Ha egy vállalkozást képletesen az emberi testhez hasonlítunk, a kommunikáció bármely üzleti működés szív- és keringési rendszere lehetne. Ha „diagnózist” állítanánk, a leggyakoribb betegségek között találjuk a következőket:
Vérszegénység és vérrögök. Az információ nem áramlik megfelelően a rendszerben, így fontos „tápanyagok” nem jutnak el azokhoz a „sejtekhez”, akiknek szüksége lenne rá... Például, a következő szállítmány időpontjáról a raktárosok mit sem tudnak, így a beparkolt kamion rendszeresen váratlan meglepetést okoz.
Magas vérnyomás. A kommunikációs tudatosság hiányának következményeként negatív reakciók, türelmetlenség, hibáztatás, pletyka... A vásárló például elégedetlenkedik, az eladó pedig ösztönös reakcióként védekezik-visszatámad.
Szívritmus-zavar. Tervezetlenség, stratégiai kommunikáció helyett ad hoc jellegű információ-kiáramlás. Mondjuk, mivel épp kedvezőnek tűnik egy reklámfelületen való megjelenés, „ne szalasszuk el az alkalmat”, függetlenül attól, célközönségünkhöz szól-e az adott médium.
Szívgyengeség. A munkatársakat és az ügyfeleket is valójában „tárgyaknak” kezeljük, eszköznek a saját célok elérésében, számokként kalkulálunk velük. Például, miért is biztosítana egy futárcég az alvállalkozó futároknak ügyfélszolgálati képzést, amikor a bevétel a feladótól származik...
Itt is életmódváltás kell
És mint ahogy létezik néhány mozgástípus és táplálkozási alapszabály, amely az egészséges életmód alapja, ugyanígy a vezetői és szervezeti kommunikáció fejlesztésére irányuló „edzésben” is létezik néhány kiemelt terület, melyekkel mindenképp fontos foglalkozni, még ha egyébként jelentős egyedi eltérések adódnak is.
Az alap - mint a fitnesz termekben a kardio-gépek használata -, a vérkeringés fejlesztése: a megfelelő mennyiségű és minőségű információ biztosítása és folyamatos, egyenletes áramoltatása a kommunikációs csatornák ésszerűen, tervezetten működő hálózatában.
Ahhoz, hogy az információ mint „tápanyag” valóban célba érjen és felhasználható legyen, a vörösvértestek számára oxigéndús – vagyis udvarias, tisztelet teli, méltányoló közegre – van szükség. A „sejtek” (mind a közeliek, mint a munkatársak, mind a távolabbiak, mint az ügyfelek) tehát csak akkor tudják hasznosítani a szervezet működését biztosító éltető információt, ha a szállítóközeg egészséges érzelmi intelligenciával működik.
Ha nem vagyunk hajlandók érzékelni és nem vagyunk képesek megérteni az adott helyzet résztvevőinek nézőpontjait, érzéseit, szükségleteit, a negatív érzések toxikus anyagok formájában tárolódnak és mérgezik a szerveket, szöveteket. A nem hasznosult erőforrások pedig pazarló módon kiürülnek a rendszerből.
Egy olyan dolgozó például, aki nem érzi, hogy munkáját és személyét megfelelően elismerik és méltányolják, kapacitásának, figyelmének és gondosságának csak töredékrészét teszi bele a vállalkozás energia-körforgásába. Viszont például a konkrétumokat megnevező köszönöm és bocsánat - vitaminokként hatnak a működésre.
Az asszertív kommunikáció elemei a fehérvérsejtek funkcióját töltik be, gyakorlata a szervezet immunrendszerének tekinthető, amely segít abban, hogy úgy álljunk ki érdekeinkért, úgy húzzuk meg határainkat, hogy közben a többiekét és tiszteletben tartjuk és győztes-győztes megoldásokra törekszünk.
A céget vezetők kommunikációs képességei tehát alapvetően határozzák meg a szervezet kultúráját (egészségét vagy betegségét), így döntő módon járulnak hozzá a vállalat „láthatatlan vagyonának” építéséhez vagy rombolásához. Ezek a képességek pedig a sikeres és egészséges működés érdekében karbantartást és fejlesztést igényelnek.
Jó edzést kívánok!
Porpáczy Éva a Business Coach Kft. stratégiai partnere www.businesscoach.hu