A „kis marketing” fogalomköre annyira megfogható, mint egy bárányfelhő, így a kérdés tehát nem az, hogy egy vállalkozás számára mi a marketing – hiszen a kkv piacon ez túlnyomórészt reklámot, reklámaktivitást jelent – hanem az, hogy milyen céljaink vannak, kit és milyen célzattal kívánunk elérni, megszólítani.
2016-ot írunk, amikor a vállalkozások és a célcsoportok közötti „szerepek” pontosan ugyanazok, mint 1.000 éve, az egyik fél termel, a másik fél fogyaszt. Egy dolog azonban biztosan megváltozott, a piacok ma már a fogyasztói elvárások alakulása szerint formálódnak, és a technológia fejlődésének köszönhetően a fogyasztó számára is zavarba ejtően nagy spektrumon érkezik a kínálat. Korunk legnagyobb marketingkommunikációs kihívása abban rejlik, hogy az ehhez a bődületes kínálathoz tartozó kommunikációt úgy építse fel, hogy az a legnagyobb profit realizálása mellett a legmagasabb fogyasztói haszon elérését segítse, és folyamatosan illeszkedjen a piacok aktuális kommunikációs szokásaihoz, az őket körülvevő marketingkommunikációs trendekhez.
A legfontosabb korlát a célcsoport
A marketing szakma szakemberei azonban felismerték, hogy a technológiai fejlődésben is vannak korlátok, az első és legfontosabb, maga a célcsoport. Képzeljük csak el, ha minden egyes reklám, hirdetés ugyanolyan lenne, csak a reklámozott termék névben, árában, elérhetőségében és csomagolásában lenne különbség, de mindegyik hirdetés ugyanúgy lenne felépítve, ugyanazokkal a színekkel, betűtípusokkal, szlogennel, esetleg zenével, narrációval, stb. Követhetetlen lenne a dolog, egyszerűen nem lennének képesek az emberek megkülönböztetni az egyes hirdetéseket, tehát a termékeket sem.
A márkaépítés nem egy túl régi dolog, viszont a piacok, a versenyszféra felgyorsult fejlődése és a marketingkommunikációs terek robbanásszerű modernizálása az egyik leggyorsabban fejlődő marketing ágazattá emelte. Érdekes megfigyelni, hogy a nagy márkák, mint a Google, a Coca Cola, az Apple vagy a Nike hová el nem jutottak márkáik által. Persze nem ugyanakkora büdzséjük van, mint egy kis cégnek, de értelemszerűen más nagyságrendű céljaik is!
Alapok nélkül nem lehet építkezni
A legáltalánosabb hiba a kkv-k világában az, hogy sokan eszköz oldalról közelítenek, és nem az eszközöket állítják a célok szolgálatába. „Kellene egy Google Adwords kampány, vagy egy jól működő Facebook oldal és egy weboldal”, - hangzik el sokszor. A kkv-k esetében tíz alkalomból nyolcszor ezzel találkozunk. Valóban a kommunikációs csatornáktól kell várnunk azokat az eredményeket, amelyeket célul tűztünk ki? A kommunikációs vagy más néven disztribúciós csatornák azért felelnek, hogy az üzeneteinket eljuttassuk a célcsoportjainkhoz. Azonban kellő és önálló márka identifikáció nélkül, nem lesznek egyedi, megkülönböztető üzeneteink, így hiába fogjuk azokat a csatornákat, eszközöket használni, melyek a leghatékonyabbak lehetnek, eredménytelenek lesznek a kampányaink. Mitől lenne más egy kkv-s Facebook oldal, weboldal vagy hirdetés? Ettől, hogy tudjuk, kik vagyunk, mi a márkánk és egyedi üzeneteink vannak. Megfelelő üzeneteket is csak akkor tudunk alkotni, ha az alapoktól építjük fel, tudatosan a kommunikációnkat, és nem vagyunk türelmetlenek, hanem kitartóan ezeket használjuk.
Türelem nélkül nem megy
A márkaépítéshez alapvetően 4+1 dolog kell: célok, stratégia, idő, pénz és a +1: türelem – ezek a változók cégmérettől függetlenek. Nem szabad elfelejteni, hogy a márkánk nem olyan, amilyennek mi gondoljuk, hanem olyan, amilyennek mások gondolják. Egy márka mindannak összessége, ahogyan a fogyasztó megéli az interakciókat, a termékek, a szolgáltatások által okozott „hasznot”, élményt.
A nemzetközi piacokon már nagy sikerrel alkalmazott „brand activation”, azaz márkaaktiváció, a modern márkaépítés új evolúciós szakasza. A titok nyitja egyszerű, más fókuszterületei vannak, mint a reklámnak. Míg a reklám alapvetően üzeneteket közvetít, rövidtávú vásárlóösztönző hatása van, benyomásokat kelt, esetenként cselekvésre ösztönöz, addig a márkaaktiváció a személyes bevonódást célozza, fogyasztói élményeket/ emlékeket teremt, az emlék pedig automatikusan kötődést (érzelmi és/ vagy racionális) generál a célcsoport körében. Ez felételezi például olyan márka kontextusok kialakítását is, ami újszerű és más megvilágításba helyezi a brandet.
Mivel Magyarországon már elérhető és alkalmazható a négy lépcsős brandaktivációs modell, már több kkv életében bizonyított, tehát a dolog alapvetően nem pénz kérdése, hanem a know-how-jé. Aki ismeri és tudja alkalmazni, az a márkaépítését egy új, a jövőbe mutató evolúciós szakaszba tudja érkeztetni. Erről a 4 lépcsős brand aktivációs modellről lesz szó a III. Magyar Marketing Fesztiválon, 2016.01.28-án.
Hinora Bálint Hinora Marketing Group