Rengeteg vállalkozás van, ahol az ötletgazda annyira elmerül a saját terveiben, hogy elfelejt a részletes üzleti terveket kidolgozni. Vállalkozónak lenni nagy kihívás és egy jó ötlet valóban támogatandó, de sem a kockázati tőke, sem az üzleti angyalok nem fognak olyan ötleteket támogatni, amelyekben nem látják elég nagy esélyét annak, hogy viszontlátják a befektetésüket. Éppen ezért fogadjon meg öt tanácsot, mit ne tegyen, ha szeretné, hogy komolyan vegyék a támogatók:
1. Nagy szavak, kevés realitás. Egyetlen befektető sem szeretne olyan cégbe fektetni, amelyben a pénze nem fog fialni. Mielőtt nekiindulna, hogy előadja a Nagy Beszédet, érdemes először bizonyítékot szerezni arra, hogy a terméke vagy szolgáltatása megtalálja a maga piacát. Folytasson béta-tesztelést valódi vásárlókkal, készítsen piaci felmérést leendő ügyfelekkel, mutasson fel visszajelzéseket. Ha külső forrást szeretne bevonni, megéri egy kicsit kutatni előtte.
2. Nevetséges előrejelzések. Egy valódi pénzember csak a hümmögni fog az olyan kijelentéseken, hogy "Ez egy ötmilliárdos piac, ha csak a három százalékát megszerezem, az is 150 milliós forgalom évente". Persze ha igazán szerencsés, elérhet ekkora részesedést, de a szomorú valóság az, hogy kezdő vállalkozóként sokkal nehezebb új ügyfeleket szerezni, mint gondolná. Ahelyett, hogy irreális számokkal igyekezne elvakítani a befektetőket, inkább mutassa be, hogyan szeretné folyamatosan növelni a forgalmát. Hogyan jut el egy vásárlótól tízig, tíztől ötvenig és így tovább. Ugyanígy, ha mobilalkalmazást fejleszt, ne álljon elő olyan célcsoporttal, hogy "mindenki, akinek mobilja van". Inkább mondja azt, "azok a 18-34 közti fiatalok, akik havonta több mint 1000 üzenetet küldenek el".
4. Adja elő magát. Amikor pénzt próbál szerezni és kiáll a potenciális befektetők elé, meg kell győznie őket. Le kell hengerelnie a hallgatóságot. Vegye úgy, hogy a színpadon áll, ahol egyszerre kell előadnia és kommunikálnia a közönségével. Igyekezzen nem elaltatni őket sok száz soros PowerPoint-diákkal. A vizuális eszközöket mondanivalója alátámasztására használja, ne helyette. Egy videó, amely a termék működését magyarázza el, hasznos lehet, de ne legyen túl hosszú, ne merüljön el a részletekben és semmiképp sem helyettesítse a valódi mondanivalót. (Van néhány szakértői tippünk, mitől lesz sikeres egy prezentáció.)
5. Bízzon magában. A befektetők szeretik látni az önbizalmat, még ha nem is a melldöngető elbizakodott fajtából. Ne mondjon olyanokat, hogy a "piacon a termékének nincs párja", vagy hogy "lemossa a versenytársakat". Nem igaz és elvakultságra vall. A befektetők jobban szeretik azokat, akik pontosan azonosították a piaci ellenfeleiket és tudják azt is, hogyan szeretnének részesedést szerezni az ő kárukra. Nyűgözze le a befektetőket azzal, hogy egyértelművé teszi, felkészült arra is, amire nem lehet felkészülni. Hogy kitartó és ellenálló a váratlanul felmerülő problémákkal szemben.