5 bizonyíték, hogy a kríziskommunikáció olyan, mint a vér

Ami véres, az érdekes - tartja a mondás a médiáról. De szakértőnk szerint nem csak ebben az értelemben hasonlíthatjuk a kommunikációt a véráramláshoz.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ismerjük a média működésének egyik régi aranyigazságát: if it bleeds it leads – ha véres, akkor érdekes. Krízisek során pedig igen gyakran folyik a vér, akár szó szerinti, akár átvitt értelemben. A súlyos sérüléssel, halálesettel járó kemény krízisek hosszú ideig vezető szerepet követelnek maguknak a híradásokban. A szaftos, reputációromboló üzleti, intézményi, vagy hírességeket, közszereplőket érintő krízisek is hetekig-hónapokig csámcsogni való témát adnak a közvéleménynek, amely szeret a sebekben vájkálni legyenek azok valóságos, vagy szimbolikus sérülések.

Most amellett fogunk érvelni, hogy a vérnek, ennek a misztikus, létfontosságú folyadéknak a fentieken túl is sok köze és hasonlósága van a kríziskommunikációhoz.

Kép:Pixabay

1. Védelmi vonalak

Az első helyezett bőr után a vér a test második védelmi vonala. Ha egy sérülés, külső behatás átjut a bőrön, a véré lesz a főszerep, hogy a káros következményeket elhárítsa, megvédje a szervezetet a bejutó kórokozóktól. A bőrt nyugodtan tekinthetjük egy szervezet, vagy márka hírnevének, ismertségének, amely az elsődleges találkozási pontja a külvilággal. Ha a hírnéven csorba esik, a második védelmi vonalként siet segítségre a kríziskommunikáció, hogy a lehetséges negatív következményeket megpróbálja minimalizálni, a károkat, amennyire lehetséges csökkenteni, a szervezetet megmenteni.

2. Keringés

A szervezetet behálózó érrendszerben áramlik az életet fenntartó vér. A vér szállítja az életet adó oxigént, (elszállítja) a keletkező széndioxidot, és az anyagcsere más fontos elemeit. Krízisek során a céges szervezetek életében is elsődleges fontosságú, hogy minden információ eljusson a megfelelő helyre, az egyes döntéshozók és döntésvégrehajtók folyamatos összeköttetésben legyenek egymással. Ha a keringés leáll, a beteget elveszít(het)jük, legyen szó élőlényről, vagy üzleti szervezetről.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak - gondoljunk csak a Volkswagen botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.
3. Információ

Az orvostudomány évről évre egyre több információt képes kinyerni a vérből. A vérkép választ adhat számtalan betegségre utaló tünetre, kockázatokra, általános kondícióra. A szervezetek életében ezt a szerepet töltheti be mind a kockázatelemzés, mind a szakszerűen elkészített kríziskommunikációs forgatókönyv. A cég folyamatos monitorozása során azonosítjuk a lehetséges reputációs és üzleti kockázatokat, tervezéssel és készüléssel készülünk fel az elhárításra.

4.Alvadás

Sérülés esetén a vér nem csak a bejutó kórokozókkal szembeni védelmet biztosítja, de a seb lezárásával, a varképződéssel a további szennyeződés lehetőségét megakadályozza, és nyugodt körülményeket biztosítson a teljes gyógyuláshoz. Ezt a feladatot látja el a kríziskommunikáció is a márkák életében. A hírnév sérülését követően a károk csökkentésére irányuló kommunikáció (például a bocsánatkérés, a hibák elismerése, kártérítés, vagy kárpótlás, nyílt és transzparens kommunikáció, stb.) akadályozza meg a reputáció további roncsolódását és ad esélyt a szervezetnek a nyugodt regenerálódásra.

5. Sebhely

Mint szinte minden esetben a karcolásnál komolyabb sérüléseknél a sebhely megmarad és árulkodik az egykor elszenvedett balesetről. A súlyos krízisek sajnos nem múlnak el nyomtalanul, hosszú évek munkája lehet, hogy a reputáción esett károk egészen elhalványuljanak. Ilyenkor a kríziskommunikáció feladata egy plasztikai sebészéhez is hasonlítható…

Bőhm Kornél, a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

Belső kommunikáció krízis előtt, alatt és után
Egy szervezet munkavállalói a vállalati reputáció legfontosabb védelmezői, márkanagykövetei lehetnek. Ők azok, akik személyes jelenlétükkel, ügyfélkapcsolati munkájukkal, közösségi média használatukkal megjelenítik a szervezetet a külvilág, a közvélemény számára. Ahhoz, hogy egy krízis esetén valóban számíthassunk a dolgozók támogatására, érdemes már a baj bekövetkezése előtt néhány aranyszabályra figyelemmel lennünk.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo