Az innováció valójában kreatív rombolás

Az innováció nem egy eszköz vagy projekt, hanem olyan működés, amely akár felboríthatja a dolgok megszokott menetét, vagy megkérdőjelez létező jelenségeket. Ezért jobbak benne a kisvállalatok.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Fotolia

Látszólag a nagyvállalatok körében is egyre fontosabb szerepe van az innovációnak. „Tapasztalataim szerint, a cégek nagy részénél az innováció nem több egy egyszerű, trendi kifejezésnél. A konzisztens változtatások lebonyolítására szolgáló nagyvállalati példák hiányában, a jelenlegi innovációs kezdeményezések vagy félgőzzel, vagy csak egyfajta PR tevékenységként vannak kezelve.”– véli Alistair Cox, a Hays globális vezetője. Hogyan lehetséges, hogy a tőkeerős cégeknek, bár láthatóan sokkal több eszközük van az új ötletek megvalósítására, mégis a korlátolt lehetőségekkel bíró startupok az innovatívabbak?

Ennek több oka is van. Elsősorban a cégvezetők nagy része egyszerűen nincs tisztában az innováció lényegével. Sokak számára ez egy hangzatos dolog, amely a vállalat növekedéséhez és sikeréhez vezethet. Az innováció azonban nem egy konkrét eszköz vagy egy egyszerű projekt, hanem egyfajta diszruptív működés, amely akár felboríthatja a dolgok megszokott menetét, vagy megkérdőjelez létező jelenségeket. A folyamat csak a pozitív és negatív hatásokkal együtt tud megvalósulni, ami magában foglalja a következményekre való felkészülést is. Másodsorban, az igazi változtatások sok időt és számtalan próbálkozást igényelnek. A sikerhez kulcsfontosságú a kitartás és a vállalkozókra jellemző makacsság, amivel képesek a bukásokból tanulni, és más irányból megközelíteni a helyzetet. Segítség lehet az innovációval szembeni reális és pontos elvárások megfogalmazása. A leghatékonyabb változtatások a kis méretű fejlesztések, amelyek új rétegként épülnek a már meglévő folyamatokra. Bár ezek nem forradalmi változtatások, néhány év távlatában jelentős eredményeket láthatunk – véli a Hays szakértője. (De egyáltalán nem minden innováció, ami annak látszik!)

Hátrább az alkalmazottakkal, vállalkozót a csapatba!
Bővítené csapatát és alkalmazottat keres? Bízza meg HR-esét, hogy vegyen fel vállalkozókat! Amellett érvelünk, miért van szüksége a cégeknek – és elsősorban a mikro- és kisvállalkozásoknak – fejlett vállalkozói kompetenciájú alkalmazottakra. Azaz belső vállalkozókra, más néven intrapreneurökre.
A sikeres vállalati innováció egyik meghatározó eleme a vezetői készségek elmélyítése a dolgozók körében. (Ld. keretes írásunkat.) Az első lépés, hogy a tehetséges dolgozók számára biztosítva legyen az autonómia, hogy elképzeléseiket szabadon meg tudják valósítani. A Hays alkalmazottak szabadon implementálhatják egyéni, innovatív stratégiáikat, és megoszthatják egymással ötleteiket. Azonban kell lennie egy átfogó képnek arról, hogy mi is a probléma, amit meg kell oldani. Az új ötletek kipróbálása, a hibákat okozó tényezők gyors kiiktatása és az új rendszerek adaptálása pedig megköveteli a projektalapú mentalitást.

Egy nagyméretű, biztos alapokon álló vállalatnak mindig nehéz újradefiniálnia magát. Az ilyen szervezeteknek azonban jóval több erőforrásuk van arra, hogy új helyzeteket kezeljenek, mint a kiszolgáltatott helyzetben lévő startupoknak, akik próbálnak egyensúlyozni a pénzügyeik, toborzás, technológiai háttér, marketing és további elemek között, melyek mind rendkívüli kihívásnak számítanak egy friss vállalkozás szempontjából. Ha ez nem elég motiváció, akkor érdemes számításba venni azt a tényt, hogy bizonytalan idők jönnek a vállalati világban. Számos cég kényszerül majd nehéz választási helyzetbe, ahol vagy elköteleződnek a hatékony változtatások irányába, vagy lassan háttérbe szorulnak, és akár teljesen kiszorulnak a versenyből.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo