Pénzt adni dolgozóknak, hogy olyan bónuszt vásároljanak maguknak, amilyet csak szeretnének - munkaadói szemmel ilyen lehet a boldog és produktív munkahely receptje. Kívülről talán még a munkavállaló szemével nézve is. Azonban számos kutatás rámutatott már, hogy ezek az egyéni ösztönzők - legyen szó teljesítménybérezésről vagy bónuszokról - valójában károsak az egyes munkavállalók moráljára és teljesítményére nézve.
Először is, a pénzbeli ösztönzők csökkentik a munkavállaló belső motivációját és érdeklődését a munka iránt. Másodsorban, ha csak a munka maga nem rendkívül egyszerű, a felajánlott bónusz csökkenti a kreativitást, a probléma-megoldást és az összetett feladatokban való gondolkodást, mivel a dolgozó a pénzre fókuszál a munka helyett. Végül pedig az eltérő összegű év végi jutalmak széthúzást, irigységet, idegességet és versenyhelyzetet teremtenek a dolgozók között, végeredményben pedig az összetartás és a csapatmunka sínyli meg a jó szándékú felajánlást.
Mi a teendő tehát akkor, ha ösztönzés helyett mind egyénileg, mind csapatban visszaesik a munkavállalók morálja és termelékenysége? Felejtsük el a béren túli ösztönzőket egyszer és mindenkorra? Nos, nem egészen.
Az egyéni bónuszok helyett ugyanis létezik egy sokkal hatékonyabb ösztönző, a szociális célokra fordítható bónusz. A dolgozók ugyanolyan összegű bónuszt kapnak, mint korábban, de azzal az egy kikötéssel, hogy alapítványokra vagy egymásra kell fordítaniuk?
A kutatás második részében arra voltak kíváncsiak, vajon hogyan segíti a cég életét, ha olyan emberrel kell kedvesnek lenniük a dolgozóknak, akit személyesen ismernek? Hogyan reagálnak azok, akik jellemzően magukra szeretik költeni a kapott pénzt? A kutatásban részt vett egy kidobós csapat (Igen, van ahol ez komoly sport!) és egy belga gyógyszergyártó sales csapata. A legtöbben a kapott pénzből apró ajándékokat vettek egymásnak, egy üveg bort, egy doboz csokoládét, de volt olyan is, aki az egész közösség számára is vitt valamit. A végeredmény azt mutatta, hogy az egymás közötti kapcsolatok szorosabbá válása és az ehhez fűződő emlékek végül is magasabb teljesítménybe torkollottak.
Bár a CSR, a céges társadalmi felelősségvállalás eredményeit nagyon nehéz mérőszámokká formálni, a szociális bónuszokat igenis lehet. A kidobós csapat esetében a bónusz minden 10 dollárjára 11 százalékos győzelmi növekedés jutott, szemben a két százalékos csökkenéssel azok csapatok esetében, ahol a tagok a bónuszt saját magukra költhették el. A sales csapat esetében minden elköltött 10 dollár 52(!) dollár jövedelmet hozott.
Talán mégiscsak jók valamire a pénzbeli ösztönzők, csak nem mindegy, hogyan használjuk fel őket...