A félezer hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló reprezentatív K&H kkv bizalmi index felmérés legutóbbi eredménye azt mutatja, hogy eddig nem látott mélységbe zuhant a vállalkozások beruházási hajlandósága. A következő egy év során a kkv-k kevesebb mint fele, mindössze 43%-uk tervez valamilyen fejlesztést. Ez jelentős, 13 százalékpontos visszaesés az előző negyedévhez, és 21 százalékpontos az egy évvel korábbi értékhez képest. A KSH legutóbbi adata is az idei fejlesztések mérséklődését mutatja, az első negyedévben a nemzetgazdasági beruházások volumene 4,5%-kal maradt el az előző év azonos időszakához képest.
„A csökkenés hátterében feltehetően az áll, hogy a válság kezdetekor a vállalkozások behúzták a kéziféket, majd az akkor elhalasztott beruházásokat a Növekedési Hitelprogramból döntően már megvalósították. Emellett azt is látjuk, hogy a program hatására az egyébként későbbre tervezett fejlesztéseket is előbbre hozták a cégek az elmúlt két évben. Ezt mutatja az MNB legfrissebb tanulmánya is, amely szerint a teljes kkv-szektorban 6,8%-os beruházás-növekedés következett be az NHP-nak köszönhetően” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
A legjobb a gyengék között
A top 3 beruházási cél megvalósításának szándéka egyaránt jelentősen alábbhagyott. A vállalkozások azonban annak ellenére is legnagyobb arányban IT fejlesztésekre készülnek (19%), hogy 11 százalékpontos visszaesés történt az előző negyedévhez képest. Ezt követi a gépekre, berendezésekre irányuló beruházási szándék (16%), míg a gépjárműpark korszerűsítésére közel minden nyolcadik (12%) cég készül.
A különböző szektorok rendkívül egységes képet mutatnak, nincs számottevő különbség a beruházási hajlandóságot illetően, és mind a négy ágazatban az informatikai fejlesztésekre fókuszálnak elsősorban a cégek. Árbevétel szerinti bontásban azonban már jelentősen eltér a beruházási szándék, és az eddig optimista középvállalkozások jóval visszafogottabbak lettek: míg a mikrovállalkozások 38%-a és a középvállalkozások 45%-a tervez fejlesztést, addig a kisvállalkozásoknál ez az arány 51%.
A piacbővítési szándék csupán enyhén változott az előző negyedévhez képest. A cégek 39%-a tervezi, hogy új piacot keres a meglévő kínálatához, és mindössze 1%-uk tervez profilváltást. Ugyanakkor jelenleg minden ötödik vállalkozás gondolkozik új termék bevezetésén, szemben az előző negyedévi 14%-kal.