cégek járnak hasonló cipőben: miután az összes nagyvállalatnál fut valamilyen automatizált vállalatirányítási megoldás, számlázóprogram, ügyfélkezelő rendszer, kénytelenek belépni a kkv-k piacára. Ennek érdekében sorra jelennek meg a kisebb vállalatok igényeire butított verziók, de a kkv-tudás mégis gyakran hiányzik ezekből a rendszerekből, hiszen alapvetően nem a klasszikus kisvállalatok működési szisztémájára fejlesztették őket.

"Bizonyos árbevétel, tudás és felhasználószám alatt egy nagyobb vállalatirányítási megoldás megöli a céget. Sokan erejükön felül vállalják a bevezetést, de a működési hatékonyságuk helyett a terheik nőnek."
– Bizonyos árbevétel, tudás és felhasználószám alatt egy nagyobb vállalatirányítási megoldás megöli a céget. Sokan erejükön felül vállalják a bevezetést, de a működési hatékonyságuk helyett a terheik nőnek. Ráadásul a nagy nemzetközi megoldások esetében a frissítés vagy a verziókövetés olyan magas költséget ró az üzemeltetőre, hogy azt egy kkv nem engedheti meg magának. Előbb-utóbb – a nagynevű márka ellenére – elavult rendszerek fognak futni a húsz-harmincfős cégeknél – mutat rá Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Szoftver Kft. ügyvezető igazgatója, de persze – teszi hozzá – a márkanévnek is lehet előnye, például ha valaki külföldi piacokon mozog, vagy cégeladásban gondolkodik.

Egy átlagos magyar vállalat azonban nagyon máshogyan működik, mint a német vagy amerikai versenytársa, így az őket segítő szoftvernek is mást kell tudnia. Egy megoldásszállító multinacionális nagyvállalat ingerküszöbét pedig ritkán éri el a magyar kkv vállalatirányítási szoftverről szóló megrendelése. Elég nehéz lesz meggyőzni az amerikai gyártót, hogy a magyar felhasználónak elengedhetetlen apró módosításra fordítson sok fejlesztési órát.

– A standard dobozos termékeknél, amelyek úgy jók, ahogy vannak, valószínűleg megéri nemzetközi szoftvert vásárolni, de azoknál az üzleti szoftvereknél, amelyeknek meg kell felelniük a helyi szabályozásnak, adott cég működési sajátosságainak, már más a helyzet – mondja Leskó Norbert, a MiniCRM ügyvezető igazgatója, aki szerint az is lényeges szempont, hogy kitől kapjuk a támogatást. – Az amerikai szoftvert egy magyar viszonteladótól veszem, és a támogatást is a hazai partnertől kapom. Ő viszont biztos, hogy kevesebbet tud az adott termékben rejlő lehetőségekről, mint az, aki maga fejlesztette. Az is fontos szempont, hogy magyar fejlesztés esetében közvetlenül az ötletgazdának lehet feltenni a kérdéseket, elmondani a kívánalmakat. Ráadásul, lévén szó hasonló méretű cégekről, a partnerség is könnyebben kialakul.

A hazai fejlesztés másik előnye, hogy a magyar jogrendszerre, gondolkodásmódra, cégstruktúrára készül, míg a külföldi szoftverguruk egy egészen más üzleti környezet problémáiban járatosak.

Kinek kell?
„A szoftver felzabálja a világot” – mondják, és valóban, életünknek lassan nincs olyan szegmense, amelyet ne befolyásolna az informatika. Például, azok a cégek gyorsabban fejlődnek, könnyebben szereznek piacot, amelyek – jóllehet fő tevékenységüknek semmi köze az IT-hoz – kiváló informatikai támogatásokkal bástyázzák magukat körül. A 40 millió forint körüli árbevétellel és 3-4 fős csapattal rendelkező cégeknek szigorúan ajánlott valamilyen ügyviteli rendszer bevezetése, 10 fő felett és 100–150 millió forintos árbevételnél pedig már a versenyképesség fenntartása érdekében kötelező egy vállalatirányítási rendszer üzemeltetése.
– Németországban vagy Amerikában már az is számlának számít, ha például egy kockás papírra rá van írva, hogy számla vagy nyugta, van egy dátum és a termék bruttó ára. A hazai előírások, amit az IT-támogatásnak is követnie kell, sokkal szigorúbbak. A hazai fejlesztő azzal is tisztában van, hogy a megrendelői oldalon milyen informatikai tudásra számíthat. Ezért a magyar szoftverek jobban dokumentáltak, a támogatás nyelve pedig magyar – mutat rá Zsin Tamás, a WINFORM Kft. ügyvezető igazgatója.

Hátrányban a hazai?

A kisebb hazai szoftverfejlesztők termékei szájról szájra terjednek, és így egyre több hazai fejlesztőcégnek sikerült mára megizmosodnia. Közülük néhány már több országban jelen van, sőt nagyvállalatokat is kiszolgál, míg mások továbbra is a picikre fókuszálnak dobozos termékkel. Utóbbi szegmensben kisebb a verseny, a nagyobbakat célzóknak viszont erős nemzetközi mezőnyben kell helytállniuk itthon. Ráadásul sajátos magyar szokás, hogy nincs bizalmunk a hazai iránt, szemben a világ más országaival, ahol épp arról kell meggyőzni az ügyfeleket, hogy a nemzeti helyett a külföldit vegyék.

