Mind több cég vág bele a saját honlapjának fejlesztésébe, az utóbbi években ugyanis a vállalat online megjelenése elsődleges fontosságúvá vált. Mivel az ügyfelek túlnyomó része az interneten tájékozódik - és mint azt korábban megírtuk, ez lehet a Facebook túlélésének záloga is. Azonban a tapasztalatok alapján a magyar vállalatok internetes honlapjai nem felelnek meg a modern kívánalmaknak: többségükben statikusak, kereső szempontból nem optimalizáltak. Szilágyi Tímea, a Piac & Profit marketing szakértője szerint a legtöbb céges weboldal a minőségi tartalom fogalmán bukik meg.
Nyögvenyelős honlapszerkesztés
A tartalom és a menüpontok meghatározását a megrendelő hajlamos a weblapszerkesztőtől elvárni, a webes viszont a megrendelő feladatának érzi. Itt kezdődnek azok a problémák, amik miatt borítékolni lehet, hogy lőttek a határidő betartásának. Kezdődnek a nyaggató és kellemetlen telefonhívások, email váltások.(Hogy milyen kötelező elemekkel kell rendelkeznie a céges weboldalnak, arról itt olvashat bővebben!)
Nagy sokára összeáll a honlap felépítése. Mivel idő és ötlet hiányában hajlamos az ember másokat másolni, ezért a szokásos felépítés és a szokásos tartalom kerül előtérbe a leggyorsabb megoldásként. És még nincs vége. Mert jön az a fázis, amit szinte minden megrendelő a háta közepére sem kíván: a szövegírás.
Marketing szövegírás: az igazi mumus
A szövegírás kifejezés hallatán valószínűleg a cégnél minden dolgozó legszívesebben beteget jelentene, annyira utálják, ha meg kell fogalmazni valamit. Különösen, ha annak még frappánsnak, olvasmányosnak, érdekesnek is kell lennie. Ezen a ponton vagy végleg zátonyra fut a weboldal készítési projekt és tartalom hiányában vagy soha nem kerül beüzemelésre, vagy szerencsésebb esetben egy leleményes titkárnő előszed valami ősrégi cégbemutatkozó anyagot, prospektusszöveget, aminek az átalakítása még is csak kevesebb erőfeszítésbe kerül, mint új szöveget kitalálni. Így lesz az amúgy ígéretesnek induló weblapból sablonos, unalmas, vevőszerzésre még véletlenül sem alkalmas céges honlap.
A weblap egyik leglényegesebb és legértékesebb része a tartalom, ami egyáltalán nem mindegy hogyan, milyen szavakkal, kifejezésekkel fűszerezve kerül megírásra. Nézzük röviden, milyen egy jól megírt honlapszöveg, mitől lesz alkalmas arra, hogy sok látogatót szerezzen a cégnek:
Először is, a tartalom nem a konkurenciának, nem a családnak, barátoknak, még csak nem is mindenkinek, hanem a célcsoportnak szól, azaz a honlap potenciális látogatóinak, és a látogatókhoz szól. Az ő nyelvükön, az ő információéhségüknek megfelelően.
Másodszor, fontos, hogy az adott termék vagy szolgáltatás úgy kerüljön bemutatásra, mint egy olyan egyedülálló megoldás, ami válasz az érdeklődő kérdésére és problémájára. Ehhez már arra van szükség, hogy ne cégvezetőként, hanem kicsit a vevő fejével gondolkozzunk.
Harmadik lényeges elem, hogy a látogató lássa, érezze, hogy miért jó neki, ha a sok ezer másik hasonló vállalkozás közül éppen ezt a céget választja, és világos lesz előtte, miért itt költse el a pénzét. Ezt - a marketing egyik alap kérdését - egy honlap esetében sem célszerű kikerülni.
Van a szövegírásnak még egy fontos feladata, amiről feltétlenül szót kell ejteni. Ez pedig a keresőkben való jó helyezés elérése. Az internetezők előszeretettel használják a keresőt (pl: Google, Yahoo), ha valamilyen információra van szükségük.
Google mára kiismerhetetlenebb, mint a nők
Ezért aztán minden azon áll vagy bukik, hogy a keresők találati oldalán hányadikként jelenik meg egy weblap. A legtöbb látogatóra az számíthat, aki az első oldalon szerepel. Ahhoz, hogy ez meg is valósuljon a honlap szövegében olyan kulcsszavakat kell beépíteni, amikre a legtöbben keresnek az adott témában. Így lesz könnyebben megtalálható az érdeklődők számára a honlap.
Sajnos az utóbbi évben a Google-t egyre nehezebb kiismerni. Több olyan fejlesztést hajtott végre, ami összekuszálta a keresőoptimalizálás alapjait is. Például régebben jó pont volt a linképítés, ma már úgy tűnik inkább hátrány, ha az ismert katalógusokba regisztráltatjuk magunkat. Ellenben egyre jobb, ha a közösségi médiában jól szereplünk, vagy jó példa erre a mobilra való optimalizálás kérdése is. (Itt olvashat részletesen arról, hogy ez kinek és miért éri meg.)
Ezek után már nem nehéz belátni, hogy maga alatt vágja a fát az a cég, aki a honlapon megjelenő tartalmat félvállról veszi. Ahhoz, hogy a weblap szövege olvasmányos, hatékony és keresőbarát legyen, célszerű honlap szövegírásban, online marketingben jártas szakembert bevonni a weboldal szerkesztésébe.