Az előző évekhez hasonlóan a webshopok - általuk becsült - legnagyobb árbevétele a számítástechnikai eszközökből (27 százalék) és a szórakoztató elektronikai cikkekből (18 százalék) származik. Ezeket követik a könyvek és utalványok (13 százalék), valamint a mobiltelefonok és azok kiegészítői (12 százalék). Ezen termékek közül egyedül a könyvek piacán nem számítanak további fejlődésre az oldaltulajdonosok. A mobileszköz vásárlók 2013-as rohamára készülő piac fiatalságát jól mutatja, hogy a webshopok több mint fele 2010 után jött létre - derül ki az Olcsóbbat.hu és az UNAS több mint 2000 webshop partnerének bevonásával készített átfogó piaci elemzésből.
Hasonló eredményekre jutottak más felmérések is: öt éves időtávon dinamikus növekedésre számítanak az online szolgáltatások piacán a magyarországi vállalkozások – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. által még tavaly végzett kutatásból. A válaszadók egy éven belül ugyan
Folyamatos versenyhelyzetben
A felmérés markánsan rámutat a piacon tapasztalható kiélezett versenyre, ami megköveteli a folyamatos innovációt: 10-ből 9 webshop valamilyen fejlesztésen esett át 2012-ben és a következő évekre is újabb lépéseket terveznek. Érdekesség, ezek között a webdesign csak az ötödik helyen szerepel. Legfontosabbnak a marketing kommunikáció hatékonyabbá tételét és a termékek számának növelését tartják, de komoly eredményekre számítanak a termékekről szóló szöveges tartalom és képgalériák növeléséből, valamint a közösségi média kommunikációból.
„Egy webáruházat nem csak egyszer kell megcsinálni, hanem folyamatosan fejleszteni kell, amelynek során arra is ügyelni kell, hogy költséghatékonyak maradjunk” – jelentette ki Zajdó Csaba a Webshopexperts Kft. ügyvezető igazgatója. „Kevés olyan iparág van, mint az internet, így ami két évvel ezelőtt innovatívnak számított, mára már elavult. Sorra jönnek be az új médiumok, mint a Facebook, a Twitter, a platformok, mint a tabletek és az okostelefonok, új marketingigények lépnek be, és persze mindig előjönnek a régi hibák, így a folyamatos fejlesztés elengedhetetlen. Az sem mellékes, hogy ahogy az áruház egyre növekszik, egyre több a vásárlója, úgy nőnek az automatizálási igények.” – hangsúlyozta Zajdó.
Az első, szinte kézenfekvő megoldás, hogy egyedileg fejlesztünk egy szoftvert. Ez azonban a legdrágább megoldás, és az esetek 99 százalékában erre nincs szükség. „Egy egyedi fejlesztésű áruház, legalább 10 millió forinttól indul. Senki sem készít pár százezerért áruházszoftvert – mondta az ügyvezető igazgató, aki szerint az ilyen ajánlatok többsége részben átverés: egy ingyenes szoftvert kalapálnak át az ügyfél igényei alapján.
További részleteket regisztrált olvasóink Használjuk az Informatikát témadobozunkban olvashatnak!
Új, hatékonyabb eszközök
A folyamatos fejlesztés szükségességét támasztja alá Kóczán Tamás, az Unas Online Kft. vezetője is: „Az UNAS belső eladási adatai alapján egyértelműen kijelenthető, hogy az innováció, a mai trendeknek megfelelő funkciók, vásárlást ösztönző, vagy kosárértéket növelő eszközök (Facebook áruház, mobil verzió, kuponrendszer, pontgyűjtés, cross-sale, upsale értékesítés) bekerülése egy webáruházba mára már elengedhetetlen. Emiatt az is látszik, hogy a fejlődő motorral rendelkező oldalak nagyobb arányban növelték eladásaikat is, az elhanyagolt áruházak pedig háttérbe szorulnak."
Kikoptak a bannerek
„Bővül és változik is egyben az online tér. Fontosnak tartjuk, hogy a lehető legpontosabb képet készíthessük a várakozásaink szerint idén 200 milliárd forintos volument elérő magyar e-kereskedelem piac trendjeiről.” – nyilatkozta Jenei Péter, az Olcsóbbat.hu vezetője. – „Kiemelkedő eredményként értékeljük, hogy ma már a több éve használt banneres megoldások e-commerce terén kopnak ki és a marketing kommunikációs eszközöket tudatosan használó oldaltulajdonosok körében a keresőoptimalizálás (79 százalék) és az ár-összehasonlító oldalak használata (77 százalék) van a topon” – tette hozzá. A klasszikusnak mondható banneres megjelenéseket már nem tartják hatékony eszköznek a webshopok, ezeket fontossági sorrendben megelőzik a hírlevelek, a célzott fizetett hirdetések, a közösségi média és a kuponos akciók is a felállított hatékonysági listában. Utóbbi közkedveltségének ellenére a kifejezetten kuponokat értékesítő oldalakat a webshop tulajdonosok 73 százaléka nem tarja veszélyes konkurenciának.
“Nem elég egy webshopot kialakítani üzemeltetni, azt jól is kell felépíteni, és a szükséges online marketing fogásokat alkalmazni, hogy sikeres lehessen” – mondta Hinora Bálint a Piac&Profit és a BKIK által rendezett Kkv-Akadémián.
A webshopok kialakításánál öt alapvető fontosságú kritérium van, amelyeket fontos szem előtt tartani: az arculat, a keresőbarát webszöveg, webergonómia, konverziókövetés, illetve a webanalitika. ezenkívül még számos kiegészítő marketingeszköz áll a kkv-k rendelkezésére: keresőoptimalizálás, linképítés, adwords és e-target hirdetések, tematikus hirdetések, webes hirdetések, bannerek, illetve a közösségi médiumok (Facebook, Twitter, stb). A webshop legyen elérhető több platformról is, itt kiemelt figyelmet kell fordítani a tabletekre és a különböző okostelefonokra. „Ez különösen fontos lehet az elkövetkező években, mivel ez a szegmens dinamikusan növekszik” – Hinora Bálint, a Hinora Marketing Group ügyvezető igazgatója.
További részleteket regisztrált olvasóink Marketing és Kommunikáció témadobozunkban olvashatják!
2013-ra 18 százalékos bővüléssel számol az Olcsóbbat.hu, ami nem a fogyasztás bővülésének tudható be, hanem a kereskedelem átalakulásának: egyre inkább az online tér lesz az, ahol nem csak a keresés, tájékozódás, hanem a vásárlás is lecsapódik.