Az adózási vezetők 64 százaléka olyan vállalatnál dolgozik, ahol az áfaterületnek nincs globális vezetője. Ráadásul több feladatot kevesebb munkaerővel kell elvégezniük: 2013-ban 5 százalékkal kevesebb áfaszakember dolgozik vállalatuknál, mint 2012-ben (2013-ban az adózási területen dolgozók 21 százaléka, 2012-ben még 26 százaléka foglalkozott közvetett adózással) – derül ki a KPMG „Benchmark Survey on VAT/GST” című felméréséből.
Sok pénzügyi vezető adóosztálya hatékonyságát még mindig a társasági adózásra fókuszálva értékeli, kevés figyelmet fordítva az áfára. A megkérdezett adózási szakértők 83 százalékának nincsen pénzügyi vezetője részére is látható és értékelhető terve a közvetett adókról. Most, hogy a kormányzatok fókusza a profitot terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást terhelő adókra terelődik, a pénzügyi vezetőknek is meg kell fontolniuk, hogyan menedzselik ezt a valós idejű adónemet.
Pozitív folyamat figyelhető meg eközben abban, hogy az adóosztály egyre inkább felelősnek és elszámoltathatónak érzi magát ezen a területen. Annak tisztázása, hogy ki felelős az áfaügyekért, a sikeres áfamenedzsment első lépése. „A vezérigazgatóknak, pénzügyi és adózási vezetőknek rengeteg adózási kockázatot kell menedzselniük: megfelel-e a cég a szabályozásoknak, átlátható-e az adózása, tisztességes adózó képét sugallja-e a cég.
Eközben a kormányzatok is erős kézzel hajtják be a közvetett adókat, mert a költségvetés stabilitása szempontjából elengedhetetlenek. Míg az áfa a kutatás alapján gyakran a harmadik legnagyobb pénzforgalmat jelenti a cégek számára az eladások és az eladási költségek után, nagyon kevés erőforrást allokálnak hatékony menedzselésére. Úgy gondoljuk, hogy a nagyobb figyelem és beruházás ezen a területen segítheti a cégeket a kockázatok hatékonyabb
„A kormányzat és az adóhatóság számára Magyarországon is kulcsfontosságú adónem az áfa. Ez a központi költségvetés legnagyobb adóbevételi forrása, az adóhatósági ellenőrzések során az utólag megállapított adókülönbözetek 80-85 százaléka már évek óta az áfát érinti.
Ennek ellenére Magyarországon még a legnagyobb vállalkozások között is ritkaság a tudatos áfastratégia vagy akár az áfaterületért önállóan felelős vezető. A figyelem a számlázási, bevallási szabályok követésére irányul, de tudatos tervezésre, belső ellenőrzésre, a folyamatok optimalizálására igen kevés cég fordít erőforrásokat” – tette hozzá Mike Glover.