Amíg sorozatunk előző részében azt a kérdéskört jártuk körül, mi is az a tartalommarketing, addig most azt vesszük górcső alá, hogy milyen a JÓ tartalommarketing.
Sok kutatás vizsgálja, hogy technikai szempontból milyen a jó tartalom. Például tudjuk, hogy milyen hosszú az ideális cikk, SEO, social media megosztás vagy időeltöltés szempontjából. Tudjuk, hogy milyen tartalmi szempontokat vesznek figyelembe a keresők, amikor a találati listát állítják össze, azaz milyen a hatékony tartalom keresőoptimalizálási szempontból. Ugyanakkor a tartalommarketing szempontjából az (is) a fontos, a célcsoportunk hogyan reagál a tartalomra.
Ahhoz, hogy a tartalmunkat valóban fogyasszák (elolvassák, megnézzék, meghallgassák) pontosan kell tudjuk, hogy kinek szól. És nem elég, ha jól értünk az adott szegmens nyelvén. Azt is tudnunk kell, hogy milyen témák, milyen kiegészítők (pl. illusztrációk) számukra a legvonzóbbak, s milyen call-to-actiont használhatunk ahhoz, hogy elérjük a célunkat. Ezeket természetesen lehet és kell is tesztelni.
Sorozatunk most következő részében ahhoz adunk néhány támpontot, hogy Ön is képes legyen jó tartalommarketinget végezni, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) tagjai, Bedi Viktor, Juhász György és Keresztúri Gergely által készített Tartalommarketing Kisokos segítségével.
Honnan tudjuk, hogy szükségünk van tartalommarketingre?
Senki sem fog pisztolyt tartani a fejünkhöz, hogy most akkor tartalommarketing kell. Sok esetben a tartalommarketinggel akkor kezdenek el foglalkozni, ha más, könnyebben elérhető csatornák már viszonylag jól működnek, de hosszú távon márkaismertséget, bizalmat és egy új értékesítési csatornát kell építeni.
Vegyük például egy autómárka új modelljének a bevezetését. Régen számos sajtótájékoztató, sajtóbejárás, kiállítás és interjú tartozott hozzá, s az újságírók a saját médiumuk számára gyártottak ezekből tartalmat. Most sok esetben maga a márka tulajdonos készíti el ezeket és terjeszti a saját csatornáin, illetve fizetett csatornákon.
Ugyanakkor nincs olyan terület, ahol ne lehetne élni a tartalommarketing eszközével. Legfeljebb van, amiről könnyebb tartalmat gyártani és van, amiről nehezebb, illetve egyes témákban könnyebb sikereket elérni, másokban pedig nehezebb.
Egy népszerű dologról, mint például a szórakozás, kikapcsolódás valóban sokkal könnyebb írni, mint egy olyan nehéz, az embereket személyesen és rosszul érintő témáról, mint például a betegségek. Viszont éppen ezért a könnyű témákról már rengetegen írnak, úgyhogy az ilyen területeken nehezebb figyelmet szerezni. De az is előfordulhat, hogy ha felvállalunk egy nehéz témát, és jól fogjuk meg, akkor azt a közönség kiemelkedő érdeklődéssel fogja díjazni.
Sokszor találkozunk ezzel a kérdéssel, pedig éppen fordítva érdemes feltenni: Milyen tartalmat kedvelne az általam elérni kívánt célcsoport? Alapszabály: nem kell, pontosabban nem érdemes messzire eltávolodni a saját alapvető témaköreinktől. Bármennyire érdekli a célcsoportot a szex, azért még nem fogunk róla blogot nyitni, ha egyébként nyomdagépeket gyártunk.
Pár éve a Facebookon óriási népszerűségnek örvendett egy a „Mi az indián neved” alkalmazás. Később derült csak ki, hogy az applikáció valójában egy ékszerüzlet számára gyűjt lájkolókat, és a boltnak ezáltal közel egy millió követőt sikerült szereznie. Vagyis rövid távon óriási sikert lehet aratni azzal, ha találunk egy olyan tartalmat, ami nagyon népszerű a potenciális ügyfeleink körében.
De ha ennek a témának semmi köze a márkánkhoz, a termékünkhöz, a szolgáltatásunkhoz, az hosszú távon visszaüthet. Hiszen nem építi a brandünket, sőt adott esetben akár rombolhatja is. Tehát minden érdekes lehet, ami – akár lazán is – kapcsolódik a termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz és a célcsoport érdeklődésére számot tarthat. Olyan témák is szóba jöhetnek, amik a célcsoport alapvető problémájára akár mást választ adnak - ahogy azt jó esetben a termékünk is teszi.
A fentiekre akár a sorozatunk alapjául szolgáló kisokos is remek példa, amelynek segítségéve. az ÖN problémájára, igényére adunk választ, függetlenül attól, hogy ezután a célcsoport – jelen esetben Ön kedves olvasó, – milyen megoldást választ végül.
Sorozatunk következő részében a vállalkozásokat leginkább nyomasztó problémát vesszük elő: hogy ki készítse el a tartalmat!