Még éppen csak vége a nyárnak, de ahogy mondani szokás, kettő pislogunk és itt a karácsony, a legfontosabb időszak a kereskedelemben. A cégek nem véletlenül készülnek hatalmas kampányokkal és akciókkal az ünnepi időszakra: a felmérések szerint ilyenkor a fogyasztói költések jelentősen nőnek: átlagosan 16 százalékkal magasabb az átlagos vásárlások értéke és ezenkívül még fejenként mintegy harmincezer forintot költünk ajándékokra. Ennek ellenére talán túlzásnak tekinthető, hogy Angliában már augusztus negyedikén megnyílt az első karácsonyi vásár, de ilyenkor már a magyar cégek többsége is megkezdi a felkészülést a karácsonyra. – derült ki az RG Stúdió friss kutatásából. A 120 kis- és középvállalkozást felölelő kutatás nem tekinthető reprezentatívnak, mégis érdekes képet ad arról, hogy a hazai cégek – elsősorban a kis- és középvállalkozások, valamint a vállalkozók - hogyan kezelik a karácsonyi szezont.
Mikor kezdődik?
A rutinos cégeknek a karácsonyi szezonra a felkészülés már elég korán elkezdődik, de ők kevesen vannak. A karácsonyi szezonban érdekelt vállalkozásoknak mindössze 3,5 százaléka kezdi meg már májusban a felkészülést, a többség szeptemberben (30,6 százalék), illetve októberben (29,4 százalék) vág bele a készülődésbe. Egy jelentős csoport (15,3 százalék) azonban csak novemberben fog neki a kampány tervezésének és megszervezésének.
„Valószínűleg ők azok, akik december elején és közepén kezdik el a tényleges kampányt és ezzel elkésnek a versenytársakhoz képest. A cégek harmada már szeptember-októberben nekilát a kampányolásnak, bár az igazi dömping novemberben indul, ekkor a cégek hatvan százaléka indítja el a karácsonyi kampányt” – emelte ki Lévai Richárd közösségi marketing specialista, az RG Stúdió marketing vezetője.
Az ötlet még nem elég, időben neki kell állni a kivitelezésnek. A karácsonyi kampányt nem lehet karácsony előtt egy héttel elkezdeni. Jóval előbb kell nekiállni és végiggondolni a lépéseket! Egy erre az időszakra tervezett, hatékony Facebook kampányhoz itt talál jó tanácsokat.
Nem csak a karácsonyról szól az év végeSok cég azonban nem teszi le a lantot karácsonykor. A két ünnep közötti időszakban, Szilveszterkor és Újévkor is indítanak marketing akciókat. A legtöbb válaszadó legalább két kampányt tervez az év végi időszakban, de sok igazán aktív cég van, több mint 28 százalék, amely öt vagy annál több megmozdulással kalkulál.
Csak az eladás számít, egész pályás letámadásra készülnek
A válaszadók célja viszonylag egységes az év végi aktivitások során: 84 százalékuk az azonnali értékesítést szeretné felpörgetni, mindössze 8 százalékuk gondolkodik hosszabb távra valamilyen adatbázis építésben. A marketing eszközök tekintetében nagyon változatosak az elérési utak. Várhatólag a Facebook kommunikáció, a Facebook hirdetés és a különböző weboldal funkciók lesznek azok, amiket szinte mindenki, a cégek több mint nyolcvan százaléka használ. Szorosan utánuk az e-mail marketing megoldásoknak szánnak még sokan fontos szerepet, ugyanakkor a Google és a YouTube hirdetések a középmezőnybe szorultak, az egyéb közösségi hálózati megoldásokkal pedig már csak a cégek harmada tervez.
„A több csatornát használó, egymásra épített marketing, az egész pályás letámadás időszaka lesz az idei karácsonyi szezon. Egyre több cég ugyanis az tervezi, hogy a vevőit több csatornán szólítja meg. A teljes pályás letámadást az indokolja, hogy az egyre nagyobb információs zajban meg kell találni azokat a folyamatokat, amikkel nem csak megszerezhetjük, hanem magunkhoz is köthetjük a potenciális vásárlót. Így az első találkozás után, ami származhat egy PR cikkből, egy keresőhirdetésből, vagy egy bannerből, lesz alkalom arra, hogy például remarketing megoldásokkal, hírlevelekkel, és saját adatbázison alapuló hirdetésekkel érjük utol az embereket újra és újra. Egészen addig, amíg nem nálunk vásárolnak” – hangsúlyozta Lévai Richárd.