Összességében a nehéz gazdasági környezet, a képzett munkaerő hiánya, az innovációs kényszer és a szabályozások általi nyomás növekedése ellenére a családi vállalkozások dinamikusak és rugalmasak maradnak. Jelentőségük nagy, hiszen a világ GDP termelésének 70-90 százalékát teszik ki és hatékony előrejelzői a gazdasági kilátásoknak.
A professzionális megközelítés azonban egyre fontosabbá válik a folyamatosan erősödő versenyhelyzet, a növekvő költségek, valamint a globális megatrendek hatására – derül ki a PwC legújabb kutatásából. Míg 2012-ben alig észlelték, az idén már a válaszadók 40 százaléka egyetért azzal a megállapítással, hogy ez a fő kihívás a családi vállalkozások életében a következő öt évben. De maguknak a családoknak is szakszerűbb üzleti magatartásra kell törekedniük a siker érdekében.
„Egyértelmű, hogy új kihívások várnak a családi vállalkozásokra, hiszen a verseny egyre intenzívebb, nő az árleszorító hatás, miközben a változás egyre gyorsabb. Ebben a környezetben a családi vállalkozások számára kritikus alkalmazkodási képességük fejlesztése, az innováció és a professzionalizmus növelése” – mondta Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa. (A válság alatt a családi vállalkozások nagy része a családi ezüstöt is betolta a cégbe, de úgy tűnik, megérte.)
Növekvő versenyképesség és volatilitás
Általánosságban elmondható, hogy a családi vállalkozások jó formában vannak: a válaszadók 65%-a számol be növekedésről az utóbbi 12 hónapban, valamint 70%-uk számít egyenletes növekedésre a következő öt évben. Agresszív növekedést a 2012-es 12%-hoz képest nagyobb részük, 15%-uk tervez. A növekedési ambíciók főként Kínában (57%), a Közel-Keleten (40%) és Indiában (40%) erőteljesek.
Az ész győzedelmeskedik a szív felett
A 2012-es kutatás óta a vizsgált vállalatok az üzletiesebb gondolkodást részesítik előnyben. A legfontosabb prioritás számukra a vállalkozásuk fennmaradása és a profitabilitás növelése, amelynek érdekében a kevésbé praktikus megfontolások – mint például a család és közösség – háttérbe szorulnak.
Két évvel ezelőtt a megkérdezettek 70%-a felelősnek érezte magát azért, hogy támogassa a közösségi kezdeményezéseket. Idén már csak 59%-uk gondolta így. „Ha alaposan elolvassuk az interjúkat, egyértelmű, hogy a családi vállalkozások úgy érzik, hogy a recesszió ideje alatt megtették a magukét a közösség támogatása terén azzal, hogy segítettek megőrizni a munkahelyeket” – emeli ki Dr. Antall György.
Diverzifikálni kell a túlélésért?
Az idei eredmények alapján a megkérdezett vállalkozások 68%-a exportál, háromnegyede a következő öt éven belül tervezi. A külföldi áruforgalom az összes megkérdezett bevételének negyedét teszi ki. A nemzetközi kereskedelemben a legambiciózusabbak agresszív növekedést terveznek, 100 millió dollár feletti bevétellel rendelkeznek, és a gyártóiparban vagy a mezőgazdaságban tevékenykednek. Földrajzilag a kelet-európai, a BRIC és a MINT országok (Mexikó, Indonézia, Nigéria, Törökország) a legtörekvőbbek.
A digitális átállás szükségszerűsége
A megkérdezettek 81%-a a technológiai fejlődést emelte ki a három fő globális trend közül, amelyek vállalkozásukat átalakíthatják. A családi vállalkozások hasonlóan vélekednek erről: 79%-uk sorolta a technológiai fejlődést a három legfontosabb trend közé.
A válaszadók 72%-a kész alkalmazkodni a külső hatásokhoz, miközben belső szervezeti átalakításokra van szükségük ahhoz, hogy az új technológiák minden lehetőségét kiaknázzák és megelőzzék versenytársaikat. A digitális technológiákban rejlő kereskedelmi lehetőségeket leginkább az olyan növekvő piacokon ismerték fel, mint Románia, Kína, Kenya, India és Malajzia.
A családi vállalkozások professzionalizmusának növelése
Hogy valósulhat meg a professzionalizmus növelése a családi vállalkozások esetében? A kutatás néhány tanáccsal is szolgál: érdemes struktúrát és fegyelmet kialakítani a vízió megvalósítása érdekében, a befektetett energiát célzottan összpontosítani. Továbbá ajánlott a család életében rendszert, szabályokat bevezetni, a döntéshozatal infrastruktúráját kialakítani és formális kommunikációs csatornákat létrehozni.
Az utódlás sikere
Talán sehol sem olyan fontos a professzionális megközelítés, mint a vállalkozás folytatását lehetővé tevő utódlás megtervezésekor. Nagy a kihívás, egy statisztika szerint a családi vállalatok mindössze egyharmada éli túl az első generációváltást, és mindössze tizede a másodikat. A megkérdezett családi vállalkozások csupán 53%-a jelezte, hogy van valamilyen tervük legalább néhány vezető pozíció utódlási kérdésére, de a tervek csupán 30%-a megfelelően dokumentált. Pedig ez egy nagyon lényeges kérdés, ahogy Dr. Antall György is hangsúlyozza: „Egy ötlet akkor válik tervvé, ha azt le is írjuk. Ezt a családi vállalkozásoknak éppen olyan elkötelezettséggel és energiával kell figyelembe venniük, mint az üzlet más területeinek fejlesztését. Ennek hiányában ugyanis a vállalkozás léte forog kockán.”