A siker titka: a kudarc

A mellényúlásokról éppúgy kell beszélni, mint a sikerekről. Az okok elemzése segít az újrakezdésben, és közelebb visz a sikerhez. Számos, mára világhírűvé vált vállalkozás története mutatja, hogy a vállalkozó folyamatosan hullámvasúton utazik, és az üzleti életben a kudarc egy lépés a happy end felé. A tengeren túl ezt már sokan felismerték, Magyarországon azonban inkább tabutéma.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ha csatát vesztünk, nem biztos, hogy elbukjuk a háborút. A vállalkozói életformához a kudarc éppúgy hozzátartozik, mint a siker, hisz kockázat nélkül nincs vállalkozás. Kockáztatunk, amikor hitelt veszünk fel, rizikós célpiacok felé nyitunk, új jogszabályi környezettel kerülünk szembe. Hajlamosak vagyunk a mesés sikersztorik fényében elfeledni a brutális valóságot, azt, hogy a vállalkozó folyamatosan hullámvasúton utazik: egyik napról a másikra juthat az eufórikus csúcsokra, majd zuhanhat a mélybe, és kerülhet újra fel, és újra le. Elon Musk, a SpaceX és a Tesla Motors alapítója, a PayPal társalapítója egészen nyersen úgy fogalmazott egy konferencián: „Vállalkozónak lenni olyan, mint üveget enni, és belebámulni a halál torkába.”

Kép:Fotolia

Az ambiciózus startuperek szájából még a bukástörténetek is inkább sikersztorinak hangzanak
A kudarc járulékos haszna

Az amerikai munkaügyi hivatal statisztikája szerint a 2003-ban alapított vállalkozások ötéves túlélési rátája 55,3 százalék, a 2006-ban alapítottaké 49,3 százalék. Az 1998-ban elindított cégeknek 37 százaléka élte meg a tízéves kort. A kockázati tőkebefektetést kapott cégek bukási aránya sem jobb: az amerikai Kockázatitőke Társaságok Szövetsége (National Venture Capital Association) becslése szerint 40 százalék. A sikerráta pedig még alacsonyabb: a The Wall Street Journal – a Harvard Business School egyik tanulmányára hivatkozva – azt írja, a kockázati tőkebefektetéssel rendelkező startupok közel 75 százalékánál nem térül meg a befektetett pénz.

Ám Amerikában a kudarcot vallottak egy bizarr üzleti világ exkluzív klubjának tagjaiként büszkén vállalják tévedéseiket. A Szilícium-völgyben évente megrendezett kudarckonferencián 2012-ben az egyik előadó megkérte a hallgatóságot, hogy tegye fel a kezét az, aki már bukott mint startup. A közel 450 résztvevő több mint felének szégyenérzet nélkül lendült a magasba a keze – írja az Enrepreneur magazin. A résztvevők egy ilyen eseményen nemcsak a kudarctörténeteiket osztják meg egymással, hanem a megtanult leckét is. Persze ott az ambiciózus startuperek szájából még a bukástörténetek is inkább sikersztorinak hangzanak valószínűleg. Arról szólnak, hogy milyen nagyszerű érzés – miután felálltak – a ruhájukat leporolva újult erővel továbbmenni. Persze a tanulópénzzel szegényebben, ám a tudással gazdagabban.

A kudarc kezelésének 5 elve
  1. Ne féljünk a kudarctól!
  2. A bukás nem egyenlő a sikertelenséggel
  3. A bukás alázatra tanít
  4. Túl kell lépni a kudarcon
  5. A bukás átmeneti
Bizonyos bukások tehát értékesek. Azok, amelyekbe nem halunk bele mi vagy a cégünk – időben felismerjük, hogy rossz úton járunk, és képesek vagyunk változtatni –, és csak akkor, ha a kudarcból tanulunk, s így eljutunk a jobb és még jobb üzleti gyakorlathoz.

A legtöbb sikeres üzletember szerint is a kudarc jobb tanító, mint a siker. Nem is kell kudarcnak nevezni, mondhatjuk kísérletezésnek. Amikor elindul egy vállalkozás, az alapítónak van egy hipotézise, és kísérletbe fog, hogy meggyőződjön a feltételezése helyességéről. Lehet, hogy a próba során kiderül, tévedett, vagy csak az elképzelése egy része volt hibás. Mindenesetre egy lépéssel közelebb jut a megoldáshoz. A kudarcot felfoghatjuk a siker közeli rokonának is. A startupoknál például a kettőt hajszál választja el egymástól: ha talál tőkebefektetőt az ötletgazda, siker, ha nem, fel kell adja, tehát kudarc.

A befektetők számára viszont egyáltalán nem negatív esemény, ha egy vállalkozó pályája nem töretlen. Sőt, elvárják, hogy a startuper nyíltan beszéljen a múltjáról, részletesen bemutatva a zátonyra futott próbálkozásokat is.

A sikerhez nélkülözhetetlen a kreatív alkalmazkodás, ehhez a képességhez pedig elengedhetetlen, hogy nyitottak legyünk a tévedésekre is.
A próba–hiba elv

A próba–hiba megközelítés – az „okos kudarc” üzleti modell – azt jelenti, hogy bizonyos típusú hibázásnak van helye a vállalkozói kultúrában. Bizonyos személyiségtípus képes és hajlandó a járatlan ösvényeket felfedezni, és olyan utakon elindulni, amelyek egyáltalán nem garantálják a sikert. A startupert épp ez teszi képessé a robbanásszerű sikerre.

Tim Harford Az alkalmazkodás logikája: miért kezdődik a siker mindig kudarccal című könyvében számtalan esetet mutat be, amikor kudarcot vallott a korábbi sikerekre alapozott megközelítés. Ilyenkor csak az új kihívásokra való nyitottság, a kísérletezés, a rugalmas válasz jelenthet megoldást. Szerinte a sikerhez ma már nélkülözhetetlen a kreatív alkalmazkodás, ehhez a képességhez pedig elengedhetetlen, hogy nyitottak legyünk a tévedésekre is. „Az nem jó megközelítés, hogy majdcsak átvergődünk valahogy. Úgy vélem, a világot az viszi előre, ha minél többen hajlandóak belevágni a vállalkozói létbe, nem törődve a kudarc eshetőségével” – mondta az író-közgazdász az Enrepreneur magazinnak. Harford arra a következtetésre jutott, hogy a sikeres rendszerek mind a próba–hiba elv alapján épültek fel. A 2011-es TED konferencián arra szólította fel a hallgatóságát, hogy barátkozzanak meg a véletlenszerűséggel, és kezdjenek el jobb hibákat gyártani!

A vállalkozásoknak – és különösen a startupoknak – ugyanakkor olyan próba–hiba kísérleteket kell folytatniuk – mutatott rá Tim Ogilvie, az amerikai Peer Insight innovációs tanácsadó vezetője –, amelyek hamar, inkább harminc napon belül, semmint hónapok alatt mutatnak eredményt: „Nagyon sokba kerülhet az elhúzódó kísérlet, és az is, ha vonakodunk belátni, hogy rossz úton járunk.” A másik nagyon fontos sikertényező, hogy ha felismertük, milyen választ adunk a kudarcra. Összeomlunk, vagy újabb járatlan ösvénnyel kísérletezünk.

Híres bukások

Példák sokasága mutatja, hogy a vállalkozók világában a siker és annak mértéke nem függ attól, hogy valakinek már az első nekifutásra vagy csak a harmadikra sikerül eltalálni a tökéletes üzleti modellt, piacra lépési stratégiát, célpiacot vagy márkázást.

Thomas Edison 1868-ban, mindössze huszonegy évesen kifejlesztette az elektromos szavazatszámlálót arra számítva, hogy a képviselőház vevő lesz az újdonságra. Nem így történt, de a fiatal feltalálót nem taglózta le a kudarc. Három hónappal később negyvenezer dollárért eladta a következő találmányát, egy távírórendszert. A feltalálót ma gyakran emlegetik a bukások bajnokaként: nem egyszer és nem kétszer futott zátonyra, és mindig felállt. Edison – az amerikai vállalkozó prototípusa – nem csak az innováció iránt volt elkötelezett: egyenrangúan fontos volt számára a megfelelő szintű profit is. A több mint ezer szabadalmat magáénak tudó vállalkozó számára a bukás a legtermészetesebb velejárója volt az üzletnek. „Azért van számtalan eredményem, mert sok ezer dologról már tudom, hogy nem működik” – állította.

Walt Disney-nek sem volt töretlen az üzleti karrierje: az 1922-ben alapított stúdiója 1923-ban csődbe ment. A Hófehérke és a hét törpe 1937-es bemutatója előtt Disney másodszor is a csőd közelébe került, és azt mondják, a Disneyland megalapítása közben is komoly üzleti nehézségei támadtak.

Soichiro Honda bizniszmodellje sem aratott sikert Japánban, és Henry Ford is számtalan bukott üzlettel alapozta meg a hírnevét. A Kentucky Fried Chicken megálmodója pedig hosszasan járta Amerikát, hogy találjon valakit, aki hajlandó a sült csirkéjét árulni. Colonel Harland David Sanderst számtalan helyről kirúgták, mire Utahban sikerült üzletet kötnie. Ma a KFC a világon az egyik legismertebb franchise, több mint 18 ezer étteremmel világszerte.

1984-ben az Apple Macintosh marketingje kudarcot vallott, túl drága volt a lakossági piacra, és az amerikai vállalati felhasználóknak sem kellett. Az amúgy forradalmi újdonságot tartalmazó számítógépből messze nem tudták a tervezett mennyiséget eladni. Jobs rá egy évre eladta az Apple részvényeit, és kiszállt a cégből, a pénzből pedig létrehozta a következő vállalkozását, a NeXT-et. Tíz év telt el, mire visszatért a masszívan veszteséges Apple-hez, ám ezúttal a siker nem maradt el: 1998 végére az eladások 5,9 milliárd dollárra ugrottak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo