Felkészültek a vállalatok a közvetett adók térnyerésére?

Miközben a kormányzatok fókusza a profitot terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást terhelő adókra terelődik, és világszerte nőnek a közvetettadó-kulcsok, a vállalatok több mint felének nincs közvetett adózásért felelős globális vezetője.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sok cég nem áll készen arra, hogy a közvetett adózás emberi- és technológiai erőforrásait, valamint a hozzá kapcsolódó folyamatokat menedzselje - Kép: SXC

Az adózási vezetők 64 százaléka olyan vállalatnál dolgozik, ahol az áfaterületnek nincs globális vezetője. Ráadásul több feladatot kevesebb munkaerővel kell elvégezniük: 2013-ban 5 százalékkal kevesebb áfaszakember dolgozik vállalatuknál, mint 2012-ben (2013-ban az adózási területen dolgozók 21 százaléka, 2012-ben még 26 százaléka foglalkozott közvetett adózással)  – derül ki a KPMG „Benchmark Survey on VAT/GST” című felméréséből.

Sok pénzügyi vezető adóosztálya hatékonyságát még mindig a társasági adózásra fókuszálva értékeli, kevés figyelmet fordítva az áfára. A megkérdezett adózási szakértők 83 százalékának nincsen pénzügyi vezetője részére is látható és értékelhető terve a közvetett adókról. Most, hogy a kormányzatok fókusza a profitot terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást terhelő adókra terelődik, a pénzügyi vezetőknek is meg kell fontolniuk, hogyan menedzselik ezt a valós idejű adónemet.

Pozitív folyamat figyelhető meg eközben abban, hogy az adóosztály egyre inkább felelősnek és elszámoltathatónak érzi magát ezen a területen. Annak tisztázása, hogy ki felelős az áfaügyekért, a sikeres áfamenedzsment első lépése. „A vezérigazgatóknak, pénzügyi és adózási vezetőknek rengeteg adózási kockázatot kell menedzselniük: megfelel-e a cég a szabályozásoknak, átlátható-e az adózása, tisztességes adózó képét sugallja-e a cég.

Eközben a kormányzatok is erős kézzel hajtják be a közvetett adókat, mert a költségvetés stabilitása szempontjából elengedhetetlenek. Míg az áfa a kutatás alapján gyakran a harmadik legnagyobb pénzforgalmat jelenti a cégek számára az eladások és az eladási költségek után, nagyon kevés erőforrást allokálnak hatékony menedzselésére. Úgy gondoljuk, hogy a nagyobb figyelem és beruházás ezen a területen segítheti a cégeket a kockázatok hatékonyabb

Hol állunk a régiós adóversenyben?
Vegyes képet mutat a közép-kelet-európai régió adózási szempontból. A befektetők számára egyre nehezebb az összehasonlítás, s a trendek sem egyértelműek. Magyarország több ponton – egyebek mellett a forgalmi adó mértéke, illetve az élőmunka-terhek terén – a szélsőséges példák között említhető.
kezelésében, javítja a cash flow-t és csökkentheti költségeiket. Budapesti adóügyviteli központunk Európa-szerte segíti ügyfeleit, hogy jobban kezeljék megfelelőségi folyamataikat, bevallási rendszereiket és adataik minőségét a közvetett adózás terén” – mondta Mike Glover, a KPMG magyarországi irodájának szenior partnere

„A kormányzat és az adóhatóság számára Magyarországon is kulcsfontosságú adónem az áfa. Ez a központi költségvetés legnagyobb adóbevételi forrása, az adóhatósági ellenőrzések során az utólag megállapított adókülönbözetek  80-85 százaléka már évek óta az áfát érinti.

Ennek ellenére Magyarországon még a legnagyobb vállalkozások között is ritkaság a tudatos áfastratégia vagy akár az áfaterületért önállóan felelős vezető. A figyelem a számlázási, bevallási szabályok követésére irányul, de tudatos tervezésre, belső ellenőrzésre, a folyamatok optimalizálására igen kevés cég fordít erőforrásokat” – tette hozzá Mike Glover.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo