Még mindig menő a cafeteria

Bár még inkább közeledtek a kedvezményes és nem kedvezményes adózású juttatási elemek bruttó költségei, a munkáltatók többsége még mindig használja a cafeteriát.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt időszak adóváltozásai miatt még inkább közeledtek a kedvezményes és nem kedvezményes adózású juttatási elemek bruttó költségei. Ez derül ki Szent István Egyetem  és  a Pécsi Tudományegyetem kutatóinak  a Cafeteria TREND Magazin, az Országos Humánmenedzsment Egyesület és a BKIK támogatásával elkészített felméréséből. A kutatásban részt vevő 419 cég több mint fele az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatások területén működik.

A kutatást vezető dr. Poór József egyetemi tanár szerint „az évente változó adószabályok és a munkáltatókat terhelő adminisztrációs terhek ellenére a legtöbb munkáltató mégis a juttatások mellett dönt”.

A felmérésbe bevont szervezetek 84,7%-a alkalmazta a béren kívüli juttatásokat javadalmazási politikájában 2013-ban, közülük csak 5% jelezte, hogy a juttatások bizonyos dolgozói csoportokra korlátozottak, 95% az összes dolgozó számára biztosít juttatást

A cafeteriarendszer a részt vevő vállalatok 74%-ánál működik. Ezek 49%-a rugalmas juttatási rendszert (cafeteriát), valamint előre meghatározott garantált juttatásokat egyaránt kínált dolgozóinak, míg 51% kizárólag a cafeteriarendszert biztosítja.

Cafeteria Index
Az Országos Humánmenedzsment Egyesület 2 évvel ezelőtt megfogalmazta a Cafeteria Indexet, amely egy egzakt mutató, amely a vállalatok cafeteria tudatosságáról ad képet számunkra. A cafeteria tudatosság fontosságát többek között adja, hogy mára a cafeteria rendszerek működtetése szinte „kötelező” elemévé vált a vállalatok juttatáspolitikájának és mint ilyen a magas minőségi színvonalon történő üzemeltetése elengedhetetlen.
A Cafeteria Index számítása 4 sarokpilléren nyugszik:
1. Felülvizsgálja-e évente a cafeteria rendszer hatékonyságát? 2. Tudomása van a cafeteria rendszer működési költségeiről? 3. Rendszeresen méri a cafeteriával való elégedettséget? 4. Tudja, hogy a cafeteria rendszer működtetése hasznos többletmunkát jelent a HR-nek.
Ilyen módon a jelenlegi kutatásban mért adatok alapján 2013-ban a magyarországi Cafeteria Index 56%.
Óhegyi Katalin kutatónak a felmérés adatain alapuló véleménye szerint „a cafeteria elterjedtsége a szervezeti nagysággal van szoros összefüggésben”. Míg az 1000 fő fölötti nagyvállalatok 87%-ánál megtalálható a rugalmas juttatási rendszer valamely formája (54%-nál fix juttatásokkal kombinálva), addig a 10 fő alatti mikro-vállalkozások csak mintegy 34%-a építette be  ösztönzési rendszerébe a választható juttatásokat.

A kutatás alapján a leggyakrabban biztosított fix juttatás az Erzsébet utalvány, a juttatásokat kínáló válaszadók 35%-ánál található meg. A tavalyi első helyről a másodikra szorult a mobiltelefon költségének térítése (27%).

A felmérés eredményei alapján a legnépszerűbb elem a cafeteriarendszerek kínálatában 2013-ban a SZÉP kártya, amelynek mindhárom alszámlája egységesen népszerű, a cégeknek több mint 60%-a kínálja dolgozóinak a cafeteria keretében. Az Erzsébet utalvány (60%) és az egészségpénztári hozzájárulás  (59%) szintén a legnépszerűbb cafeteriaelemek közé tartoznak.

„A kutatás alapján az átlagos cafeteria-keretösszeg mértéke 284 ezer 750 Ft, ami magasabb, mint a tavaly mért érték – mondta el Fata László, a kutatást támogató Cafeteria TREND Magazin szakértője.

Összességében elmondható, hogy a cafeteriarendszert bevezetők körében – minél régebben vezették be a rendszert, annál nagyobb – súllyal esett latba a dolgozói elkötelezettség és elégedettség növelése. A költséghatékonyság a bevezetés idejétől függetlenül az egyik legfontosabb tényezőként szerepel. A bevezetés legfontosabbnak tartott indokai és a foglalkoztatott létszám között nem tudtunk kimutatni statisztikailag érvényes összefüggést, a legfontosabb indokok vállalatmérettől függetlenül hasonlóak

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo