Sokáig az audiovizuális üzeneteket tartották a legfontosabb marketing eszköznek a kutatók. Pedig ezeket gyorsabban elfelejtjük, mint amit meg is tudunk érinteni. Neurológiai kutatások azonban nemcsak arra ösztönöznek, hogy átgondoljuk a vizuálisnak kikiáltott emberi lényről alkotott véleményünket, hanem segítségükkel gyökeresen át is formáljuk reklámhordozóinkat.
Dr. Martin Grünwald, a Lipcsei Egyetem professzora elmondta: a kisgyerekek a világgal való ismerkedésük során először mindent meg akarnak fogni, szájukba venni. Ezáltal sokkal jobban különbséget tudnak tenni adott tárgyak között, mintha csak képen látták volna őket, viszont nem érinthették volna meg azokat. Ez később is folytatódik. Egész életünkben jobban meg tudjuk érteni azokat a dolgokat, melyeket meg tudunk érinteni, kezünkbe tudunk venni.
A tapintás a körülöttünk lévő világ felfedezését teszi lehetővé. A tapintás az öt érzék közül a legfontosabb, emeli ki a professzor, akinek laboratóriuma Európa-szerte elismert. Az a feltételezés, hogy az emberek a körülöttük lévő világ 80%-át vizuális úton fedezik fel, kezd megdőlni.
Alulbecsült tapintás?
Tisztában vagyunk tehát a tapintás fontosságával, mégis ha marketingről van szó, hatását még mindig sokszor alábecsüljük! A verbális-vizuális megközelítés még mindig túlzott hangsúlyt kap céges kommunikációnkban.
Előszeretettel fektetünk túlzott figyelmet a szlogenekre, hangsúlyozásra, szófordulatokra. A halláson és látáson kívüli érzékszerveket megcélozni általában másodlagos szerepet játszik a céges kampányokban. Dr. Markus Kiefer, az Ulmi Egyetem professzora így vélekedik: A tapintás egy nagyon fontos területe a kommunikációs csatornáknak. Egy tapintásra alapozott reklámnak sokkal átütőbb hatása van, mint egy olyan kommunikációnak, amit az ügyfélnek először el kell képzelnie, majd vissza kell idéznie. A benyomásaink sokkal mélyebbek lesznek, ha nem csak látjuk és halljuk, hanem érezzük is az adott információt. . Itt kerül képbe a reklámajándékok fontossága. Ha egy tárgyat megfoghatunk, különleges módon egyszerre hat az összes érzékszervünkre, így ez egy kimondottan hatékony formája a reklámozásnak - magyarázza dr. Kiefer.
Az olyan üzenetek sokkal jobban visszaidézhetők, melyeket nemcsak látunk vagy hallunk, hanem tapintunk is.
Mit üzen?
Dr. Kiefer szerint a minket képviselő tárgy kiválasztásánál nagyon fontos, hogy azt folyamatosan használjuk a mindennapi életünk során is. Így az általa hordozott üzenet bevésődik memóriánkba. A reklámtárggyal való érintkezés rendszeressége meghatározó a fenntartható benyomáskeltés miatt.
Egy jó reklámajándék szemantikailag is releváns. A nyitottság például egy olyan érv, melyet minden cég szeretettel hangoztat. Mennyivel hatásosabb azonban ez az üzenet, ha egy kihajthatós képeslapon jut el az ügyfélhez és nem pusztán szavakban mondjuk el. Ezzel a kis momentummal a címzett részévé válik a kommunikációs folyamatunknak, a nyitottság érzetét saját kezével tapasztalja, így az adott üzenetet sokkal hatékonyabban fogadja be.
Intimitás és birtoklási vágy!
Minél jobban be tudjuk határolni, hogy reklámajándékunk praktikus legyen, a célcsoportunknak szóljon, funkcionalitásában és minőségében megfeleljen, annál hosszabb ideig tartja azt meg a megajándékozott. És pontosan ez a hosszan tartó jelenlét az, melyben az érintésre ható reklámozás kifejti jótékony hatását. A reklámajándék nem egy egyszeri megjelenést kell, hogy biztosítson, hanem a folyamatos jelenlétével állandóan felidézi cégünk üzenetét. Az emberek a promóciós termékek üzeneteit sokkal jobb arányban visszaidézik, mint bármely más médium által közvetített üzenetet: Ennek alapja, nem egy egyszeri hatás" - mondta Kiefer. Egy promóciós termékkel folyamatos kapcsolatban vagyunk, és ennek következtében az ismétlés által lesz a reklámszöveg könnyebben felidézhető. Ezt a potenciális hatást erősíti a formabeli kapcsolat a promóciós termék és a márka között. Sőt, ha az üzenetünket egy tárggyal közvetítjük, szorosabb kötődés, bizalom alakul ki cégünkkel kapcsolatosan. A felmérések azt mutatják, hogy egy ajándéktárgy nagyobb bizalmat kelt, mint például egy újsághirdetés vagy szórólap, magyarázta Kiefer.
A promóciós termék a tudósok által „tulajdonosi effektusnak” hívott érzetet is kiváltja: Ez azt jelenti, hogy tudat alatt hisszük: minden, ami a miénk, előnyös számunkra. Ezért nehezebb elfelejtenünk azokat a termékeket, amiket már fogtunk a kezünkbe, mint az olyan üzenetet, amit pl. csak rádión hallottunk. Viselkedéstani kutatások kimutatják, sokszor saját dolgainknak magasabb értéket tulajdonítunk, mint amennyit valójában érnek. Amint valami hozzánk tartozik, értékessé válik számunkra és utána nem szeretnénk újra elveszteni.
Ez a tény a továbbiakban is érvényes. Ha ügyfelünk valami apró ajándéktárgyat kap termékünk, szolgáltatásunk mellé, annak valószínűleg nagyobb értéket fog tulajdonítani, mint ami a valódi értéke. Ez egy váratlan előny, melyet céges ajándékunk vált ki. Használjuk ki, hiszen az evolúciós folyamatunk része! Az evolúciós folyamat felismerése talán a leghasznosabb és leggyakorlatiasabb gondolatmenet, melyet a hirdetőknek a saját területükön fel kell tudni használni. A felismerés az evolúciós gyökerekig nyúl vissza. Hiába élünk a high-tech korszakban, hiába a többcsatornás stratégia – a végső felismerés mindig egy kell legyen: Az agyunk és így a felfogásunk, a gondolkodásmódunk, az érzelmeink – nem változtak tízezer év óta.
Forrás: Eppi Magazine V. szám. Az átdolgozás a Stukk Kft tulajdona. Minden jog fenntartva. Copyright © 2014 Stukk Kft, www.pendriveguru.hu