Minden olyan vállalkozás, amelyik eddig kényelmesen hátradőlhetett, mert a bevételi adatai és saját célú reklámköltései együttesen nem haladták meg éves szinten a félmilliárd forintot, most még is izgulhat! A mostani változás úgy tűnik, valóban nem akar másról szólni, mint arról, hogy a törvény egyes rendelkezéseinek újragondolásával a korábbi normaszöveget megpróbálja a kormányzat EU konformmá tenni a későbbi szankciók megelőzése érdekében.
Ez a cél jelenik meg a törvénymódosítási tervezet szöveges indokolásának bevezetőjében is – elemezte a reklámadóról szóló módosítást Fekete Zoltán Titusz az RSM-DTM adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.
Reklámadó törvényváltozások
Mint azt korábban megírtuk: továbbra is megmarad a progresszív adóztatás, de csak kettő kulcs marad. Az egyik az előzetesen már bejelentett 5,3 %-os kulcs, a másik a korábbi szabályzásban is meglévő 0 %. Az effektív adóterhet jelentő sávok teljesen megszűntek. Gyakorlatban a korábban 0 %-os kulccsal adózó 0,5 milliárd forintos küszöb lett 100 millió forintra leszállítva.
Így gyakorlatilag csak azok a vállalkozások nyernek a módosításon, akik eddig a 10 százalékos adókulcs adósávjának felső határához közel vagy a magasabb adómértékben voltak kötelesek a reklámadót megfizetni.
Viszont veszít minden vállalkozás, ahol az árbevétel, ideértve a saját célú reklámok közvetlen költségének összegét is a 100 millió forintot meghaladja és eddig az 1 százalékkal fizette meg a reklámadót, illetve azok, akiknek az árbevétele 10 százalékos adókulccsal adózó sáv alján közepén van. A megrendelői oldalon az adókulcs viszont 20 százalékról 5 százalékra csökkent.
Minden vállalkozás, amely nem próbálta meg az új szabályokhoz igazítani céges struktúráját. Igaz a szabályok ismeretében annak, hogy találunk ilyen vállalkozást nagyon kicsi az esélye, hiszen a kapcsolt vállalkozások adóalapjának összeszámítására vonatkozó szabályok alól nem mentesülhettek korábban sem. Kapcsolt vállalkozásoknak ugyanis csak akkor kell fölhalmozniuk reklámadó köteles bevételeiket és saját célú reklám költségeiket, ha a reklámadó törvény hatálybalépését követő szétválás következtében lettek kapcsolt vállalkozások.
A módosítás a reklámadó törvényt érintő változásokon túl társasági adóban is igyekszik könnyíteni az adózók helyzetét. A megrendelők 2014-es szabályok szerint minden egyes reklámköltésükkel kötelesek voltak az adóalapjukat megnövelni, ha nem rendelkeztek a reklámadó alanyának nyilatkozatával. Az idei évtől 30 millió forintos reklámköltésig egyáltalán nem kellett adókorrekciót végrehajtani. Ennek a kedvező szabálynak az alkalmazhatóságát a tervezet kiterjeszti a 2014-es évre. ami azért is sok adózó életét megkönnyítő változás, mert a tavalyi csonka évben valószínűleg nagyon kevés adózó marad, akinek az adóalapját növelnie kellene.
Már csak az a kérdés, hogy pontosan mikortól lehet majd alkalmazni a szabályokat? Amit most tudunk az az, hogy amennyiben a Parlament elfogadja az új reklámadó szabályokat, akkor is csak a törvény kihirdetésétől számított 31. napon lép hatályba. Így egy dolog biztos, hogy ez az időpont mind 2014-es reklámadó, mind a 2014-es társasági adó (tao) bevallási határidejét követő május 31-dikét követően lesz. Így marad a nagy kérdés, hogy akkor mit is nyernek a vállalkozások a módosítás következtében?