A magyarok 23 százaléka váltott munkát az elmúlt egy évben, és további 22 százalék tervezgeti, hogy a következő évben keres új állást – derült ki a Randstad Award alapját képező reprezentatív, független felmérésből, amelyben több mint 7000 potenciális munkavállalót kérdeztek meg. „Ez azt jelenti, hogy a vállalatok az alkalmazottaik alig több mint felére számíthatnak hosszú távon” – mondta Szokody Ágnes, a Randstad Hungary marketingmenedzsere.
A munkaerő-közvetítő cég adatai szerint a legtöbben a jobb fizetés reményében váltanak. Az elmúlt egy évben új állást keresők körében a második leggyakoribb ok a fizetésen felüli juttatások, bónuszok elmaradása, ezt pedig a karrierlehetőségek hiánya követi. Ugyanakkor a nők az átlagnál gyakrabban mondanak fel a család érdekeit szem előtt tartva. Az új állás keresését még csak fontolgató hölgyeknél 21 százalék jelölte meg indokként a munka és magánélet egyensúlyának felborulását, a ténylegesen állást váltóknál viszont már 28 százalékban volt ez a felmondás oka. (Már adatokkal is igazolható, hogy az átlag jóval többet dolgozik 8 óránál naponta.) A férfiak közül csak minden negyedik hagyja ott a munkahelyét a családra hivatkozva.
Rugalmas foglalkoztatás kell a nőknek
Amennyiben egy vállalat szeretné megtartani vagy magához vonzani a női munkaerőt, a felmérés szerint szintén a munka és magánélet egyensúlyát támogató intézkedésekben érdemes gondolkodnia. A kutatásból kiderül, hogy a nők 41 százaléka marad a munkahelyén, ha úgy érzi, a családjára is jut elég ideje. Az állások megpályázásakor is ez a harmadik legfontosabb szempont számukra a fizetés és a munka hosszú távú biztonsága mellett.
Szokody Ágnes szerint a vállalatok sokféleképpen támogathatják dolgozóikat az egyensúly megteremtésében: bevezethetik a rugalmas beosztást egy bizonyos „törzsidő” mellett, engedélyezhetik az otthoni munkavégzést, de dönthetnek a részmunkaidő vagy a munkamegosztás mellett is.
A kutatás eredményei szerint egyébként a nők közül a legtöbben szolgáltató cégeknél dolgoznának szívesen, ezt követik az FMCG vállalatok. „Míg az összesített eredmények szerint az autóipar a második legvonzóbb szektor Magyarországon, a nők toplistájáról ez hiányzik. A hölgyek a gyógyszeripart sorolták a harmadik helyre – talán épp azért, mert erről a szektorról gondolják úgy a legtöbben, hogy támogatja a munka és magánélet egyensúlyának megteremtését” – magyarázta Szokody Ágnes.