Mint minden jónak, az otthoni munkának is megvannak a hátulütői is. Amennyire jót tehet a munka és magánélet egyensúlyának a távmunka, épp annyit árthat is. Mielőtt hosszú távon távmunkára rendezkednénk be, alaposan elő kell készíteni a terepet – figyelmeztet a monster.hu cikke. Mutatunk kilenc tippet, amelyek segítségével sikeresen állhatunk át távmunkára! (Egyébként egyre több cég döbben rá a távmunka előnyeire.)
1. Gondoljuk át, hogy lehetséges-e
Akadnak irodai munkakörök, amelyek könnyen végezhetők távmunkában (informatika, könyvelés, telefonos ügyfélszolgálat, elemzői munkák, PR), és akadnak, amelyek nem (például személyes ügyfélkapcsolattal járó munkák). Nézzünk utána a neten vagy kérdezzünk működő modellekről.
2. Gondoljuk át, hogy ez nekünk való-e
Bármennyire is egyre népszerűbb az otthonról való dolgozás, mégsem alkalmas mindenki erre. Az otthonról dolgozás egyik nagy előnye, hogy időt nyerünk a közlekedés megspórolásával, ám más környezetben kell dolgoznunk. Nincsenek kollégák körülöttünk, ha egyedül élünk, akkor emberek sem. Vannak munkavállalók, akiknek kifejezetten kell és inspiráló a munkatársakkal való folyamatos személyes interakció. Nagyon ritka az olyan eset, amikor valaki főállásban csak távmunkában dolgozik. Gyakoribb, ha heti egy-két munkanapot otthon, a többit az irodában tölti. A teljes (heti öt munkanapos) távmunka egyik hátránya, hogy kisebb eséllyel kap a dolgozó előléptetést és egy idő után „körön kívülinek” érzi magát és így tekintenek rá.
3. Győzzük meg a főnökünket
Ha munkaadónál nincs hagyománya az otthonról dolgozásnak, akkor ez a legnehezebb feladat. A vezetők zöme ugyanis bizalmatlan. Úgy gondolja, hogy akit nem lát, az nem dolgozik. Könnyebb a helyzet, ha a munkához számszerűsített teljesítményelvárás kapcsolódik. Jobbak az esélyeink, ha régóta a cégnél dolgozunk, főnök meg van elégedve velünk, ismerjük a céges kultúrát, az elvárásokat. (Sokszor azért is ódzkodnak a vezetők a távmunka engedésétől, mert akkor egy transzparens teljesítményértékelő rendszert és távmunkás szabályzatot kellene felállítani, ami hosszú távon megéri, rövid távon viszont „babrás” a megalkotása.)
Gondoljuk át, milyen eszközök (számítógép, telefon, szoftverek, íróasztal, szék, megfelelő internet sávszélesség stb.) szükségek a munkához illetve a lakás alkalmas-e erre. (Sok esetben a technikai feltételek nem stimmelnek.) Mi az, amit a költségekből a munkaadó fizet/biztosít, és mi az, amit nekünk kell? Heti hány munkanapról lenne szó? Tegyük mérlegre a pénzügyi megtakarítást és a kényelmi szempontokat. Ha a pozitívumok dominálnak, akkor érdemes belevágni.
5. Óvakodjunk a csábító "távmunkaajánlatoktól"
Rengeteg hirdetés kering az interneten, amelyekben könnyű, otthonról végezhető irodai munkára keresnek új kollégákat. Sokszor emögött "számlás", teljesítménybéres munkák rejlenek, amihez minden költséget a "munkavállaló" (valójában egyéni vállalkozó) áll. Az igazán csábító távmunkát (munkaszerződéssel, a cég által biztosított eszközökkel) nem új munkatársaknak, hanem régi, bevált kollégáknak ajánlják fel. Ez is többnyire részleges távmunka (heti egy-két nap) vagy rugalmas munkarend.
6. Legyen kijelölt munkaterünk
Az otthoni munka egyik legnagyobb csapdája, ha összefolyik a privát és a munkatér. Ha van dolgozószobánk, akkor könnyebb a helyzet, ám akkor is tartsuk magunkat ahhoz, hogy ott dolgozunk. Ha nincs, akkor jelöljünk ki egy sarkot, ahol csak munkával foglalkozunk.
7. Legyen szigorú időbeosztásunk
Jelöljük ki a munkakezdést (ha ezt főnök nem teszi vagy nem ellenőrzi) és tartsuk magad ehhez. Ha időben startolunk és koncentráltan dolgozunk, azt veszed észre, hogy sokkal gyorsabban haladunk, mint a hivatalos munkahelyen.
8. Legyünk folyamatosan elérhetőek
Ügyeljünk arra, hogy a telefon az otthoni munkaidő alatt be legyen kapcsolva, az emailekre azonnal reagáljunk. Rossz benyomást kelt, ha felettesünk vagy kollégáink nem tudnak elérni.
9. Dokumentáljunk minden feladatot
Különösen a főnök felé fontos minden munkafolyamat leírása időtartammal együtt. Arra számítsunk, hogy a távmunkások teljesítményének sokkal jobban utánanéz a legtöbb vezető.
Forrás: