A Mastercard Női Vállalkozói Index összeállítása során 12 mutatót és 25 almutatót használtak arra, hogy a női vállalkozók helyzetét vizsgálják világszerte, kiemelten Ázsiában, Közép- és Kelet-Afrikában, Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Európában. Az 54 országban elvégzett kutatás érintette a világ női dolgozóinak 78,6 százalékát úgy, hogy a mintában valós eltérések mutatkoztak a következő, a kutatás fő súlypontjait adó témákban: a nőknek milyen lehetőségei adódnak az előléptetésre, milyen tudásbéli és pénzügyi eszközök állnak a nők rendelkezésére, hogyan alakulnak a vállalkozást támogató tényezők.
A Mastercard Női Vállalkozói Indexében a fejlett országok kerültek az élre: Új-Zéland (74,41) vezet, megelőzve Kanadát (72,4) és az Egyesült Államokat (69,9). Ezekben az országokban találjuk a legjobb feltételeket a női vállalkozók számára: erős és összetartó kis- és középvállalkozói réteg, az előrehaladást segítő kormányzati háttér és támogató környezet.
- Új-Zéland – 74.4
- Kanada – 72.4
- Egyesült Államok – 69.9
- Svédország – 69.6
- Szingapúr – 69.5
- Belgium – 69.0
- Ausztrália – 68.5
- Fülöp-szigetek – 68.4
- Egyesült Királyság – 67.9
- Thaiföld – 67.5
Pontszámaik ellenére az olyan alacsonyabb jövedelmű gazdaságokban, mint például Uganda (34,8), Banglades (31,6) és Vietnám (31,4) a legmagasabb a nők aránya a vállalkozók között, habár ők elsősorban a kényszertől hajtva és nem az üzleti lehetőségek által inspirálva működtetik a vállalkozásukat.
Az index alapján elmondható, hogy azokban az országokban, ahol kedvezőbbek a körülmények, a vállalkozók lehetőség-vezéreltek, vagyis a továbbhaladás motiválja őket, így nagyobb sikert érnek el. Ezzel szemben azokra az országokra, ahol kedvezőtlenebbek a körülmények, a túlélésért küzdő, szükség-vezérelt vállalkozók a jellemzők.
A kutatás további segítő és akadályozó tényezőt is feltárt.
- Mi sarkallja a női vállalkozókat a fejlődő országokban? Az elszántság. A listán, amelyen a női vállalkozók arányát viszonyítják az összes vállalkozáshoz képest, Uganda (34,8%), Banglades (31,6%), Vietnam (31,4%) és Kína (30,9%) bekerült a legjobb tíz közé. Ezekben az országokban a nők kihasználják azokat a lehetőségeket, amelyek nem feltétlenül a tudástól és az innovációs eszközöktől függenek.
- Vannak olyan országok, mint például a Fülöp-szigetek (68,4), Peru (64,3), Malajzia (63,9), Kína (61,3) és Mexikó (59,1), ahol a támogató környezet kevéssé adott, de ennek ellenére a helyi vállalkozások mégis virágzanak, tele vannak energiával, várják az újabb üzleti lehetőségeket, és a sikeres vállalkozókat komoly megbecsülés övezi. Az itteni női vállalkozókat nagyon gyakran elsősorban a siker elérése motiválja.
- Az alacsony pontszámot elért országokban, mint Indiában (41,7), Szaúd-Arábiában (37,2) és Egyiptomban (34) a nőkkel szembeni kulturális negatív előítéletek aláássák annak lehetőségét, hogy magasabb vezetői beosztásba kerüljenek, és élvezhessék a vállalkozói lét előnyeit.
- Az index alapján az anyagi támogatás vagy tőke hiánya, a szabályozási korlátozások és intézményi hiányosságok jelentik a legnagyobb akadályt a nők előtt a vállalkozásuk elindításában. Ezeken túl hiányzik az önmagukba vetett hit és a vállalkozói indíttatás, erős a kudarctól való félelem, a társadalmi-kulturális korlátok, valamint az oktatás és a képzés hiánya. Szinte az összes, jelen kutatásban részt vevő 54 gazdaságban találunk legalább egy ilyen visszatartó tényezőt.