Etikus viselkedés
"Ebül szerzett jószág ebül vész el" tartja a régi mondás, mégis úgy tűnik, egyre többen veszítik szem elől e rendkívül fontos mondás lényegét. Pedig nem véletlenül tartja magát a közhiedelem, hogy a gyanús módon szerzett pénz sosem tart örökké és végül több kárt okoz mint hasznot. Rengeteg módon tud egy vállalkozás "extraprofithoz" jutni, bizonyos körökben mintha elvárás is lenne, hogy kerülőutakon járjon az ember, de gondoljuk végig, akarunk-e ezekhez a körökhöz tartozni? Sokak szerint a boldogság maga a vagyon, de egy valódi vállalkozó számára sokkal inkább a tiszta fej és a tiszta lelkiismeret. (Új törvények is segíthetik az etikus működést.)
Minden nap tiszta lappal indul
"Megtettem mindent, hogy rendberakjam a dolgokat? Van még bármi, amit tehetnék? Ha nincs, nincs min aggódnom." Ezt a szemléletet ugyan nehéz elsajátítani, de rengeteg terhet levesz az ember válláról. A vállalkozói létnek megvannak a maga hullámhegyei és -völgyei, a szekér néha szalad, néha pedig kátyúba ragad. Nehéz ugyan letenni a lantot, ha épp problémák nehezítik az életet, de minden napnak megvannak a feladatai, az új nap új kihívásokat jelent, amelyekkel foglalkozni kell, ha mindent megtettünk egy probléma megoldása érdekében és semmi nem történt, felesleges pánikolni rajta. És ebben hinni kell, mert az üzlethez hit kell: egy jó vállalkozó vesz egy nagy levegőt és belevág az elképzelésébe, mert hisz benne, még akkor is, ha senki más nem.
A jó üzlethez szinkron kell
"Az ember élettársa a legjobb felügyelőbizottság. Ő mindig el fogja mondani a véleményét minden hátulsó szándék nélkül." A vállalkozás, főleg a kisvállalkozás működéséhez elengedhetetlen a házaspárok közti együttműködés. Akármilyen nehezen is megy az üzlet, a két félnek meg kell bíznia egymásban, hogy képesek legyenek segítséget, ötleteket és motivációt nyújtani a legsötétebb helyzetekben is. Egy jó páros nem rejt semmit a véka alá, az együttműködésük pedig nem csak a házasságukat, hanem az üzletet is erősíti majd.
Fordítson hátat
Manapság egyre nagyobb harc dúl a vevőkért, különösen az utóbbi években tapasztalt gyengülő kereslet miatt. A legtöbben akár komoly leértékelésekbe, kedvezményekbe is belemennek, csak hogy minél több vevőt szerezzenek. Aztán a legnagyobb csodálkozásukra tönkremennek. Ha egy vállalkozás terméke vagy szolgáltatása van olyan jó, hogy bejöjjenek érte a vevők, nem szabad árengedményekbe bocsátkozni, mert ha az egyik ügyfél kap, a másik is joggal fog reklamálni érte. Ha valaki túlzottan kardoskodik árengedményért, egyszerűen hátat kell neki fordítani - a végén még ő fog könyörögni Önnek.
Ne szégyelljen mástól tanulni
Akármennyi tapasztalata is legyen az évek folyamán, mindig lesznek olyanok, akik jártak már hasonló cipőben és el tudják látni Önt hasznos tanácsokkal. Ne legyen se túl büszke, se túl félénk ahhoz, hogy tanuljon tőlük. Az ilyen és hasonló beszélgetések felkészítik Önt a nehéz helyzetekre, hogy ha kátyús lesz a cég útja, a lehető legkevesebb pénzt veszítse emiatt. Az így megszerzett bölcsesség tehát végső soron anyagi előnyt jelent. Kár lenne veszni hagyni.
Segítsen másokon
Akármilyen magasra is kerüljön az üzleti sikerei által, soha ne nézze és ne használja ki a szegényeket és elesetteket. Inkább nyújtson nekik segítséget. Az így létrejövő kapcsolatok sokkal szorosabbra fűzödnek, mint a "sima" üzleti kapcsolatok és soha nem lehet tudni, mikor lesz szüksége Önnek is segítségre azoktól, akiken önzetlenül segített. Hasonlóan fontos vezérlőelv a nagyvállalati útvesztőben bolyongóknak, hogy soha ne tapossanak el senkit csak azért, hogy ők előrébb jussanak. Mindenki addig jut el a ranglétrán, ameddig érdemei arra lehetővé teszik, az aki magasabbra tör, mint amire képes, előbb-utóbb alkalmatlanná válik és elbukik. Közben pedig megutáltatja magát a kollégáival is.
Elszámolás
A vállalkozó aki nem tartja a szemét a pénzügyeken olyan, mint a vándor, aki iránytű nélkül akar átvágni a sivatagon. A befektetésekről, pénzről, nyereségről szóló döntéseket a végén mindig Önnek kell meghoznia. Az üzlet sok területét lehet kiszervezni, automatizálni, profikra bízni, de a végső döntés Önre marad. Akárki ad is tanácsot, nem az ő befektetett pénze és energiája bánja, így semmiképp sem lát bele annyira a kártyákba, mint Ön. (Itt talál 3+1 olyan mérőszámot, amire mindenképpen érdemes odafigyelni.)