A felhasználói élmény (User Experience, legnépszerűbb nevén csak UX) fogalma egyre gyakrabban merül fel, ha weboldalakról, digitális termékekről beszélünk. Ha nem is vagyunk tisztában a fogalom pontos jelentésével, valójában akkor is folyamatosan találkozunk vele az interneten, sőt, bármely elektronikus eszközünket használva. Biztos van olyan webshop, amit szívesen keres fel, mert tudja, hogy könnyedén meg fogja találni azt, amiért jött, mert jól mutatja be a termékeket, mert segít könnyen döntést hozni, mert pár kattintással könnyedén adhatja fel a rendelést. Biztos jár néha olyan oldalon, amin minden, az ön számára érdekes információ pont ott van, ahol keresi, és nem kell a menüpontok között elveszve bolyongani. Ezeket az oldalakat jó élmény használni, így szívesen tér vissza rájuk.
Az, hogy ez így legyen, nem a véletlen műve: a felhasználói élmény tervezhető és tesztelhető, optimalizálható dolog. Az ezzel foglalkozó szakemberek az élményért felelős különböző építőkockákat - navigáció, információk elrendezése, vizuális megjelenítés és még sok más - addig rendezgetik, amíg az megfelel a célcsoport igényeinek. A munkájuk fontos részét képezi az is, hogy feltárják mik is pontosan ezek a felhasználói igények és elvárások, és ennek a mentén olyan stratégiát alkossanak, amely azokra választ ad és összhangban áll a cég törekvéseivel is. Ez a tudatos munka hazánkban még kevés cégnél jelenik meg, de egyre többen kapcsolnak, és helyezik digitális törekvéseik középpontjába a legfontosabbat: ügyfeleik elégedettségét.
Azonban ha nem adunk el semmit weboldalunkon, akkor is meghálálja magát, ha élménnyé tesszük a használatát. Te nem attól az ismeretlen cégtől kérnél szívesebben ajánlatot, vagy látogatnád meg a boltját, amelyiknek az oldalán minden kérdésedre könnyedén választ kapsz, amelyik jól bemutatja a termékeit? Ma, amikor a fogyasztók az interneten kezdik előkészíteni vásárlási döntéseiket, a weboldalad az első pont, ahol benyomásokat szereznek rólad, ahol elnyerheted a bizalmukat. Már itt demonstrálnod kell, hogy tiszteled azt az időt, amit arra szántak, hogy megismerkedjenek a cégeddel. A gondosan felépített felhasználói élmény biztosítja, hogy látogatóid így érezzék.
Mikor legközelebb új weboldalt, webshopot indítasz, vagy a meglévőt átalakítod, ne felejtkezz el a titkos összetevőről: a felhasználói élményről.
Fónagy Balázs Testbirds, felhasználói élmény elemző Marketing Fesztivál