Már a csomagolópapír is egyre okosabb

A vásárlási szokások változásai a csomagolóipart sem hagyják érintetlenül. Mélyreható átalakulások előtt áll ez a szektor, hogy lépést tartson az egész világot behálózó infokommunikációs fejlesztésekkel. Ennek megfelelően a jövőben olyan technológiai újításokkal vértezhetik fel a csomagolásokat, amelyek többek közt biztonságosabbá teszik a vásárlást, illetve interaktívan kommunikálnak a vásárlókkal.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A lehetőségek tárháza szinte már ma is végtelen az okos csomagolások használatában. A lopásgátló chipes megoldások egyre elterjedtebbek, amelyeknek a következő szintje az RFID (rádió frekvenciás helymeghatározás) címkék alkalmazása lehet. Ezekkel folyamatosan nyomon követhető egy – egy termék útja, ami nem csupán a tolvajok dolgát nehezíti meg, hanem a készletgazdálkodást is automatizálhatja. Ezzel a technológiával emberi beavatkozás nélkül menedzselhetőek az utánrendelések is, így a vevőknek sosem kell ideiglenes áruhiánnyal szembesülniük, ha betérnek a kedvenc boltjukba – hívta fel a figyelmet a trendre a Xerox.

A kereskedőknek és gyártóknak érdemes szem előtt tartania ezt a trendet, mert a csomagolás a legolcsóbb és egyben az egyik leghatékonyabb marketingeszköz!

Kép: Xerox

A kiterjesztett valóság (AR - Augmented Reality) a vásárlókkal való kommunikáció fontos elemévé válhat. Az okostelefonos AR opció bekapcsolása után a mobilt az applikációval kommunikáló „okos címke” fölé kell helyezni, ami máris tanácsot ad az embereknek a termék felhasználásáról. Többek közt azonnal megnyithat egy szakácskönyvet, és olyan fotókkal, videóval illusztrált recepteket mutathat meg a telefon kijelzőjén, amihez a kezünkben tartott készítmény szükséges.

A szavatossági idő nyomon követhetőségére is keresik a megoldásokat a gyártók. Már biztató kísérletek folynak a TTI (time-temperature-indicator) névre keresztelt címke-megoldással, ami például folyamatosan méri a hűtött termékek hőfokát. Ha azt érzékeli, hogy hosszú ideig a megszabott hőmérsékletnél melegebb környezetben volt az adott termék, akkor a címke elszíneződik, pirosra vált és jól olvashatóan megjelenik rajta a kiírás, hogy fogyasztásra nem javasolt az étel.

Élelmiszer csomagolás nélkül? Miért ne!
Magyarországon is kezd egyre népszerűbbé válni a szelektív hulladékgyűjtés, de mi lenne, ha egy szinttel feljebb lépnénk és vásárlásaink során egyáltalán nem is termelnénk hulladékot? A Berlinben most nyílt, nemzetközi trendet követő, kisbolt hangulatot keltő szupermarket a vásárlási szokások forradalmasításával épp ezt kívánja elérni.
Az NFC-technológia (Near Field Communication) szintén az okos csomagolások sarokkövévé válhat az elkövetkező években. Alkalmazása számos vonatkozásban elképzelhető kezdve a biztonsági megoldások kiterjesztésétől a termékinformációk multimédiás kommunikációjáig. A nagy italgyártók a prémium, kategóriás termékeiket már most ellátják egy kódolt NFC chippel, amely tartalmazza a termék minden fontos adatát és legfőképpen hitelesíti azt, hogy az italt valóban ők készítették, azaz nem hamisítvány. Az NFC-s telefonnal rendelkező vevők pedig az üzletben az üveg fölé tartva a mobiljukat pillanatok alatt le is olvashatják ezeket az információkat.

A fenti példák is megerősítik azt, hogy a csomagolóipar komoly fejlődés előtt áll. Ahhoz azonban, hogy a szektorban működő vállalkozások alkalmazkodjanak a változó igényekhez, technológiai fejlesztésekre van szükségük, hogy költséghatékony módon, akár kis példányszámban is, a kreatív elképzeléseknek, a szezonalitásnak megfelelve, a személyre szabott megoldásoknak teret adva álljanak a megrendelők rendelkezésére. A korszerű csomagolások elkészítése a digitális nyomdai megoldásokat helyezik előtérbe, mert ez az a flexibilis technológia, amely képes gyorsan, akár egy nap alatt 10-12 különböző dizájnt hordozó terméket is, pár ezres darabszámban előállítani.

Svájcot is be tudnánk dobozolni
A legnagyobb ökológiai lábnyomot hagyó iparágakban is egyre inkább előtérbe kerülnek a fenntarthatósági szempontok, így egyre többen térnek át a környezetbarát csomagolóanyagok alkalmazására. A környezetvédő szervezetek bírálatainak kereszttüzében álló élelmiszeripari vállalatok immár termékeik 40 százalékát csomagolják környezetkímélő hullámkartonba, nagymértékben csökkentve ezzel az ágazat környezetterhelését. A felmérések azt mutatják, hogy a nagy csomagolás-felhasználó vállalatok közel kétharmadának fontos, hogy a csomagolószer környezetbarát legyen.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo