Az információhiány okozta a legtöbb veszteséget a hófúvásban

Hiába vannak a legmodernebb kommunikációs eszközökkel felszerelve a magyar fuvarozók járművei, a márciusi hóviharokban a legnagyobb gondot az információk hiánya okozta a kamionosoknak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság felmérést végzett a március 14-15. között kialakult hófúvások logisztikai hatásairól. Összesen tizenöt érintett fuvarozó, szállítmányozó cégtől érkezett válasz a károkat, okokat és a tanulságokat boncolgató rövid kérdőívre. Az eredmények alapján elmondható, hogy bár kommunikációs eszközökkel tökéletesen fel voltak szerelve a sofőrök, a legnagyobb gond az információhiány volt, amiért többen a hatóságokat is bírálták. Az adatszolgáltatók összesen 151 érintett tehergépjárműről és közel 60 millió forintos kárról számoltak be.

Sokmilliós károkat okozott a hóvihar a fuvarozóknak - Kép: MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

Kiderült, hogy a válaszadók több mint felének – jellemzően a kisebb cégeknek – nincs vészhelyzeti protokollja, azaz nincsenek általános irányelvek és tervek a váratlan események kezelésére. A károk tekintetében a befagyott fékekről, árokba fordult, behavazott tehergépjárművekről és kötbérterhekről számoltak be a legtöbben.

Az információáramlásra panaszkodtak

A válaszadók szerint váratlan katasztrófahelyzetek bármikor bekövetkezhetnek, ezekben a szituációkban fontos a higgadtság és a gyors, pontos információáramlás. Volt, aki kiemelte, hogy a kamionos hírlánc volt a leghatékonyabb információforrás. Szabó Gyula, az ISD PORTOLAN Kft. igazgatója szerint a központi diszpécser szolgálatoknak is jobban fel kell készülniük, támogatniuk kell a bajba jutott kamionokat. Az üzleti partnerek közötti információáramlás is akadozott, az üzletkötőknek, kereskedőknek is sokkal gyorsabb információáramlásra lett volna szükségük. (A fuvarozók fokozott óvatossága baleseteket, környezeti katasztrófákat előzhet meg.)

Türelmetlenség és szolidaritás

Kovács Marcell, a Masped logisztikai vezetője kiemelte: a közlekedési szabályokat mindenkinek be kell tartania, fontos felhívni a figyelmet a mentősáv biztosítására. A megbízói oldalról erős volt a nyomás, többen szigorúan ragaszkodtak a szállítási határidők mindenáron való tartásához. Volt, akit belátásra lehetett bírni, de sokan éltek a kötbérezéssel.

A hófúvás ugyanakkor megmutatta a cégek emberi oldalát is. Beszámoltak olyan történetekről, ahol kamionosok osztották meg a hálófülkéjüket az úton ragadt civilekkel, amikor a személyautóból már elfogyott az üzemanyag. Egy fuvarozó arról adott hírt, hogy a versenytárs cég ügyvezetője vontatta ki a Belednél hóban ragadt teherautót, majd a sofőrt elvitte a vasútállomásra, hogy hazajuthasson, ingyen, jó szándékból.

Érdemes a védelembe fektetni a szállítmányozóknak
A nehéz közlekedési helyzetben a megszokottnál is több nagy értékű áru van az utakon. Az ilyeneket szállító kamionok gyakori célpontjai a közúti tolvajoknak, és lopás esetén pedig az okozott kár meghaladhatja akár a több százmillió forintot is. Modern biztonságtechnikai megoldások és megfelelő árubiztosítás segítségével hatékonyan csökkenthetőek az anyagi károk.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo