A NAV fedett próbavásárlásainak tapasztalatai szerint a főváros turisták által látogatott belső kerületeiben kirívó mértéket öltött az egyébként magas árakkal működő vendéglátóhelyek bevételeltitkolása. Míg általában az ellenőrzések egyharmadában, ebben a szektorban ennek kétszeresében derül ki valamilyen szabálytalanság. A vendégeket jellemzően „nyugtának látszó blokkal”tévesztik meg, azt a látszatot keltve, hogy szabályos bizonylatot adtak. Volt rá példa, hogy amikor az egyik vásárlónak ez feltűnt, a pincér szabályos pénztárgépi nyugtát csak többszöri, határozott kérésre volt hajlandó adni. Olyan is előfordul, hogy csak az alkoholos termékek eladását bizonylatolják, a többi fogyasztást már nem. Ezekben az esetekben a kasszákba be nem ütött bevétel adózatlanul vándorol a vállalkozó zsebébe.
Mindezen tapasztalatok alapján a NAV a frekventált budapesti helyszíneken átfogó ellenőrzésbe kezd, bevonva más régiók revizorait is. Az online pénztárgépektől érkező adatok alapján jogkövetőnek ítélt vendéglátóhelyeket nem kívánja zaklatni, a nap 24 órájában végzett célzott ellenőrzések (a vissza-visszatérő nyílt és fedett próbavásárlások, forgalomszámlálás) a visszaélések felszámolására irányulnak.
A NAV az emelt ellenőrzési szintet mindaddig fenntartja, amíg az érintetteknél a nyugta- és számlaadási fegyelemben javulást nem tapasztal. A törvénysértésen ért vendéglátósok szigorú büntetésre – az egymillió forintos felső határhoz közeli összegű bírságra, és ismételt mulasztás esetén üzletbezárásra – számíthatnak, további következményként pedig utólagos adóellenőrzéssel szembesülnek.
A szabályos pénztárgépi nyugta a vásárlók érdekeit is védi. A kapott „nyugtát” tüzetesebben megnézve a csalás viszonylag egyszerűen leleplezhető. A szabályos pénztárgépi nyugta legfőbb jellemzője ugyanis egy kilenc karakterből álló úgynevezett „AP szám”, de az online adatforgalmú pénztárgépek által nyomtatott nyugtán egy öt karaktert tartalmazó „NAV Ellenőrző kód” is található. Természetesen ezeken túl sorszámozottnak kell lennie, valamint tartalmaznia kell a kibocsátó adószámát, nevét, címét és a kiállítás keltét, továbbá az adót is tartalmazó ellenértéket. Ha ezek bármelyike hiányzik, a nyugta nem szabályos, a vásárló pedig biztos lehet benne, hogy a vendéglátós őt is megkárosítva teszi zsebre az átvett ellenértéket.