„A forgatókönyv tragikus és a kiskereskedők ismét a vesztesek közé tartoznak egy olyan piacon, mely egyébként sok lehetőséget kínál”, nyilatkozza Ingo Schloo a zentrada ügyvezető igazgatója a független kereskedelem helyzetéről. Miközben az Alibaba és az Amazon is a bolti kiskereskedelem irányába invesztál és a non-food diszkontőrök masszívan növekednek, addig sem a legtöbb kiskereskedő, sem azok tanácsadói nem ismerik fel a trendeket és lehetőségeket, amelyek a sikerhez és a túléléshez fontosak lennének.
Az internet tartós hatást gyakorolt a fogyasztók vásárlási magatartására, de ha ezt ismerik, akkor hosszú távon tudják alkalmazni és használni. Az értékes cikkek és termékcsoportok iránti kereslet egyre inkább az online kereskedelemhez vándorol, ahogy azt a karácsonyi szezon mutatta és ahogy azt ott néhány nagy portál kiszolgálta. Másrészről már az olyan online óriások, mint az Amazon is a bolti kiskereskedelemben és az élelmiszeriparban látja a jövőjét, ahol sok napi szükségletű - és használati cikkeket, valamint akciós- és szezonális termékeket kínálnak az ügyfelek spontán vásárlásaihoz.
Ez az "aktív szortiment-politika" jelentheti tehát a siker és a növekedés titkát, amelyben elméletileg még a kisebb, független kiskereskedőnek is van néhány előnye.
A termékorientáltság helyett a vevői orientáció biztosítja a forgatókönyvet, hogy elforduljon a szakkereskedelmi koncepciótól. Mivel a helyhez kötött kereskedelem a helyi frekvenciából él, jobban ki kell használnia a szortiment-politikáját az akut vevői igények kielégítésére és a vásárlási ötletek közvetítésére.
Elvileg a kisebb önálló kereskedők tömege előnyben van, még mindig ők a tulajdonosai nagyon sok sétálóutcának és természetesen sokkal jobban ismerik ügyfeleik struktúráját, mint a legtöbb hálózat, melyek képesek irányítani az egyes városrészek helyi igényeit. Az alapvető választéktól függően olcsó háztartási cikkek, ajándéktárgyak, játékok, írószerek vagy drogéria cikkek kínálnak sok értékesítési lehetőséget az üzletben. Még a divatbutikok is több életstílust közvetítenek a megfelelően kiterjesztett választékkal. Az állandó beszállítókkal való kényelmes kapcsolat azonban nem megfelelő és a digitális korban már elavult.
„Ahol az online-értékesítés már nem segít, az új szortiment-stratégiák és egy online rendelési platform előnyei sok szempontból kínálnak rövid távú előnyöket. 2018-ban ehhez csak jó elképzelésekre, egy kis bátorságra és vállalkozói szellemre van szükség” - vélekedett Martina Schimmel, a zentrada németországi managere.