Könnyen inába szállhat a bátorságunk, ha újonnan kinevezett főnökök leszünk. Akár a cégen belül kaptunk előléptetést, akár céget váltottunk, alkalmazotti minőségükben, a nexus tekintetében újak a beosztottak, akár ismerjük őket valamelyest a cégen belülről, akár vadidegenek, mert új a munkahely. És az ő szemükben méretődünk meg, mint a felettesük. Van néhány alapelv, aminek betartásával viszonylag hamar le lehet szerelni a főnökkel kapcsolatos félelmeiket és bizalmatlanságukat.
1. Kompetencia: rábízni feladatokat és döntéseket másokra
Ezt úgy mondják angolul, hogy empowering. Szó szerint hatalmat, erőt adni a kezükbe. Felhatalmazni őket.
Időnként az a leghatékonyabb dolog, amit egy új főnök tehet, hogy kilép a figyelem középpontjából, és a már összeszokott team tagjaihoz fordul tanácsért. Először is meg kell ismerkedni a munkájukkal, az eredményeikkel, a csoportdinamikával, ami szerint működnek, hogy tudni lehessen, min érdemes változtatni (előfordulhat, hogy nem mindenen, sőt kevés dolgon kell).
Olyan gesztusok is számítanak, hogy a team egyik oszlopos tagjára kell hagyni, ha valami jó hírt kell bejelenteni.Felesleges minden pozitív pillanatot elorozni előlük és kisajátítani főnökként. Hagyni kell, hogy a sajátjukként éljék meg.
Érdemes lehet laposabbá tenni a szervezet ránk eső részét, amit főnökként átlátunk, minimalizálni a hierarchiákat, hogy mindenkinek nőjön a részvétele a dolgok menetének alakításában. Ha egy értekezlet releváns bizonyos személyek munkájára nézve, igenis hívjuk be őket, nekik is legyen szavuk a döntésekben, attól függetlenül, hogy a felső vezetők értekezletéről van-e szó vagy egy alacsonyabb szintű alkalmazottakkal folytatott munkamegbeszélésről.
2. Szókimondás
Ha bizonyos új döntések nem tetszenek a kollektívának, nem szabad elmismásolni a dolgot. Vessük fel az értekezleten, akár provokatív módon: "Tudom, hogy ez most mindenkit idegesít. Senkinek sem tetszik az új döntés. Úgyhogy beszéljük meg, ki hogyan érez felőle."
Ez demokratikus szellemet szül, s a munkavállalóknak nem lesz az az érzésük, hogy pusztán eszközök és bábuk egy autokratikus főnök utasításos munkamódszerében.
A bizalmat úgy lehet felépíteni, ha a többi ember látja, hogy mi is bízunk bennünk, odafigyelünk a véleményükre és valóban megfontoljuk az érveiket, a szempontrendszerüket.
3. Csapatszellem
A főnöknek mindig úgy kell nekifutnia egy-egy új kihívásnak, hogy teamben gondolkodjon.
A konstruktív hozzáállásnak része, hogy a felettes nem azt kérdezi, ki mit rontott el, hanem azt, hogy "hogyan segíthetnék, hogy túléljük ezt?"
Meg kell adni a lehetőséget a beosztottaknak, hogy a panaszaikkal és a megoldási javaslataikkal egyaránt előálljanak.
Forrás: Fortune, World Economic Forum