Az idő pénz, megéri jól bánni vele

A mai irodai dolgozók napja tele van a koncentrálást megszakító, váratlanul beérkező e-mailekkel, memókkal és feladatlistákkal. Az információs túlterheltség miatt sokan érzik úgy, hogy miközben rengeteget dolgoznak, elvesztik a tájékozódást a sok feladat között, és valahogy nem haladnak semmivel. Pedig csak szervezés kérdése az egész.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gyors nem azt jelenti, hogy stresszes!
Kép:FreeDigitalPhotos.net/jesadaphorn

Ne az elmédben tárold a dolgokat. Az agyad arra van, hogy új gondolatokat gyártson, nem arra, hogy elraktározza őket” – vallja David Allen,az időmenedzsment nagyágyúja, a Fortune 500-as cégek legfoglalkoztatottabb trénere, aki csaknem másfélmillió követővel bír az egyik közösségi csatornán.

David Allen időmenedzsment módszerét a Wired magazin az információs kor vallásának nevezte.  A Getting Things Done című könyve 2 millió példányban kelt el világszerte, több mint 30 nyelvre fordították le. Magyarul Intézz el mindentcímen jelent meg. Noha a coachok általában nem tartoznak a sztárolt személyiségek közé, Allennek 1,22 millió követője van a Twitteren.

„A GTD népszerűségét annak köszönheti, hogy az internet kor tipikus problémáira ad választ. A mai irodai dolgozók napja tele van a koncentrálást megszakító, váratlanul beérkező e-mailekkel, memókkal és feladatlistákkal. Az információs túlterheltség miatt sokan érzik úgy, hogy miközben rengeteget dolgoznak, elvesztik a tájékozódást a sok feladat között, és valahogy nem haladnak semmivel” – mondja Hamar Domonkos a David Allen GTD módszerére épülő tréningek magyarországi szervezője.

Öt dolog, amivel tönkretehetjük a reggelünket!
Ahhoz, hogy a hétköznapok hajtásában produktívan teljesíthessünk, a reggeleknél mindennek óramű pontossággal kell zajlania. Van azonban öt dolog, amivel bármelyik napot tönkrevághatjuk. Mutatjuk mik azok!
David Allen módszere annak az irodai dolgozónak segít a munkájában, akinek számtalan apró döntést kell hoznia egy nap során. Miközben kreatívnak is kell lennie, kevés lehetősége van rá, hogy a favágásnak érzett feladatokat másnak delegálja.

„Szabadítsuk fel elménket, papíron vagy megfelelő szoftveren tároljuk, rendszerezzük a rengeteg tennivalót és információt, ami különben bizonytalanságot, sőt idővel bűntudatot is eredményez!” – tanácsolja megoldásként Allen.

Az igazán apró feladatok (mint mondjuk a kávéscsészénk elmosogatása, a szkennelés vagy a jelenléti ívek kitöltése) hatalmas területet foglalnak el a gondolatainkból, pedig a produktivitás szempontjából mellékesek. Ha túl sok időt töltünk ilyen apróságokkal, még elfoglaltabbnak érezzük magunkat, pedig valójában nem haladunk.

Allen módszerének egyik kulcseleme az úgynevezett 2 perces szabály: amit meg lehet csinálni ennyi idő alatt, azt végezzük el azonnal. Ha ugyanis csak a fejünkben gyűjtjük ezeket az igazán apró feladatokat, irreálisan lekötnek majd.

Természetesen a ránk váró feladatok nagyobb részét nem lehet két perc alatt elvégezni. De el lehet kezdeni! A módszer szerint pedig ez is valami! Ha valamit már elkezdtünk, azt könnyebb folytatni. Tehát a lényeg: ne halogassunk!

Négy jó tanács:

1. Csináljunk tervet! Ha lehet, már előző este készüljünk fel arra, hogy mit akarunk végezni a következő napon. Így nem azzal megy el az első óra, hogy azon tanakodunk, mivel is kezdjük. (Hogy hogyan épül fel a tökéletes to-do-list, ahhoz itt adunk tippeket!)

2. Állítsunk fel fontossági sorrendet! És tartsuk is magunkat ahhoz, hogy a legfontosabb dolgokkal kezdjünk! Ezek ugyanis akkor is ott motoszkálnak majd a fejünkben, ha épp lényegtelen emailekre válaszolgatunk. És garantáltan növelik a stressz szintet és csökkentik a hatékonyaságot. (Ugyanakkor a fenti szabály, miszerint ami kevesebb mint 2 perc, azzal végezzünk azonnal, továbbra is igaz! Hogy hogy fér össze a kettő? A kulcs a sorrend! Ha a fontos dolgokkal haladtunk a nap elején, lesz idő a „beeső kétpercesek” beiktatására.)

3. Egyszerre egy dolgot! A fontos feladatokra fontos dedikált időt elkülöníteni. Ha teret és időt adunk magunknak a koncentrációra, hatékonyabban és nyugodtabban végzünk majd a feladattal. Ha lehet, csukjuk magunkra az ajtót, állítsuk be az „elfoglalt” jelzést a chaten, sőt, ha van megosztott naptár a kollégákkal, ott is előre bejelölhetjük elfoglaltságként az erre szánt időt!

4. Legyen rendszer! Jelentősen növeli a hatékonyságot és csökkenti a stresszt, ha a dolgokat nem kell keresgélnünk. Ha egyben vannak a papírok egy projekthez, ha megtaláljuk a rendszerezett mappáinkban az éppen szükséges emailt. A rendszer felállítása persze egyszer időbe telik – ezt érdemes is rászánni, mert egy rossz, vagy túl bonyolult rendszerrel inkább ártunk magunknak – de ha megvan, tényleg nagyon sokat segít. Főként ,ha kiegészítjük azzal, hogy nem akarunk mindent fejben tartani, hanem inkább jegyzetelünk.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo