Az adózás rendjéről szóló törvény tartalmazza az elévülés általános szabályát az adózásban. Eszerint az adó megállapításához való jog annak a naptári évnek az utolsó napjától számított 5 év elteltével évül el, amelyben az adóról bevallást, bejelentést kellett volna tenni, illetve bevallás, bejelentés hiányában az adót meg kellett volna fizetni.
Nagy jelentősége van az adóellenőrzés szempontjából az elévülési időnek, mert az ellenőrzés során az elévülési időn belül kell jogerős határozatot hoznia az adóhatóságnak. Ezt úgy értsük, hogy az ellenőrzésről szóló elsőfokú határozat kézhezvételét követő 30. napnak még az elévülési időn belül kell lennie. Ha ez nem sikerül, akkor megállapítás nélkül kell lezárni az ellenőrzést – írta szakértői cikkében együttműködő partnerünk, az Adó Online.
Az adótartozás végrehajtásához való jog az esedékesség naptári évének az utolsó napjától számított 5 év elteltével évül el. Amennyiben az adóhatóság végrehajtási cselekményt foganatosított, az elévülés 6 hónappal meghosszabbodik.
Az önellenőrzés elévülési ideje okozza a legnagyobb vitákat a vállalkozó és a könyvelő között az irattárazás kérdésében. A vállalkozó mielőbb szeretne végleg megszabadulni a papíroktól, a könyvelő viszont felhívja a figyelmét, hogy az adott év anyaga még nem teljesen évült el. A cégek esetében a számviteli megőrzési kötelezettség megvalósítása általában már egy távolabbi helyre történő szállítással valósul meg. Így a még le nem járt papíralapú anyagok megtalálása egyre bonyolultabbá válik.
Az önellenőrzési bevallás beadása - ha a feltárt adókülönbözet az adózó javára mutatkozik, vagyis visszajár neki az adóból, - az elévülést megszakítja. Tehát újra indul az elévülési idő. Mégpedig annak az évnek az utolsó napjától, melyben az önellenőrzést benyújtották. Ezért nem javasolt például, hogy levonható általános forgalmi adó miatt önellenőrzést nyújtsunk be. Ne felejtsük el, hogy az áfa egy későbbi adó-elszámolási időszakban is levonható a törvény értelmében!
Mindezeken segíthet a számítógépes nyilvántartás és az elektronikus megőrzési kötelezettség, bár ezen a területen is léteznek mentési problémák. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a kicsi (esetleg nyugdíjas) vállalkozókról sem, akikre sok helyen még szükség van és nincs lehetőségük az elektronikus megoldások alkalmazására.
A cikk teljes terjedelemben itt olvasható!