A vállalkozók fele szerint nem éri meg ma üzletelni

A vállalkozók fele szerint nem éri meg ma itthon ilyesmivel foglalkozni egy friss felmérés szerint. A legnagyobb gond – nem épp meglepő módon - a kevés vevő.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:PP archív

Jó lehetőség ma Magyarországon vállalkozni? Aki ezt teszi, vajon hogyan próbálja sikerre vinni a cégét? Ilyen kérdésekre kereste a választ a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing által kezdeményezett felmérés. Az országos kutatásban 6000 hazai kis- és középvállalat vett részt a szolgáltatói szektortól kezdve a nagykereskedőkön át a gyártókig. A cégek véleményei megosztottak, és a gazdasági rögvalóság is visszaköszön a válaszokból.

A kisvállalati szektorra jellemző komor és negatív jövőkép ellenére ez a kérdés ma kifejezetten megosztja a vállalkozókat: 51,16%-uk gondolja azt, hogy NEM jó lehetőség, míg 48,84% szerint igenis jó lehetőség a vállalkozás. A szegmentált válaszok némileg árnyalják ezt az arányt, de az összképen ez nem igen változtat. Ezen a téren legkevésbé elégedettek a kiskereskedők (52,37%), míg a nagykereskedőknél ez az arány csupán 42,37%.

Nem akarunk vállalkozni
A magyaroknak mindössze 30 százaléka tudja elképzelni, hogy saját vállalkozást indít - ez a harmadik legkevesebb a vizsgált 24 ország közül. a válaszadók 84 százaléka tart attól, hogy nem lenne sikeres, ami 14 százalékkal magasabb, mint a nemzetközi átlag. Ennek három fő oka van: a pénzügyi akadályok (52 százalék), a gazdasági helyzet (52 százalék) valamint a munkanélküliségtől való félelem (25 százalék). Érdekesség, hogy a harminc év alattiak inkább tartanak attól, hogy nem lennének sikeresek egy saját vállalkozásban. Az alacsony vállalkozói kedvhez hozzájárulhat az is, hogy a válaszadók 74 százaléka gondolja, hogy Magyarország kevésbé vállalkozóbarát.
Ugyanakkor egy tavaszi felmérés szerint a magyarok a tradicionális szakmák mellett kreatív pályán és vállalkozóként is szívesen látnák utódaikat.
A szoros „verseny” már kevésbé szoros, ha arról kérdezzük a vállalatokat, hogy az elmúlt évekhez képest hogyan alakult az árbevételük? Jellemzően az értékesítési lánc közepén van a legnagyobb differencia: míg a szolgáltatóknál a legalacsonyabb a növekedés aránya (25,01%), addig a nagykereskedőknél a legmagasabb (41,25%). Összesen 1710 válaszadó nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt évekhez képest növekedett az árbevételük, 2276 cég stagnált, és 2309 csökkent.

Az összes válaszadóra vetítve a hazai kkv-k legfontosabb feladata a vevőszerzés. 4173 vállalat nyilatkozott úgy, hogy a mostaninál több vevőben látja a cég problémáinak megoldását. Csak ezt követően merül fel a költségcsökkentés (32,66%), a szervezetfejlesztés (29,61%), vagy a magasabb értékesítési árak (24,79%). Ahogy a munkaerőpiac jelenlegi állapota is visszaigazolja, jelenleg a legkevésbé fontos dolog a cégek életében az új alkalmazottak felvétele (20,09%).

Az árak tekintetében a gyártók a legkevésbé elégedettek, 35,94%-uk szeretne magasabb áron értékesíteni, míg lánc másik végén álló kiskereskedőknek csak 20,32%-a jelezte ilyen irányú szándékait. Ők nagyon magas arányban (77,79%) a vevők számának növekedésében látják a megoldást, ami a gyenge hazai vásárlóerő tükörképét is jelentheti.

Érdekesség még a vállalatok trendkövető magatartása az online világban. Arra a kérdésre, hogy „Értékesítesz-e az interneten?” a válaszadók 34,82%-a felelte azt, hogy webáruháza van, és mindössze kevesebb, mint felük (47,41%) az, aki nem foglalkozik az online értékesítéssel. Ezek a számok arra engednek következtetni, hogy a kkv szektor is megkezdte a digitális felzárkózást, és felismerték az internet nyújtotta lehetőségeket.

Bevált vevőszerző stratégiák
A szűk keresletben létkérdéssé vált, hogy kinek a terméke lesz kelendő akár belföldön, akár külföldön. A helyzetből kitörni sem pesszimizmussal, sem önsajnálattal nem lehet. Kizárólag az innovatív kiútkeresés, a költséghatékony marketing- és kommunikációs eszközök okos használata hozhat áttörést. Összeszedtünk néhány bevált stratégiát!

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo