Az Európai Munkavédelmi Ügynökség adatai szerint az Európai Unióban évente 136 milliárd euró, ezen belül Magyarországon kb. 440 milliárd forint, azaz a 4-es metró árával azonos nagyságrendű érték vész el a nem, illetve nem megfelelően kezelt munkahelyi stressz miatt, amely a kieső munkanapok 50-60 százalékáért felelős. Az EU-OSHA 36 ezer vállalat megkérdezésével elvégzett korábbi felmérése szerint a munkabaleseteket követően a munkahelyi stressz a második legnagyobb kockázati tényező, amely az unió aktív korú népességének 28 százalékát, azaz 56 millió munkavállalót, a több mint 4 millió magyar munkavállalóból pedig közel 1,1 millió főt érinthet közvetlenül. (A kiégés okairól és arról, hogyan válik betegséggé, itt olvashat részletesen.) Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy felismerjük a kiégés jeleit: ezekből mutatunk most négyet!
Mély hallgatás
Amikor az embereket izgalomban tart valami, beszélnek róla. Észre fogjuk venni, hogy például az új alkalmazottak elárasztanak az értekezleteken ötleteikkel. Ők érdekelődők és hatással van rájuk az adott feladat. Ha egyszer elveszítik az érdeklődésüket, akkor ez a rész eltűnik, már nem jönnek új ötletekkel hozzánk. Lehet, hogy felbukkan új szokásként, hogy valaki elkésik a munkából, vagy egyre gyakrabban lesz beteg. Ha észrevesszük ezt a tendenciát, hívjuk meg egy személyes beszélgetésre, és tartsunk ötletbörzét, vázoljunk új feladatokat, vagy keressünk közösen egy új célt, hogy újra inspiráljuk őt.
Nem olvasnak
Emberek, akik karriert szeretnének építeni, érdeklődnek a legújabb hírekről, iparági trendekről, találmányokról és technológiákról. Jobbá szeretnének válni a szakmában, és nem riasztja őket a tanulás lehetősége. Legyen figyelmes, hogy milyenek a csapat szokásai. Vajon olvassák a jelenlegi híreket? Részt vesznek konferenciákon, megosztanak információkat a legújabb technológiákról, illetve beszélnek a legújabb eredményekről? Ha nem, vajon miért nem? Derítsük ki! Vajon van hozzáférésük a rendelkezésre álló forrásokhoz? Vagy csupán érdektelenek? Ha feltárjuk ezekre a kérdésekre a válaszokat, az nagyban segít meghatározni a megoldást.
Vigyázzunk, van olyan alkalmazott is, akit nem lendít tovább, ha új feladatokat kap. Ők azok, akik érdektelensége inkább azt jelezheti, hogy elfáradt vagy kiégett. A megoldás itt roppant egyszerű is lehet. Talán kell egy kis szünetet. Gondoljuk végig, kérdezzük meg, vajon vett ki elég időt az elmúlt évben a lazításhoz? De az is lehet, hogy segítségre van szüksége a munka mennyiségével kapcsolatban, ha folyamatosan, hosszú idő óta túl sok a teher rajta. Vannak, akik annyira elkötelezettek, hogy kimerítik magukat, mielőtt panaszkodnának. A kommunikáció lehet a siker kulcsa.
Nincs véleménye
Amikor az emberek szenvedélyesen szeretnek valamit, abban biztosak lehetünk, hogy markáns véleményük van a dologról. Gondoljunk csak bele példaként a politika vagy a vallás tekintetében. Ha valaki nem érdekelt már, megállnak az ötletfolyamok, vélemények, eltűnnek a viták. Ha úgy gondolja, hogy valaki ebbe a kerékvágásba ragadt, nézze a testbeszédét az értekezleteken. Hogyan viselkedik velünk, és a munkatársaival? Arcának mimikája unott? Zárkózott? Érdektelen? A kezeivel játszik? Tartása közönyös? Néhány tipikus jelből az elején még könnyű észrevenni a közelgő katasztrófát. Ha már befektettük a szívünket és a lelkünket az üzletünkbe, ne hagyjuk, hogy mások miatt leáldozzon a siker. Még csírájában csípjük el a bajt. Próbáljuk ki a különböző technikákat, hogy újra lelkes kollégák vegyenek körül.