Bizalmatlanok a hazai cégek a hazai megoldásokkal szemben, mert könnyebb azt gondolni, hogy a messziről jött ember szebb és okosabb, vagy attól félnek, hogy esetleg a magyar fejlesztő cégek egyik napról a másikra eltűnnek. Ez utóbbi azért is fals, mert a nemzetközi cégek rendszereit is magyar vállalkozások telepítik és támogatják. Ha azok tűnnek el, sem járunk jól, hiszen a tanácsadócsere felér egy új bevezetéssel időben és költségben egyaránt. És ez független attól, hogy magyar vagy külföldi fejlesztésű szoftverről beszélünk.

A külföldi fejlesztés esetében is előfordulhat, hogy a fejlesztő egyszer csak eltűnik. Egy nagy német fejlesztőcég például néhány éve úgy döntött, hogy a közép-kelet-európai piac helyett inkább a kínaira fókuszál. Ott ugyanis, ha csak a kisvállalkozások egy százalékát megnyeri ügyfélnek, akkora piachoz jut, mint ha minden európai cég az ő megoldását használná.

"A külföldi fejlesztés esetében is előfordulhat, hogy a fejlesztő egyszer csak eltűnik. Egy nagy német fejlesztőcég például néhány éve úgy döntött, hogy a közép-kelet-európai piac helyett inkább a kínaira fókuszál."
– A nemzetközi cégeknek a magyar piac kicsi, bárki bármikor dönthet úgy, hogy kivonul – mutat rá Zsin Tamás.

És persze a hazaiak körében is történnek extrém esetek: például húszéves stabil működés után is megtorpanhat egy vállalkozás, és arra is van példa, hogy egy egykor százfős cég ma négy-öt fővel működik. Sőt, volt, amelyik a saját termékét egy multiéval cserélte fel, és azután már azt forgalmazta.

Az áron túl…

Árverseny van, különösen a magyar kis- és középvállalkozások esetében. De ha valaki csak a kikiáltási ár alapján próbál szoftvert választani, könnyen pórul járhat. A magyar termékek általában olcsóbbak – itthon olcsóbb a fejlesztőmérnök, valamint olcsóbbak és rugalmasabban kezelhetők a licencek –, mint a nemzetközi rendszerek, de a magas szintű szakértelem és a zökkenőmentes együttműködés legalább ilyen döntő. És ebben is versenyképesek a hazai megoldásszállítók, igaz, ez csak a rendszer implementálása során derül ki.

Egy hazai fejlesztő évekkel ezelőtt egy vidéki termelőtevékenységet folytató vállalat tenderén indult. Végül már csak ők és egy nemzetközi megoldásszállító volt versenyben, és nagyon úgy tűnt, a külföldi lesz a befutó. Azt kérték, hogy mielőtt döntenek, próbálják ki mindkét szoftvert: nézzék meg a projektmenedzsmentet, a dokumentumokat, vegyenek részt az oktatáson, és éljenek a tanácsadás lehetőségével is. A rendszerek tudásában és működésében szinte nem volt különbség, de a kisebb hazai cég akkor biztosította az oktatást, amikor kérték, és a megrendelő minden sóhaját igyekezett azonnal teljesíteni. Rugalmasságuknak köszönhetően megnyerték a tendert.

Az tehát, hogy a vásárlás pillanatában mennyit kell fizetni a rendszerért, keveset árul el arról, hogy valójában mennyibe fog kerülni a vállalkozásunk számára az új rendszer bevezetése.

– Legalább ennyire fontos költségelem a betanítás, a támogatás és a követés díja. Ha öt évre gondolkodunk – iparági átlagban ennyi időre szoktak egy rendszert tervezni –, ezek tetemesen növelhetik a szoftver árát. Azt is érdemes átgondolni, hogy ebben az öt évben hány munkatárssal fog bővülni az iroda, akiknek hozzáférésük lesz a rendszerhez. A pluszfelhasználók díjában ugyanis szintén hatalmas különbségek vannak a piaci kínálatokban. Mint ahogyan abban is, hogy a frissítés benne van-e az árban – mutat rá Jagodics Tamás, aki szerint a hazai kkv-k többsége még egyáltalán nem elég tudatosan hasonlítja össze a kapott ajánlatokat.

Ma már szinte mindenhol fut valamilyen megoldás, de legtöbb esetben ezek elavult, az életútjuk végén járó termékek. Nincs hozzájuk már sem hardver, sem támogatás, és a tíz-tizenöt éves fejlesztések nem is innovatívak. Nem automatizáltak, nincs a lehetőségek között a feladatkiosztás, a statisztikakészítés vagy éppen a más rendszerekkel való összehangolás lehetősége. Eközben viszont felnőtt és megerősödött a hazai megoldásszállítók egy jelentős csoportja, amelyek a nemzetközi szoftverfejlesztők termékeivel tudásban vetekedőt kínálnak „magyarosan”.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo